Ultraljudskoll på 30 dygn, räcker det?

Mary91

Trådstartare
Har nu ett sto som ska iväg på 16 dygns koll den 30 Maj så om allt är bra så ska hon kollas igen på 30 dygn för då ska vi betala en dräktighetsavgift om hon är dräktig vilket jag verkligen hoppas hon är då :)

Räcker det att sista gången hon kollas på är 30 dygn?
Om jag vill teckna en föl och fosterförsäkring måste hon kollas efter 30 dygn då?

Hon har sen innan haft 5 föl men detta blir hennes första i våran ägo :)

Marie :laugh:

Sv: Ultraljudskoll på 30 dygn, räcker det?

Dom där avgifterna på 30 dygn är ett elände. Man ska inte transportera ston för koll på 30 dagar. Risken för resobering är för stor. Här undviker jag att ta in vissa ston ens från betet för 30-dagarskoll. (De som stressar i stallet i väntan på veterinär).
Jag vet inte när försäkringsbolagen tar fosterförsäkring, men är det vid 35 dagar duger det inte med att ha kollat på 30.

När vi senast tecknade en fosterförsäkring, hösten 2009, var gränsen 45 dygn. (Folksam)
Vi UL:ar på ca 17 dygn och minst 45 dygn.

Dom där avgifterna på 30 dygn är ett elände. Man ska inte transportera ston för koll på 30 dagar. Risken för resobering är för stor. Här undviker jag att ta in vissa ston ens från betet för 30-dagarskoll. (De som stressar i stallet i väntan på veterinär).
Jag vet inte när försäkringsbolagen tar fosterförsäkring, men är det vid 35 dagar duger det inte med att ha kollat på 30.

Håller helt med! Jag försöker att inte göra något som inte är ren vardagsrutin för stoet då, låter dom vara efter 17-dygns kollen tills 45-dygnskollen som tidigast.

Dom flesta försäkringsbolagen tar 45-dygns koll men ingen tar tidigare.

Vet att det är riskabelt och transportera eller liknande saker som kan få dom stressade vid 30 dygn. Men känner att hon måste kollas på 30 dygn för vill ju inte betala in pengar då och sen är hon inte dräktig.
Det som är positivt är att hon är lugn vid transport, är en gammal travare! ;)

Men tänkte bara fråga, räcker det att kolla henne sista gången på 30 dygn? :)

Det räcker inte om du ska försäkra fostret (läs mitt inlägg)

Jag hade väntat till 45 dygn o kolla.

Senast ändrad:

Just kring 30 dygn är de ganska känsliga, så låt säg att hon är dräktig vid 30 och sen kanske något händer (blir skrämd el dylikt, stressar upp sig) så kan hon resorbera.

Därför är det bättre att kolla runt 45 igen, eller senare så att du har en chans att betäcka om ifall hon skulle vara tom.

Kan du inte ta ut vet. för kontroll? Har jag gjort då hon inte stått på station.

30 dygn känns ju oerhört riskabelt att betala vid, jag tycker 90 dygn är tillräckligt riskabelt:p

Har inget direkt bra ställe här hemma där vi kan ultraljuda henne tyvär.

Eftersom vi måste betala på 30 dygn så måste hon kollas då, får kanske bli att vi kollar henne på 45 dygn med om vi ska teckna en försäkring och även för att veta att hon är dräktig :D

Men när kan man säga att en häst är konstaterad dräktig, är det vid 45 dygn? :)

Inte? Jag ställer min i en box bara, första gången hade vi boxdörren mellan men numera litar veterinären på stoet och vi undersöker henne "fritt".

Mitt sto är ultraljudat i stallgången, fungerade jättebra.

*kl*

Inte alla veterinärer som vill UL-a utan undersökningsspilta. Min vet gör inte det.

TS konstaterat dräktig är hon ju så fort vet just har konstaterat att hon är dräktig, det kan ju vara vid 17 dygn också men det betyder ju inte att hästen förtsätter vara dräktig.... Det är en term man använder ihop med dygnantal, konstaterat dräktig vid 17, 45, 90 dygn etc.

Okej, vad skönt att ni kan göra så :) Men nu när vårt sto har vart iväg hos hingsthållaren och blivit kollad där i en undersökningsspilta så har hon varit en aning skarp, sparka med bakhovarna och ville inte stå stilla. Hon har en egen vilja överlag!
Hoppas ni inte tycker jag är helt konstig som transporterar henne, måste ju finnas mer som gör det antar jag fast deras ston kanske inte förblir dräktiga...

Men nu får det bli transport och hoppas på att hon fortsätter vara dräktig :)

Konstig och konstig, om hingsten har en 30 dygns avgift tycker jag det är konstigt men hade jag betäckt med en sådan hingst hade jag låtit stoet stå kvar på stationen till dygn 45 som tidigast. Då hade dom kunnat kolla vid 30 dygn...

Jag hade inte riskerat att åka med ett sto vid 30 dygn men det är ju ditt sto och din investering.

Joo, det är ju mitt sto och vi väljer och köra henne då på 16 dygns och 30 dygns koll.

Så det är inte vanligt att det finns 30 dygns avgifter på hingstar?
Denna hingst har dock ingen bokningsavgift så ist så betalar man på 30 dygn och sen en avgift vid levande föl då :)

Kanske varierar mellan raserna. Jag har bara hört om 90 dygns avgift som tidigast, men å andra sidan finns det många som vill ha betalt till fullo innan betäckning, men då är det ju ombetäckning som gäller om stoet inte tar sig eller resorberar innan 90 dygn eller som tidigast 45 när det går att försäkra in fostret.

Men som sagt, möjligt att det är vanligt hos andra raser än de jag är van vid.

Om jag var du skulle jag ringa hingstägaren och förklara hur urbota dumt det är att ha 30-dygnsavgift. Säg att du har ditt sto kvar hemma för fostrets skull, och gärna sen betalar när hon är dräktig efter 40.

en liten fråga bara, är det inte lika riskabelt att köra stoet på dygn 17 likaväl som 30? el är just 30 "väldigt" riskabelt?

Jag brukar säga att det är värst mellan 20 och 35. Ska folk hämta sina ston härifrån brukar jag rekommendera att de hämtar direkt efter första dr-kollen på 14/16 dagar, eller väntar till efter 35.

Fram till 18-20 dygn ser man bara fosterblåsan som flyter omkring på UL, mellan 20-40 dygn någonting fäster den på livmoderväggen och det är denna process som är extra känslig för stress. Så jag gör som CK, flyttar antingen stona innan 17-dygns kollen eller efter 45 dygn (jag väntar lite längre än CK där).

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 276
Senast: malumbub
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

• Utbilda själv