Ultraljudskoll på 30 dygn, räcker det?

Sv: Ultraljudskoll på 30 dygn, räcker det?

Och för att ytterligare förtydliga när man pratar dagar, talar jag alltid om dagar sen ovulation. Dvs oftast 2 dagar efter seminering.
Så säger jag 16 dagar, så är det 18 sen seminering.

Ska ta och prata med dom när vi åker med henne på 16 dygns koll nästa vecka, så hoppas verkligen det går lika bra att vi kollar henne igen på 40 dygn ist för på 30 dygn :)
Är oerhört skönt och ha ett sto som är snäll och transportera iaf för annars så hade det nog blivit att hon hade fått gå kvar hos hingstägaren.

Och för att du inte skall tro att det är något jätteovanligt att kolla dem på 30 dygn så kan jag berätta att häromkring kollas alla sto på 30 dygn på de tre stora seminstationer jag haft kontakt med så är det en standardkontroll på samtliga av dem. Det går att klämma bort tvillingar fram till 30 dygn och jag tror att det är den viktigaste anledningen att de vill ha in stona på 30 dgn, på 30 dgn ser man också tydligt hjärtslagen vilket gör att det kan vara lättare att hitta en tvilling som legat och gömt sig bakom den andra.
Standardkollerna här är 16 - 30 - 50 dygn har aldrig tappat bort någon dräktighet pga dessa koller och då är ändå ett av mina ston inte av den lättlastade sorten utan det brukar vara en aning turbolent när hon skall iväg. Dock är hon viktigast av alla att få iväg för det är en dam som inte anser att hon skall åka någonstans när hon kommit några veckor längre i dräktigheten slår aldrig fel vi får aldrig iväg henne på 50 dygns kollen hon totalt blånekar att åka iväg när dräktighetshormonerna har slagit sig ner i hennes kropp.

Och för att ytterligare förtydliga när man pratar dagar, talar jag alltid om dagar sen ovulation. Dvs oftast 2 dagar efter seminering.
Så säger jag 16 dagar, så är det 18 sen seminering.

okej. tack för era svar och förlåt TS för trådkapning..

Mitt sto är kört till hingst den 15 och då synkade hon inte i brunsten så hon sprutades igång. den 18 samt 19 seminerades hon.

Dom ville kolla henne dygn 17 då för att ev seminera om henne om hon inte är dräktig och hingsten kommer bara vara kort tid i avel i år pga av tävling.. Tyckte han sa att dom ville kolla henne igen den 15 juni.

mitt sto är snällt o lasta men gillar inte att åka transport, bör jag vara orolig att köra henne dygn 17 för att kollas?

Nej, för den tidiga kollen behöver du inte vara nervös alls.

Ju tidigare man klämmer tvilling desto större chans att den andra klarar sig. När vi har tvillingvarning på ston kollas de ALLTID på först 14 dagar, för att kunna klämma innan de råkat på varann och klibbat ihop. Sen kollar vi på 16 och ev nån mer gång innan 20.

Skönt och höra att det är fler ställen det kollas på 30 dygn :)

Ju tidigare man klämmer tvilling desto större chans att den andra klarar sig. När vi har tvillingvarning på ston kollas de ALLTID på först 14 dagar, för att kunna klämma innan de råkat på varann och klibbat ihop. Sen kollar vi på 16 och ev nån mer gång innan 20.

Samma gör min station dock finns det ju som du vet alltid en risk att ett foster gömmer sig och man behöver inte ens ha tvillingvarning för att där skall vara tvillingar ett litet oskyldigt miniägg kan bestämma sig för att släppa flera dagar senare om man har otur har man plötsligt två foster varav ett är flera dagar yngre och av den anledningen mkt svårt att upptäcka på tidig kontroll.Hade vi inte letat som blådårar efter ett andra foster på mitt ena stos 16 dygn pga att vi viste att hon släppte 2 ägg och hon är svår även normalt att ens hitta fostret på har en riktig kurragömma livmoder. Så hade vi aldrig börjat glo på den där lilla minipricken på skärmen. Den var så liten att det knappt gick att urskilja vi kom i alla fall fram till att om det var en tvilling så måste hon ju vara påväg att resorbera den iom att den var så extremt liten bara en bråkdel av den andra. Bestämde att kolla henne igen 3 dagar senare igen och vad finner vi jo den lilla växte till sig helt enligt kurvan bara det att det säkert var 4-5 dygn yngre än det stora så det hade helt enkelt växt till ytterligare ett ägg och släppt senare för hon kollades kvällen före ovoleringen betäcktes (enda språnget) tidig morgon och var sedan nere på stationen igen på kvällen efter och sköljdes och la in antibiotika pga kvarstående vätska och då hade båda de tillväxta äggen släppt. Därav hade vi exakt koll på hur gamla fosterna skulle vara och det lilla har helt klart inte blivit till på den ovoleringen.
Hade vi nu inte letat som tokar och fått ögonen på den minipricken så hade man varit väldigt tacksam för att man gjorde en 30 dygns och hittat den då i alla fall så att man slapp stå där med en tvillingfödsel.

Ja, men kollar man även på 18-20 så ser man även om det finns nån yngre fosterblåsa. För det är helt osannolikt att det skiljer mer än 6 dagar.

(och du, tryck gärna enter ibland när du skriver så mycket text.)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 276
Senast: malumbub
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

• Utbilda själv