Ultraljuda innan betäcknining osv

Elisha

Trådstartare
Hej!

Har en lite äldre sto som jag ev ska betäcka i år, tänkte innan jag funderar vidare åka o ultraljuda o se att allt står rätt till (har inga misstankar, bara pga att hon är lite äldre, 16 år)

Så till frågan; kan en vanlig klinik kolla detta (alltså är veterinärerna utbildade i detta) eller ska man ta sig till ett seminstation?

MVH Elisha

Sv: Ultraljuda innan betäcknining osv

Seminstation, absolut.
Ska hon semineras är det väl lika bra att köra henne till rätt station direkt?

Okej, tack. Jo absolut men eftersom det är bra mycket längre dit än till klinik så undrade jag. Skulle inte stanna kvar där efter UL ändå, utan åka hem, utan var endast koll som var tanken. Men då vet jag! :)

Vilken sida av sthlm finns du på?
Finns rätt många stationer i sthlm.

Åker du till en seminstation kan de dels uttala sig om livmoderns skick,
dels bakterietesta och dels se om/när betäckning kan vara aktuellt.

Tack för svar!

Hästen står i Mariefred i Södermaland. Den enda station som verkar intressant i närheten är en i Västerås, vet inte om man får skriva ut namn. Verkade vara den närmsta enligt ASVH. Iofs en i Strängnäs också men är inget något för mig bekant ställe.

Men ska hästen semineras är det väl smart att ställa hästen på stationen? Vad är det för vits att kolla upp äggstockar o livmoder bara sådär, för att sen ta hem hästen?
Det är ju inte så att veterinären kan, efter en snabb blick, säga, "den där blir absolut dräktig".

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?