Ultraljuda el blodprov?

stallhh

Trådstartare
Har hört att man kan ta blodprov för att se dräktighet...vad kostar det att ta ut veterinär och ta ett sånt , om man jämför med att ta ut veterinär och ultraljuda i stallet? ska hämta sto fr betäckning,och de vill ju veta om hästen är dräktig så de kan ta ut språngavgiften... när tycker ni det är lämpligast att utföra detta i så fall för att vara riktigt säker? hingstäg hade inga krav alls,det är därf jag undrar.

Sv: Ultraljuda el blodprov?

Man ultraljudar inte bara för att se dräktighet, utan även för att titta om det är tvillingar. Är det tvillingar överlever de sällan utan då blir det en sen kastning, tyvärr och du har kastat alla pengar i sjön och väntat förjäves. Vad man gör ifall det är tvillingar är att man klämmer bort ett av äggen och får ett levande föl istället för två döda.

Så man behöver UL:a.

Precis som Ramona säger ultraljudar man av många fler anledningar än bara för att kolla om stoet är dräktig. Det kan vara tvillingar och den kanske inte ser normal ut och håller på att resorberas. Har dessutom för mig att man inte kan kolla på blodet förrän ganska sent in i dräktigheten.

Vad man gör ifall det är tvillingar är att man klämmer bort ett av äggen och får ett levande föl istället för två döda.

Så man behöver UL:a.

ååå om det vore så enkelt, Ramona, att om man klämmer ett av äggen så kommer det ut ett föl - det är inte så ovanligt att bägge äggen stryker med och man får börja från början... Men visst är det bra att ULa på 16e Blodprov tar man väl efter uppemot 100 dagar?
Men eg vet jag ju ingenting om det här
:)

Senast ändrad av en moderator:

Det är väldigt sällan jag varit med om det under alla mina år som seminassistent.
Visst, det händer, men inte på majoriteten.

Med en bra veterinär som är skicklig på att klämma tror jag att statistiken överväger till att man klarar den ena. Min klämdes det på förra året och det gick bra trots att de låg väldigt tätt.

ja jag har då haft oturen på min sida... Ett flertal ggr dessutom

Alltså, det gäller ju att förenkla så mycket som möjligt. Av TS kunskaper i frågan är det ingen idé att bli komplicerad och försöka förklara hur och varför någonting blir som det blir.

Sakfrågan var att man UL:ar inte för att man enbart kollar dräktighet. Det finns massor med andra anledningar till att man gör det, men den främsta orsaken är ändå tvillingrisken.

kl

Jag har själv struntat i att ULa på första då jag varit väldigt säker på att stoet bara haft ett ägg och inga fler på G när hon seminerades.
Tog på blodprov istället eftersom det var väldigt besvärligt att lasta stoet med föl vid sidan och hon vevade lite väl mkt med bakbenen vid rektal undersökning.

Vad gäller blodprov så går det att göra först efter 50 dygn (om jag minns rätt, men där om kring iaf) och det talar om om hästen är eller nyligen varit dräktig, har hon tex kastat/resorberat senaste dagarna så kan blodprovet visa dräktigt ändå.
ULar man så vet man ju om hon är dräktig NU och om fostret ser normal ut.

ULa hemma brukar kosta runt 250-300kr + resa etc. och eftersom man ändå måste ha ut vetten för att ta blodprov så blir det ju ungefär samma pengar. Labbet tog runt 450kr för några år sedan så det tillkom ju. I mitt fall hade det varit billigare att antingen lasta och åka 10mil till stationen alt ta ut vetten för UL men eftersom det inte gick så blir det lite dyrare varianten med b.p.

Är stoet betäckt naturligt eller hade flera ägg på G hade jag absolut ULat hellre än väntat till 50 dygn.

stoet har varit på betäckning under en hel brunst och betäcks flera ggr, ska försöka betäcka igen innan jag hämtar henne eftersom hennes brunst ska börja ca 2 dgr innan jag hämtar.... har också lastproblem då hästen dryper av svett och är nervös,så jag vill inte åka mer med henne efter jag hämtat henne.... så jag får i så fall ta ut veterinären, men gör alla veterinärer det om man ber dom,trots att man inte har ngn spilta att ställa upp i? vilket dygn ska man göra det så man kan se det bra? hästen har haft cystor innan,så man kan lätt missta cysta för en fosterblåsa....vill därf vänta tills det är så pass stort att man vet att det är nåt där....

Fråga din veterinär om denne har ett ultraljud, det brukar alltid gå att göra en halvdan seminspilta hemma, har man öppna fronter på boxarna kan man backa upp stoet emot boxdörren, ställa i trailern (inte nåt för ditt sto kanske) eller om man är händig kan man ju tillverka en.

Man kan klämma tvillingar fram till ca 30e dygnet annars måste man spruta bort dom om man ej lyckats. Så ta ut veterinär runt 20-25 dygn efter sista betäckningen, då borde även en inte jättevan veterinär se skillnad på cysta och fosterblåsa men det är ju bra att upplysa om att hon har/haft cystor..

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 388
Senast: Digbil
·
Avel Jag har ett sto som jag ville betäcka i år. Jag letade hingst och hittade en som jag tyckte skulle passa mitt sto. Jag kan tillägga att...
Svar
13
· Visningar
2 074
Senast: EmblaAsk
·
Hästvård Jag är fruktansvärt missnöjd med "min" veterinärs insats på min häst och överväger starkt att bestrida fakturan då denna egentligen...
Svar
16
· Visningar
5 812
Senast: Sar24BB66
·
Avel Jag ska troligtvis betäcka om mitt sto till sommaren. Vid ultraljudet förra året hade hon cystor och lite sånt, så det är svårt att...
Svar
5
· Visningar
4 156
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka