Ultraljud !!

asterix_zaphir

Trådstartare
Hur mycket kan de se på ett ultraljud?
Enligt den vetrinären som gjorde ultraljud på min häst nu i Fredags (gått 22 dagar efter betäckning, ej dräktig och ej kommit i brunst) sa att hon ser helt normal ut??
Hur ser det ut när det inte är normalt??
Tyvärr fick jag inte vara med på ultraljudet då hingsthållaren sa fel dag till mig:mad: annars så skulle jag pratat med vetrinären, ringde h*n sedan på Måndagen men h*n kunde ju inte komma ihåg alla häsata h*n ultraljudar:mad:

Sv: Ultraljud !!

Man kan se väldigt mycket med ett ultraljud! Troligtvis behöver du inte oroa dig över ditt sto, en del har längre resp. kortare mellan brunsterna än andra.

Föreslår att du läser på om ämnet ston, brunst, betäckningar osv. Finns mycket bra böcker i handeln. Då kommer du att känna dig säkrare och förstå vad som händer och varför.

Be hingsthållaren eller veterinären att titta efter i journalen om vad man har sett och sen ringa dig på lämplig tidpunkt när de inte är alltför upptagna. Om du då är lite insatt kan du ställa "rätt" frågor och få god kontroll över ditt stos status. Tid är tyvärr en bristvara i betäcknings- och föltider och man hinner inte alltid förklara för en oerfaren stoägare. Dock borde hingsthållaren sagt något mer än bara att allt var normalt.

Lycka till och ha lite tålamod med stressade hingsthållare och veterinärer! ;) :)

/Elin

Man kan se väldigt mycket med ett ultraljud! Troligtvis behöver du inte oroa dig över ditt sto, en del har längre resp. kortare mellan brunsterna än andra.

Föreslår att du läser på om ämnet ston, brunst, betäckningar osv. Finns mycket bra böcker i handeln. Då kommer du att känna dig säkrare och förstå vad som händer och varför.

Be hingsthållaren eller veterinären att titta efter i journalen om vad man har sett och sen ringa dig på lämplig tidpunkt när de inte är alltför upptagna. Om du då är lite insatt kan du ställa "rätt" frågor och få god kontroll över ditt stos status. Tid är tyvärr en bristvara i betäcknings- och föltider och man hinner inte alltid förklara för en oerfaren stoägare. Dock borde hingsthållaren sagt något mer än bara att allt var normalt.

Lycka till och ha lite tålamod med stressade hingsthållare och veterinärer! ;) :)

/Elin
:bow: :bow: :bow:

Min konstaterades dräktig på dag 14, vet inte om det går att se ännu tidigare.

Det skulle vara roligt att vet hur pass tidigt de kan se dräktigheten.
Mitt sto är också konstaterad dräktig på dag 14 så hon har gått 19 dagar idag :banana:

Liknande trådar

Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
893
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 637
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 564
Senast: Novalisa
·
Kropp & Själ Sökte läkare pga tarmproblem, bla periodvisa diarrer, var inte direkt orolig för något allvarligt, haft diverse magproblem sen...
Svar
7
· Visningar
1 866
Senast: Gosa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025