Ultraljud.

asterix_zaphir

Trådstartare
Har idag varit och ultraljudat ett sto som var dräktig. Nu ville vetrinären att hon skulle komma tillbaka om 8 dagar för att kolla hjärtljud på fostret. Hur vanligt är det och varför gör de så. Har aldrig varit med om det tidigare.

Sv: Ultraljud.

Första dräktighetskollen gör man vanligen mellan 15-19 dagar, men då ser man bara en fosterblåsa och kan inte uttala sig om den är "levande" eller ej. Runt 30 dagar (eller strax där innan) ser man hjärtslagen på u-ljudet och kan då med säkerhet säga att man har ett levande foster. Den mest riskabla tiden för att stona ska resorbera sitt foster är upp till 40-45 dagar, så därför brukar man göra en koll vid ca 30 dagar för att vara mer på den säkra sidan. En del väljer även att göra en koll runt 45 dagar.

Ok, tack för era svar.
Vet sa inget utan hon bara ville vi skulle komma igen om 8 dagar. Stoet har gått 19-20 dagar enligt ultraljudet.
Glömde helt att fråga varför:o

Jag har gjort UL på 17 dygnet och hade tänkt göra ett på 40:e. Fast eftersom vi har haft A2 i stallet så gör jag ett nästa vecka istället. Blir omkring 50 dygn då.

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej... 2
Svar
25
· Visningar
2 707
Senast: Karro-Lina
·
Hundhälsa Har en tik och en hane sedan några år tillbaka. Ikväll lyckades de smita ihop och para sig! De hade precis lugnat ner sig lite, i en...
Svar
14
· Visningar
1 796
Senast: lilstar
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 283
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31