Ultraljud- hur långt in i dräktigheten?

Shibalina

Trådstartare
Ja, hur långt in i dräktigheten UL:ar man? Jag ska UL:a mitt sto på lördag då hon är på dag 120. Det är seminstationen som har en slags "uppsamlingsträff" för de ston som seminerats där under säsongen. Det nämndes i en annan tråd att dygn 100 kanske var gränsen.. Men hur är det egentligen? Och vad ser man på UL dygn 120 (förutom att man kan konstatera om stoet fortfarande är dräktigt). Vad är anledningen till att man inte UL:ar efter viss tid? Är det att man inte ser hela fostret då, eller..?

Sv: Ultraljud- hur långt in i dräktigheten?

En anledning är att fölet/fostret ju blir större hela tiden och efter en viss tid så är det enklare att känna efter rent manuellt än att ultraljuda stoet. Veterinären känner då istället med handen efter hur livmodern känns och om fölet kan kännas.

Jag ultraljudade mitt sto på dag 140.
Pga att hon resorberade förra året.

Veterinären kunde inte få in hela fölisen på en gång utan bara delvis.
Det han då tittade efter var navelsträngen att den fungerade som den skulle....

Tack till er båda, Masse och lillamy73 som svarat:bow:. Nu förstår jag mer. I mitt hingstavtal står nämligen att om stoet inte är dräktigt per 31 oktober (då ska hon vara på dygn 167) så får jag tillbaka hingstavgiften, utom någon liten procent, så jag bör göra en dräktighetsundersökning då. Och vad jag kan förstå så kan det då bli via manuell undersökning alternativt blodprov under förutsättning att UL:et nu på dag 120 är ua.

Liknande trådar

Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
1 118
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 677
Senast: Karro-Lina
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 789
Senast: _Taggis_
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 559
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10