Ultraljud, dräcktig eller ej

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare speedygirl
  • Startdatum Startdatum
S

speedygirl

Min fråga lyder! Hur långt efter 90 dygn kan man kolla sina hästar om de är dräktiga eller ej. Tänker då på ultraljud. Har nämligen ingen möjlighet att åka utan det måste bli efter 100 dygn. Är det farligt???

Sv: Ultraljud, dräcktig eller ej

Nej, det är inte farligt. När man ultraljudar går man via ändtarmen och ingen annan stans. Det kan alltså inte komma in några bakterier i livmodern (som vissa tror...) öht, dels pga ovan och dels pga att livmoderöppningen är stängd vid dräktighet.

Det är inte heller farligt för fostret. Däremot kan man lika gärna göra ett blodprov istället när det gått så lång tid! Hör med din veterinär vad han föreslår och föredrar.

Såvitt jag vet är det ingen större mening med ultraljud efter dag 90, eftersom fölet då är så stort att det blir svårt att uppfatta (att ett litet hjärta slår kan man nog konstatera iaf). Lika bra (och billigare) är en rektalundersökning alt blodprov. Så sa min veterinär (distriktare) iaf.

Fast även om de inte kan se själva fostret så kan de ju se på fostervätskan. Som man kan se via ultraljudet.

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 558
Senast: Raderad medlem 149793
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 268
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar