Ultimata stallhunden

Om enda syftet är att hunden ska fungera väl i stallet och kanske få sin motion där tänker jag på raser som har låg jaktlust, kommer väl överrens med andra djur, vilja att vara med föraren och orkar hänga med på ridturer men så gott som inte kräver något utöver det.

Jag tänker på eurasier, bichoner, mittelspitz, vissa terriers osv

Jag vill ha låg, noll jaltinstinkt. Följsam hund som kan springa intill vagnen, eller springa lös vid ridning. Klara av längre sträckor att springa.
Stallet är en viktig plats för mig, så jag vill ha en hund som funkar där. Min lapska ligger i bilen under körturerna, då jag inte kan lita på att han inte drar på vilt.
Följa med på löprundor med husse.
Klara av kyla.
För övrigt vanligt liv. Hunden är med på jobbet. Vill inte ha reserverad hundras, farsgubben har en perro de aqua, som är mycket reserverad mot främlingar. Lika andra i samma ras har jag märkt.
Jag vill ha öppen personlighet.
Jag har funderat mycket. Västgötaspets. Isländsk fårhund. Kooikerhond. Kanske någon spaniel. Eller Tollare. Kikar på hund i 20-kilos klassen.

På blocket är det i princip bara amstaff och småhundar till salu. Jag kan verkligen tänka mig blandras men det har inte kommit upp något jag fallit för.

Jag vill ha låg, noll jaltinstinkt. Följsam hund som kan springa intill vagnen, eller springa lös vid ridning. Klara av längre sträckor att springa.
Stallet är en viktig plats för mig, så jag vill ha en hund som funkar där. Min lapska ligger i bilen under körturerna, då jag inte kan lita på att han inte drar på vilt.
Följa med på löprundor med husse.
Klara av kyla.
För övrigt vanligt liv. Hunden är med på jobbet. Vill inte ha reserverad hundras, farsgubben har en perro de aqua, som är mycket reserverad mot främlingar. Lika andra i samma ras har jag märkt.
Jag vill ha öppen personlighet.
Jag har funderat mycket. Västgötaspets. Isländsk fårhund. Kooikerhond. Kanske någon spaniel. Eller Tollare. Kikar på hund i 20-kilos klassen.

På blocket är det i princip bara amstaff och småhundar till salu. Jag kan verkligen tänka mig blandras men det har inte kommit upp något jag fallit för.

Du beskriver min hund förutom viktklassen då han väger strax under 40 kg. Men jag tror nog det är mest han som individ, inte ras. Han är en Vit herde hund och mamma har haft några sådan också som varit väldigt viltintresserade och reserverade mot folk. Min hund skiter fullständigt i vilt, skulle aldrig dra ifrån oss, öppen mot folk men inte skällig och hoppig, är gärna med på ridturer och löpturer.

Har tyvärr inga konkreta tips, var bara lite kul att din beskrivning var så lik min hund.

Den trevligaste stallhund, jag har träffat på under de 30 år som jag höll på med hästar, var en strävhårig normalstor tax. Den hängde med stallkatterna ibland och jagade möss men höll sig mest i närheten av sin matte och var med på de flesta ridturerna hon tog. Bara för att de är små, betyder det inte alltid att de inte orkar hänga med.

Tax precis som flera av raserna du har nämnt, får man ju kolla kennelns inriktning på. Flera kommer ur jaktursprung med olika mått av självständighet. Det har ju det mer eller mindre beroende på vad uppfödarna lägger krut på.

Dalmatiner skulle jag tipsa om. En god vän bedriver verksamhet och har jämt och ständigt sina dalmatiner med.
Sen gillar jag terriers. Jag har två och det fungerar super!

Vi har en Kooiker i stallet, jättegullig hund men rasen får nog ändå räknas till de reserverade med en del rädslor. Min Kromfohrländer är betydligt mer öppen och orädd trots att han bara är valp.

Labbe kanske? Bra päls som håller värmen men utan att fastnar massa snö och låg jaktlust och avlad till att vara nära föraren samt gilla allt och alla :)

Vad jag förstått finns det dual purpose linjer som är lite mittenellan utställningsavlade hundar och rena jaktlinjer. Vet dock inte hur väl det gått med aveln praktiskt men teoretiskt låter det kanske passande?

Eller om en vuxen/unghund är intressant kanske du kan kolla på jaktlinjer där hundarna inte riktigt håller måttet för jakt och omplaceras pga det. Om det finns.

Någon spets skulle jag säga. Svensk lapphund, finsk lapphund, lapsk vallhund t ex. Norsk buhund eller isländsk vallhund är inte heller tokiga.

Våra västgötaspetsar funkar precis så som du beskriver. Hänger med överallt, orkar följa med på milslånga ridturer, jagar inte, är sociala och vänliga, fryser aldrig. Dock vill de gärna valla, så man får hålla efter dem där en del.

Dalmatinern avlades för att följa häst och vagn, naturlig följsamhet och ska inte ha jaktlust. Min första dallis följde hästen perfekt utan någon somhelst träning. Funkar oftast mycket bra med alla sorters djur. Långdistansare som inte går att motionera trött . Enda minuset är pälsen, så länge dom är i rörelse klarar dom lite kyla, men annars får man dra på dom ett tjockt täcke eller overall

Mina västgötaspetsar är ultimata stallhundar, tycker jag. Robusta men smidig storlek, följsamma, lättsamma. Håller sig alltid några steg bort. Hänger lätt med långa turer, även i galopp. Mycket litet viltintresse.

Vallanlagen bidrar till följsamheten både mot häst och människa. Ingen hund som är i vägen och blir trampad, har bra koll. Mina vet väldigt väl vad man får valla och vad som inte är deras jobb, har inte tyckt det varit alls svårt att stävja. Var lite orolig för det i början.

Gillar folk men matte/husse är oslagbara. Kan ha lätt till skall, det får man träna. Men jag som hatar skällande klarar mig, så är inte några problem bara man är konsekvent.

Alice är Shetland sheepdog/Miniature american shepherd och funkar fantastiskt som stallhund. Vallar inte. Hon är hästklok - vet när hon ska hålla sig undan. Ingen jaktinstinkt. Följsam, lyhörd och alltid med på noterna. Dock är hon mindre och väger knappt 9kg. Snabb som blixten och hänger lätt med på en längre ridtur.

Vet flera Shetland sheepdogs som är bra stallhundar och har samma kvaliteter som Alice. Sheltien kan dock vara skällig, även om Alice inte är det. Men de kanske är lite för små för din smak. Med all päls är sheltisarna inga fryslortar heller (förutom Alice som har jättedålig päls).

Tillägg: ser att du vill ha en folkkär hund. Sheltien är naturligt mer åt det reserverade hållet. Men en sund sheltie ska inte ha några rädslor, mer att de inte springer fram till vem som helst. (Vilket jag tycker är skönt)

• Gilla
Reactions: AW
Jag har en chihuahua-blandning , väger 4,5kg och hänger med mig i stallet :) Kan dock inte följa med när jag rider i skogen men annars är han med :) Rider jag i paddock leker han i snön eller ligger och solar på sommaren utanför. Under vintern har han täcke på sig (naken vid plusgrader och sol) och kanske inte klarar så hård kyla. Men upp till -7 ungefär fungerar han super med ett täcke :)
Så kanske inte den ultimata-ultimata stallhunden, men jag tycker att han är "lagom" och orkar vara med så länge vi inte rider längre sträckor i skogen.

Jag har en bichon havanais, dock valp än så länge, som är med mig i stallet. Han älskar det och allt fungerar väldigt bra. Han håller sig nära, tycker om allt och alla, lättlärd och följsam och älskar att hänga med ut på ridturer! Snabb som attan är han också!

Är det kallt så fryser han om han inte är i rörelse, så då behöver han ett tjockt täcke.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 454
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 622
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Detta gör mig så himla glad att läsa! Det går framåt, även om många på sociala medier inom berörda raser inte jublar, tror detta kan bli...
30 31 32
Svar
620
· Visningar
29 168
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 964
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar