Ultimat tygellängd?

T

Torun

Finns det någon ultimat längd på tyglarna (vanliga delade lädertyglar) i förhållande till hästens höjd eller så? Eller är det bara en smaksak?
Har en väldigt liten pålla och om jag ska rida med något kortare tyglar än "hellånga" så släpar de i marken och hon trampar gärna på dem. Har just nu knutit knutar i ändarna och funderar på om jag vågar klippa av dem och isf hur mycket. Det är ju svinjobbigt med för korta tyglar oxå.. Någon som vågat kapa?

Sv: Ultimat tygellängd?

Jag kapade av näranog 50 cm på mina tyglar. De är fortfarande aningen långa, men mycket bättre!
Tips är att måtta när man sitter på hästen och inte gå på känsla från marken så att säga.

Klipp 10 cm i taget och provrid sedan med dom. Trampar hästen på dom nu lär dom ju inte bli för korta av 10 cm :idea:

Jag tror att om du lägger tyglarna utefter halsen o lägger dem i kors över hornet så de enkelt går ned på motsvarande sida getemor vad de sitter fast så bör de gå till halva benet eller mitt på övre delen av benet. Då är de nog ganska lagom.
Lycka till med kapandet o tän på att du helst ska behandla med ett speciellt medel som jag just nu inte kommer ihåg vad det heter i ändarna för då håller tyglarna bättre. De är behandlade med det när de kommer från butik. Kanske har skomakaren möjlighet att hjälpa dig med detta om du inte har någon sadelmakare i närheten.
/C

Ett råd. Du kanske ska kapa dom intill bettet, oftast är tyglarna tyngre i slutändan, tror tygeln behåller sin stadighet då. Det är ju lätt att slå hål i tygeln för fastsättning i bettet.

halvknapp

Precis, det var det jag tänkte skriva också!
Bra tyglar är ju oftast balanserade och är tyngre i änden för att skapa just balans. Kapar man helt sonika tyglarna kan den balansen rubbas!

knapp (eller snarare svar till alla)

Tack för alla bra tips :)

Då behöver du förmodligen inte mitt inlägg. Om du rider på tränsbett o tvåhanads fattning så tycker jag de e ok med 30 cm tygel mellan händerna o tygeländarna knappt går ned till nederkanten på bringan. En hands fattning så är längden strax nedanför bringan. Med andra ord ha olika tyglar beroende på vilket bett du har..... hoj

Liknande trådar

Western Hej på er! Jag tar gärna emot lite tips från er för jag är GRÖN inom western men efter att ha varit på några clinics för John Moore...
Svar
11
· Visningar
2 261
Senast: Nea_
·
Avel I går kväll hände då det jag alltid fasat för och dessutom mitt framför ögonen på mig, fölis busade runt och skulle smita mellan mamma...
2
Svar
36
· Visningar
9 136
Senast: Rubinola
·
S
Utrustning Har en liten pålle och idag fick jag värsta uppenbarelsen. Vi var ute och galopperade, snabbare än lagom som vanligt. Jag hade hackamore...
Svar
13
· Visningar
1 609
Senast: cactuspower
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 815
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka