Ulltäcken

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag funderar på om man skulle ta och köpa ett ylletäcke till hästen, att ha som stalltäcke i senhöst/vinter. Hon kommer även ha det under utetäcket eftersom täckesbyte inte ingår i stallet. Tänker att ylle är bra för det andas ju, och man kan lägga det på en fuktig häst efter ridpasset och slipper vara i stallet en timme extra för att vänta tills hästen torkar innan man släpper ut...

Hon är filtklippt på vintern och står i kallstall, dock blir det inte så kallt inne eftersom det är 12 hästar som värmer upp. När det varit kallare än -15 ute så håller det sig strax under nollan inne så man ser att vattenhinkar frusit på natten, men det är ju inte ofta det sker i den här delen av landet så de perioderna kan man ju ha ett termotäcke istället... Oftast är det ju några plusgrader inne.

Vad finns det för ulltäcken där huvuddelen av materialet är ull och inte utblandat skit så det tappar yllefunktionen? Bra passform och kryssgjordar är ett måste.

Sv: Ulltäcken

Jag har köpt vettiga ulltäcken på Börjes. Fast de flesta jag har köpt har jag hittat i fyndlådorna i butiken... Men behöver nästan känna på dem så man vet om de är rejäla, jag har även köpt något som gick sönder i tyget i bogen första gången det användes...

jag är förvånad att inte fler har hittat ulltäcken, ullens egenskaper är ju överlägsna. Ull har ju förmågan att värma även när det är vått. Det finns många material som också transporterar upp fukten på ytan, men de värmer inte så länge de är fuktiga.

Jag tycker om Charlies yllen, stadiga och rejäla med både kryssgjordar och bensnören. Har ett annat också men minns inte vad märket heter! Bild på det iallafall:
jag-o-vurre1_157652563.jpg

Ylletäckena andas bäst om dom inte är för tjocka och kompakta.
Jag har 3 olika typer, ett supertunt, ett normaltjockt luftigt vävt och ett kompakt tjockt. Det sista gillar jag inte för det släpper inte igenom fukt tillräckligt bra. Ett bra sätt att känna hur det funkar är att ta av det av hästen och låta det ligga ca 30 min. När hästvärmen försvunnit ur täcket så känns det om fukten är kvar.

Kl

Jag tycker också att ulltäcke verkar bra :) men ger det inte mer friktion mot hästens hud än vad fleecetäcken gör? Tänkte att då kanske det inte är så bra att ha på det i hagen.. Kanske bara nått jag har fått för mig :)

Nej, men ull värmer mer, tycker jag iaf.

TS, jag skulle inte vilja ha ulltäcke under utetäcken, skavrisken känns väldigt stor.

Ull blir ju inte kallt när det blir blött till skillnad från fleecen som blir kall & blöt.

Sen skulle jag inte heller ha ylle under utetäcket pga skavrisken, har haft det på under utetäcket en stund ibland om hästen varit svettig, kall eller sjuk, men ylle tycker jag även har lite lättare för att töja sig så skulle inte vilja slita ut det i hagen. Mer pyjamastäcke :D

*kl*

Jag tycker ulltäcken är suveräna till blöt häst! Till annat också - men något att tänka på kan vara att ull enligt min erfarenhet går sönder lättare än exempelvis fleece eller termotäcken.

Min häst har slaktat otaliga ulltäcken innan jag slutade låta honom stå med dem på över natten. Han har visserligen slaktat många andra täcken också, men inte alls lika lätt och "på löpande band". Nu är han ganska extrem också och hatar täcken, han vill vara naken! Dessvärre måste jag ändå klä på honom eftersom han inte sätter vinterpäls (eller jo, det gör han ju, men den är lika tunn som sommarpälsen) och fryser om han får vara naken. Det där med hans täckeshat har blivit välkänt, han är världens gladaste och positivaste häst normalt, men kommer man med ett täcke kan han till och med hugga i luften :o

Har man en häst som ofta försöker klä av sig kanske man som sagt ska tänka på att ullen ryker sönder lättare :)

Jag gillar Börjes ulltäcken. Bra passform på mina hästar, bra pris och bra hållbarhet.

*kl

Tanken är att kunna ha det på en blöt häst efter ridning, som sen kan ha det under natten och under utetäcke eftersom täckesbyte inte ingår och jag kör inte 1,5 mil enkel väg kl 7 på morgonen för att byta täcke... Eller att ta på blöt häst efter ridning och sedan utetäcke på och ut i hagen. Har dessvärre en häst som måste svampas på ryggen efter ridning, då blir hon ju blöt, och jag vill gärna ha då nåt som andas bra så det inte blir typ våtvärmande. Eller ska man ha ett våffeltäcke istället under utetäcket?

Varför skulle ull skava mer än andra undertäcken? Jag har bara utetäcken med nyloninsida, HW och Bucas.

Fast du har ju inte nylon på insidan av ulltäcket. Iofs kanske du kan hitta ett ulltäcke som har det, jag har dock aldrig sett ett. Jag hade nog satsat på ett dubbelsytt fleecetäcke för det ändamålet du är ute efter.

Du menar typ ett HW Newmarket? :angel: Har alltid velat ha ett godtagbart skäl att köpa ett sådant :o

Men är dom verkligen bra? Värmer dom när det är fuktigt? Vad gör dem bättre än ull?

Liknande trådar

Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 128
Senast: super
·
Utrustning Hur varmt är det? Har tittat på HWs ofodrade stalltäcken. Vill inte ha fleece/ull. Det är mor min som är lite orolig inför den...
Svar
12
· Visningar
1 641
Hästvård Vad rekommenderar ni för tjocklek på stalltäcke? Tänkte köpa ett termotäcke. Min häst kommer i vinter att stå i utebox. Hon är oklippt...
Svar
12
· Visningar
1 420
Hästvård Jag trodde kallstall var stall som höll samma temp inne som ute, dvs helt fri ventilation/öppna luckor/dörrar eller skyhögt i tak. Är... 2
Svar
20
· Visningar
4 240
Senast: Lusidor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Annonsera mera hundar 2
  • Tuggbensfavoriter