Ulltäcke - bra eller dåligt???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Milou75
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 6 928
M

Milou75

Ni som har erfarenheter - vilka är fördelarna resp. nackdelarna med ulltäcken???

När använder ni ulltäcke / i vilka situationer!!!!

En nyfiken... som fått höra att de lätt blir mögliga då de aldrig riktigt torkar i stall som inte är uppvärmda.....

Sv: Ulltäcke - bra eller dåligt???

ingen som änvänder ulltäcke????? :confused: :confused: :confused:

Använder ulltäcke i samband med transport under vinterhalvåret (har en arabkorsning som inte är klippt, han blir så lätt frusen ändå ;) )
Funkar jättebra som undertäcke till regntäcket på höst/vår. Mitt regntäcke är då helt ofodrat. Men jag tycker att det funkar jättebra och är helt klart en prisvärd investering!

Fördelar:
Varmt
Transporterar fukt
Inte statiskt
Formstabilt (fleece töjer sig lätt och sitter inte lika bra)
Naturmaterial

Nackdelar:
Dyrt (jämfört med fleece)
Strö fastnar (fast det gör det ju på alla täcken som inte har helt glatt yttertyg.)

Jag gillar ull!:)

Jag föredrar ull framför fleece!
De ligger mer still pga av tyngden
Det är inte lika elastiskt
Värmer även om det blir blött
vattenfrånstötande

Använde det som svettäcke, transporttäcke samt att slänga över sadeln när man skrittar fram och av i ridhus. Hade det haft kryssgjordar så hade jag säkert använt det som stalltäcke också. Och så tycker jag man ska satsa på ett lite tjockare luddigt ulltäcke, och inte de där billiga som ofta är tunna och "pappriga" i tyget. Det är värt att lägga lite extra pengar på det.

Superbra material, blir inte kallt även om det är fuktigt.
Perfekt att slänga på hästen när den är svettig, drar ur fukten på nolltid. Även bra att ha under andra täcken för x-ta värme.
(Köpte mig en försvarets ullfilt på ÖB för 100:-)

jag å min häst :love: it!

hon har det som vår/höst-täcke under regntäcket innan det e dax för tjocktäcke...

hon hade det sist i transporten (vinter)...

hon har ett billigt från hööks, typ 400 spänn eller vad det va... 500 kanske... hur som helst, jag rekomenderar det! =)

tycker ylletäcken är super, har ett från mitten av 80-talet som har utsida i tyg, så ströt fastnar inte så mkt. en perfekt "pyamas", transport täcke och ja.... till det mesta. håller hästen varm, men inte för varm....

Använder ylletäcket som transporttäcke vintertid. Även som han är blöt när han kommer in från hagen (då han går otäckad vår/sommar/tidig höst) då torkar han snabbt.
Gillar ylletäckets egenskaper!

Låter ju som om ni alla är väldigt nöjda med era ulltäcken!!!!

Hur är det med detta med att få dem torra då?

En följdfråga då - några av er skriver att det ligger bättre på plats än fleece - hur är det med skavet??? Enl min erfarenhet så är det mindre risk för skav om fleecetäcket inte passar helt bra (alltså jämfört med andra täcken ej ulltäcken) - kanske för att det är så lätt...

Har ni några tips om köpställen/märken ????
(Messy: jag tittade på det bruna från h**ks i höstas med köpte inte...)

Tack för alla tips!!!

Biffen: hur sätter du fast filen från ÖB på din pålle????

En liten fråga om ulltäcken och kvalitet: är Mias ulltäcke, utan kryssgjordar i bra kvalitet? Eller är det "papprigt" (som Popeye skrev att vissa ulltäcken var)?

Jag har detta från Börjes:
20050131035.jpg

Det är varken för tjockt eller för tunnt och av bra kvalitet. Och för det priset tycker jag det var väldigt biliigt! :bow:

Angående passform och skav är min erfarenhet att ju bästtre ett täcke sitter ju mindre risk för skav... Min får skav av för tajta täcken utan bogveck tex..

Jag tycker ulltäcken är perfekta transport- och fintäcken! :bow: I stallet blir dom så fort fula och dom är svåra att tvätta. Har ett riktigt tjockt ylletäcke med gjordar som jag lägger under andra täcken om han är svettig och det är kallt, men skulle ej använda det dagligen. Mögel har jag inte märkt av, har kallstall men varm sadelkammare.

Mina ponnyer transporterar jag helst enbart i ull/fleece eftersom hästen alltid är torr innerst även om det nskulle vara svettig efter en träning/för varmt täckad. Helklippta frusna ponnyn klarade sig bra även de kallaste träningskvällarna med ett fleece m hals, en stor golden stripe filt (tjock ull) och ett vanligt ulltäcke (tunnare) utanpå. Hon var alltid torr o varm när vi kom fram. Hingsten brukar åka med ett hansbo och ett ull (tunnare) från Mias o även han är alltid torr o varm när han kommer fram.

Jag använder ulltäcke på nätterna till min ena häst. Hon har ett fleecetäcke med hals närmast kroppen, och sedan ett tjockt ulltäcke. Hästen är en kallblodstravare som bor i utebox.

Att ull skulle mögla har jag aldrig hört. Mitt ulltäcke är inne på sjunde vintern nu, och fortfarande lika fint.

Immer

Jag tycker ett bra ulltäcke är bland det bästa man kan ha. Det ligger ofta bättre än ett fleece, gör inte pälsen statisk och är hållbart.
Transporterar aldrig i fleece pga brandrisken (om det *peppar, peppar* skulle börja brinna så smälter fleece fast på kroppen, tätvävd ull brinner mycket dåligt och skyddar istället kroppen.)

jag tycker ull Täcken är super bra och super snygga att ha på tävlings platsen, är nog det täcket som jag mest annvänder där, även under transport på vinterhalvåret. Förvarar dock inte mina ulltäcken i stallet då dom lätt suger åt sig fukt.

Ull är ett mysigt material som verkligen håller hästen varm och torr.

Flece tycker jag också om, men det är med ett täcke som jag har under mildare nätter inne i stallet och sedan efter att ha tvättat/vadad mina hästar för torkning. :D

har inte något täcke, men däremot en filt (försvarets utföräljning på "överskottsbolaget") Tycker den är helt fenomenal då den är så fuktabsorberande och drar fukten till utsidan istället för att filten blir helt genomblöt. Använder den på min häst efter körning/ ridning då han fått ta i lite mer så han är ordentligt svettig eller om han stått ute i regn eller liknande så han blivit blöt/kall. Ullen värmer riktigt snabbt och hästen trivs med det. Skulle även gärna haft ett täcke i ull för att kunna lägga på det och ha i stall/hage även utan uppsikt eftersom filten är väldigt lätt för hästen att få av sig vid ev. rullning...

tycker dom e superbra
använder mitt som transporttäcke,svetttäcke och undertäcke när de rikigt kallt

enda nackdelen dom hr är att dom e svårttvättade

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 727
Senast: Edla
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 179
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 606
Senast: 13579vas
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka