ullstoppad bates dressyrsadel - finns det?

Sv: ullstoppad bates dressyrsadel - finns det?

Synd med Isabellen för den hade nog passat hästen. Ja, jag förstod ju att Batesen kunde vara för rak men frågan är hur din häst ser ut när ryggen kommer upp under arbete? De flesta hästar rätar ju ut sig betydligt när de jobbar. Ta en penna och dra mitt under magen längs med magen mot snoppen så höjer han ryggen såsom han gör när han jobbar, då ser du hur sadeln kommer att ligga.

Ja det där har jag hört från flera sadelutprovare. Att en häst med lite svängd rygg blir mer rak vid arbete och att då lägga på en svängd sadel ger en sämre tryckfördelning vid arbete än om man lägger på en sadel som har mer kontakt i fram och bak än jämt rakt över när hästen står på gången.

Men, 17,5 ÄR för långt på min kulle. Har haft det förut och det var inte bra. Min gamla allround på 16-16,5 är väldigt lagom i storlek på honom. Kan tänka mig att en caprilli i den storleken hade varit bättre.

Nu skall jag i alla fall skritta ut min feta dressyrhäst i westernsadel medans syster yster skall rida sin stoooora westernhäst - i dressyrsadel.

*suck*

Ja det där har jag hört från flera sadelutprovare. Att en häst med lite svängd rygg blir mer rak vid arbete och att då lägga på en svängd sadel ger en sämre tryckfördelning vid arbete än om man lägger på en sadel som har mer kontakt i fram och bak än jämt rakt över när hästen står på gången.

Men, 17,5 ÄR för långt på min kulle. Har haft det förut och det var inte bra. Min gamla allround på 16-16,5 är väldigt lagom i storlek på honom. Kan tänka mig att en caprilli i den storleken hade varit bättre.

Nu skall jag i alla fall skritta ut min feta dressyrhäst i westernsadel medans syster yster skall rida sin stoooora westernhäst - i dressyrsadel.

*suck*

Ja, jag menade ju givetvis inte att du skulle ha en 17,5...utan att du skulle kolla hur en rak sadel ligger när ryggen kommer upp.:idea:

Men hur lång är du själv egentligen? Måste vara rätt kort om du kan sitta i en 16,5 utan större bekymmer?

Ja, jag menade ju givetvis inte att du skulle ha en 17,5...utan att du skulle kolla hur en rak sadel ligger när ryggen kommer upp.:idea:

Men hur lång är du själv egentligen? Måste vara rätt kort om du kan sitta i en 16,5 utan större bekymmer?

Jag är ungefär 1.67 själv. Har haft den sadeln i mååånga år. Jag är långbent men har inga problem att få plats. Visserligen är jag bredhöftad vilket ju borde göra att en isabell hade funkat men jag har lårben som korkskruvar så det blir trångt ändå. Rumpan får plats i min gamla allround och är en favoritsadel. Efter 30 år med den så har min rumpa och sadel liksom formats efter varandra - typ.

Jag är ungefär 1.67 själv. Har haft den sadeln i mååånga år. Jag är långbent men har inga problem att få plats. Visserligen är jag bredhöftad vilket ju borde göra att en isabell hade funkat men jag har lårben som korkskruvar så det blir trångt ändå. Rumpan får plats i min gamla allround och är en favoritsadel. Efter 30 år med den så har min rumpa och sadel liksom formats efter varandra - typ.

:rofl::rofl::rofl: Ja, det kan jag tro att du gillar en sadel om du ridit så länge i den!
Jag hade en gammal Passier, den var åtminstone 15 år när jag fick den, den red jag i alla discipliner i 15 år minst innan den var fullkomligt utsliten...så jag vet hur det känns!:love:

Sen skulle jag gärna vilja ta en titt på dina skruvade lårben....:rofl::rofl:

Sen skulle jag gärna vilja ta en titt på dina skruvade lårben....:rofl::rofl:

Tja, jag är aningens hjulbent och kobent på samma gång. Knäna pekar inåt, lår och vader rundas utåt. Garvet på röntgen när jag var i tidig tonår hördes långt. Röntgen läkaren kom ut till mig med ett stort flin och fnissade hejdlöst.

"Ja, dina lårben ser ut som korkskruvar. Finns inte mycket att göra åt det. Du får leva med det."

Och så har jag en ryggkota mindre.

Ps. Red i den inlånade hoppsadeln istället. Den ligger inte optimalt men bättre än allt annat. Hästen verkade trivas med den. En Kieffer Beerbaum.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning GAAAAHHHH Jag blir galen på denna sadel djungel :( Vad har ni för dressyrsadel till era tinkrar? Min dam har jusst nu en bomlös...
Svar
8
· Visningar
3 225
Senast: Aliche
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 550
Senast: Liten
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 945
Senast: Nominous
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka