ullstoppad bates dressyrsadel - finns det?

shlubberdubb

Trådstartare
Eller ja, jag vet att de finns men har de i så fall utbytbara koppjärn?

Jag har en svagkänsla av att min pålle skulle bli fullständigt galen av en luftstoppad sadel. Saker skall ligga still på hanns rygg annars är det inte kul.

Självklart kommer jag prova luftstoppat. Jag kan ju ha helt fel. Men jag kan lika gärna bli sittande som en pärla i en grantopp när han exploderar. Han är lite tydlig med att tala om ifall saker passar eller ej.

Sv: ullstoppad bates dressyrsadel - finns det?

Annars går det nog att ta bort luftkuddarna och ersätta med vanlig ullstoppning...

Har du pratat med sadelpolisen..?
a050.gif

a050.gif

Ja, på din inrådan gjorde jag det och det blir en tripp att ta hem en bates på prov för att se vad som passar. Bred häst, kort anläggningsyta och något svängd rygg.

Så håller ögonen öppna efter en 16 - 16,5" bates caprilli.

Ja, på din inrådan gjorde jag det och det blir en tripp att ta hem en bates på prov för att se vad som passar. Bred häst, kort anläggningsyta och något svängd rygg.

Så håller ögonen öppna efter en 16 - 16,5" bates caprilli.

Men hon är duktig...jag har också fått en massa skäll...
a085.gif
och Hedwig har en ny hoppsadel...(den 7:e tror jag på 2 år...:eek:) En Albion K2

alltså, cair är inte alls så mjukt och rörligt som man innbillar sig. jag har haft en bates och den kändes som vilken som helst latex stoppning... (min childeric är betydligt mjukare.) hästarna reagerade inte alls på luften.

så jag tror det är mkt sällsynt att en häst ogillar cair. :) i såna fall är det nog hellre sadeln i sig den inte tycker om.

a050.gif

Och här är jag!:D

Dubben, kolla om du får tag i en Wintec Isabell Werth också, tror nästan mer på den än Batesen.

Ev. kan en Prestige gå också, finns ju många såna begagnade men då måste den vara tillräckligt vid.

Ja men wintec är ju äcklig syntet och det gillar inte jag alls. Kravet är läder.

...fast just Isabellen från Wintec är ju inte det där typiska Wintec-synteten. Isabellen har equisuede, som är jättebekväm (man sitter fast så bra *ler*) typ "mocka" :D
Dessutom finns det alldeles lagom med små läderdetaljer att putsa på efter träningspasset - resten borstar man bara av med en liten mjuk borste.
(fast gillar man läder så gör man ju såklart... :laugh:)

nu är ju cair och flair inte samma sak.. men min hade först en bates- funkade bra... sen var vi på mustang och testade en vanlig ullstoppad, sen fick jag samma sadel med flair, å h*ete vad jag höll på att få flyga :D hon gillade INTE att få luft när man jämförde :D

ja jo men det är ju luft... :D

min pålle vill ha tempur-heliumstoppning...

ja det är ju perfekt! så slipper hästen matte på ryggen ;)

Ja det är utbytbara koppjärn även på det ullstoppade Bates sadlarna.

Åtminstone har jag haft en Isabell Werth som var ullstoppad och gick att byta koppjärn på.

fast det borde ju inte vara optimalt... ullen formar sig ju "för alltid"...
eller märkte du något?

Jag vet faktiskt inte, hade bara den sadeln en kort tid eftersom jag bytte till en med luft sen. Men den ullstoppad låg bra på den hästen jag hade den till. Men skulle man börja ändra bomvidderna kanske den hade legat konstigt.

KL migsjälv

Provsatt en isabell idag. Alldeles för bred för mig. Tog hem en caprilli 17,5 i full vetskap om att den kommer vara för lång. Dock satte de i ett rött koppjärn = wide. Grattis! Trodde jag! Skall jag ha en caprilli får jag kika på 16" då den är alldeles för rak i bommen och i dagsläget behöver jag en ... extrawide! Lånade med mätvinkeln. Fanns det xx-wide på den hade det varit bra. Men helt klart att vitt koppjärn är vad som gäller.

Räddaren i nöden är en kompis vars häst tappat musklingen så hennes sadlar har blivit för stora. Så nu har jag på lån en Kieffer med bred bom. Dock är även denna för smal men bättre än vad jag har.

Nu går det inte att rida snabbare än skritt då backen är stenhård så det blir att skritta ut långa turer

i westernsadel.

Det är vad jag kan ha på nu utan att hästen skall bli paj i ryggen.

snacka om att jag har en häst som pendlar mellan ytterligheter. Han har haft allt från x-wide (griffin) till smal (crown) och hela skalan däremellan . Dock normaliserar han på medium-wide.

*stångar pannan i bordet*

Liknande trådar

Utrustning GAAAAHHHH Jag blir galen på denna sadel djungel :( Vad har ni för dressyrsadel till era tinkrar? Min dam har jusst nu en bomlös...
Svar
8
· Visningar
3 225
Senast: Aliche
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 550
Senast: Liten
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 945
Senast: Nominous
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka