• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ia*
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 163
Sv: Ulft?

Ulft har haft en enastående inverkan på holländsk avel.
Ett par avkommor kom fram till svenskt bruksprov, men tyvärr gick ingen igenom...
Han var -78 och dog i januari i år. Han var premierad keur, var brun och mätte 165 cm.
Han var den första holländska hingst som erhåll en 9a i dressyrdelen av provet.
Han hade ett mkt bra temperament, och som kuriosa kan nämnas att i hans stallrapport stod, att han hade för vana att stå med frambenen i krubban (säkert för att se bättre ;))!
Inte nog att han var kanon i dressyr, hans hoppsiffror var mkt bra de med, och terrängprovet avklarade han med glans.

Hans mest kända söner är Boston, Dublin, Dukaat, Fair Play, Nimbus, Universel och så naturligtvis den fantastiske Ferro (som tyvärr gick bort ett par månader efter sin far)!!!!
Flertalet av dessa, har gått svår dressyr...

Som morfarshingst har han gjort strålande, där kan man säga att hans talang för både dressyr och hoppsporten, har varit lite beroende av vilken hingst man valt till stoet. De mest sverigebekanta är väl Michellino som räknas som dressyrförärvare, och Händel, som Whitaker har haft i världscupen flertalet år.
I den läckre Polansky (e. Kostolany) Återfinns Ulft som mormorsfar.
Som sagt, han har gett ett stort antal bra avelsdjur, och sporthästar i både hoppning och dressyr.

Har säkert glömt något i farten, har jag bommat något, så kan säkert någon annan fylla i!
mvh

Sv: Ulft?

Väldigt intressant, TACK!

Någon mer som har info och kanske fler bilder på honom själv och hans avkommer...

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 509
Senast: Freazer
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2
Svar
34
· Visningar
2 273
Senast: Bee
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke... 2
Svar
25
· Visningar
1 653
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka