Ulan sadlar?

Q

qrumelur

Är det bara jag som tycker att Ulan är en fantastiskt bra sadel?
Jag blir helt chockad när jag hör hur många som skäller på den.

Jag har haft den på en ganska kort, rund islandshäst och det fungerade superbt. Den var inte lika skön som min olympic hekla men huvudsaken var ju att den låg bra på hästen och det gjorde den. :-)

Vad tycker ni?

Sv: Ulan sadlar?

Jag tycker att det är en väldigt prisvärd sadel, men att kvalitén (främst på stropparna) och bomvidderna kan variera en hel del liksom att modellen kan variera lite. Men den är klart bättre än väldigt många andra budgetsadlar och är ju nästan gratis begagnad.

Man hamnar lätt i stolssits i den tycker jag eftersom stigläderfästena sitter fästade långt fram, men det beror också på ens egen kroppsbyggnad tror jag. På plussidan är att den går att få tag på i extrem vidd om man har tur och den är en av de kortaste sadlarna jag känner till och den brukar passa på många olika former av hästryggar.

Jag tycker att det är en väldigt prisvärd sadel, men att kvalitén (främst på stropparna) och bomvidderna kan variera en hel del liksom att modellen kan variera lite. Men den är klart bättre än väldigt många andra budgetsadlar och är ju nästan gratis begagnad.

.

Enligt en av försäljarna är de väldigt homogena i modellen.
Vad gäller kvalitén har jag sett en svart som tappat mycket färg i sätet, men det gjorde inte min....

Enligt en av försäljarna är de väldigt homogena i modellen.
Vad gäller kvalitén har jag sett en svart som tappat mycket färg i sätet, men det gjorde inte min....

Det kan ha blivit bättre med åren. De som jag har sett har upp till 10 år på nacken, på den gård jag jobbade på när jag tränade unghästar fanns omkring 10 Ulansadlar och de var inte identiska i kvalitét och vidd. De äldsta var väldigt nötta i både säte, stroppar och kåpa och en del sömmar på kåpor hade börjat släppa, men de hade å andra sidan använts väldigt mycket, och vad kan man begära för så lågt pris?

Det var olika tjockt läder i stropparna också, vissa hade tunna och andra kraftigare.

Mina Ulansadlar (den som Kvistur hade bl.a.) modell Ä var 100 grader i bomvidd med korta ortspetsar, den passade många hästar. Jag hade en likadan ännu äldre men vidare men den var köpt som märkeslös indisk.

De nya jag har sett verkar hålla den vidden.

De är ganska varierande i kvalitet och passform, vi har 2 som är 10 år gamla som har jätte bra passform, den ena är helt utnött i lädret och den andra ser jättefin ut fortfarande och trots att de är köpta samtidigt så är de helt olika djupa i sätet och olika passform på dem.

När min hingst inte kunde ha några sadlar så köpte jag en ny för att ha så länge tills jag hittade en bättre var den nya helt annorlunda i passformen och inte alls lika välgjord och fin som de gamla.

De gamla tycker jag är jätte bra men den nya är hemsk tyvärr kan säkert variera ganska mycket från sadel till sadel även på de nya.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 058
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka