UL vecka 32

N

Nile

Pratade precis med en kompis från Malmö. där gör dom tydligen ul i vecka 32. vilket vi inte gör här i Kalmar.. varför gör dom inte det på alla ställen?

Sv: UL vecka 32

dom kollar vikt och läge på bebis. hur moderkakan ligger. ja det är typ som det ul man gör i i vecka 18-20

Det verkar vara olika, i Östergötland gör man tex ett ul i ungefär v.12 och sen i v.20. Verkar vara få ställen man gör ett rutin-ul i v.12

I Stockholm är det iaf inte direkt rutin på ul i v.32, utan man gör det på de som bl.a. har placenta previa eller marginell för att bedöma ev. behov att förlösas med snitt, bl.a.

Här är det bara ett UL kring v.18. Man gör bara UL sen om BM är osäker på hur bebisen ligger och om man måste kolla så barnet mår bra och växer som det ska.

Jag gjorde tillväxtUL i 34+1 för att jag oroade mig för att bebisen skulle vara STOR ... de sa att hon var normal, vägde 2275 g och skulle väga ca 3700 vid födseln. När hon föddes i v 38+0 vägde hon dock 2350 g och var alltså putteliten, så tillväxtUL känns inte som speciellt exakt ;).

Men jag bad om ett, och fick då ett. Hade iofs världens bästa BM som ordnade det mesta för mig :).

Generellt behövs det väl inte om allt ser normalt ut. Men det var skönt för sinnesfriden, tyckte jag.

Jag gjorde också ett tillväxtultraljud i vecka 32.

Då min moderkaka var ngt liten när jag fick min första. + att första barnet bara vägde 2415g som fullgången.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 339
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 048
Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka