Udda talang

Sv: Udda talang

Vad menar du nu??

Det jag mena va iaf att det inte är precis det man lär en hund... Sånna där speciella trix som gör en hund lite mer speciell... :)

Vad menar du nu??

Det jag mena va iaf att det inte är precis det man lär en hund... Sånna där speciella trix som gör en hund lite mer speciell... :)

Men det är väl inga direkt udda tricks? Möjligen snarkningarna... Min rottis skiter på kommando.

Tråden handlade väl mer om hundarnas egna talanger inte sådant man lärt dem.

m fl.

ja varför avbryter jag inte: detta gör han med stor glädje, han har hur roligt som helst och det ä ringen fara med varken honom eller bil/förare.

Avbryter ni era hundar när de har kul?

understimulerad tror jag knappast han är, han är med hela tiden och får gra oli´ka saker.

Nu lämnar vi denna diskussion, ni får väl lita på att jag klarar av att ha hund.

m fl.

ja varför avbryter jag inte: detta gör han med stor glädje, han har hur roligt som helst och det ä ringen fara med varken honom eller bil/förare.

Avbryter ni era hundar när de har kul?

understimulerad tror jag knappast han är, han är med hela tiden och får gra oli´ka saker.

Nu lämnar vi denna diskussion, ni får väl lita på att jag klarar av att ha hund.

Är hunden manisk så ja. Min rottis hade gärna jagat ett laserpenna eller en solkatt i evigheter. Men det är inte alls bra ur stresssynpunkt.

Min jack russell är en jäkel på att valla får:laugh:Första gången var vi hos en kompis med får och han slog en blick på hennes border collie som är proffs och sedan dess är han fast. Han vallar, driver in i hage, hämtar små lamm och det utan kommando. Min kompis sägere att han är en naturbegåvning, men jag vill inte ha en vallhund, jag köpte ju en terrier...:angel::laugh:

Syrrans hund korsning puddre puff och mellan spets, ett år gammal.
Älskar att valla och är duktig på det. När vi tog in grisarna vände hon själv den ena grisen.
Inget vi har tränat på, utan det har kommit av sig själv, när hon varit med och flyttat djuren.

Hon får forsätta med det. Frågan är om det är något att bygga vidare på.
Tjurana märker henne knappt och hon har inte mycket att komma med. Med sina 3,5 kg kropsvikt.

Men det är ju ett stressbeteende. Stressbeteenden kopplas ofta felaktigt samman med glädje, men det är inget hunden mår bra av.

kl

Min tik har en oönskad talang i form utav att hon lärt sig låsa upp ytterdörren själv:p

ok, men nu är det ju lite sent. sen ser man hundar som har det rätt mycket värre, och faktiskt lider så det finns andra ni kan försöka "omvända".

Lade ni förresten märke till att det är andra som också har skrivit att deras hundar vallar?

sen finns det kanske en mölighet att allt inte är svart eller vitt? hur ska ni kunna veta att det är ett stressbeteende och inte instinkt?

eller , svara inte, för nu ger jag mig undan denna diskussion för annars finns en risk att jag aldrig mer vill ha hund.

Som ägare till BC och efter ett antal vallhundar kan jag tala om att

När det kommer åker en bil springer han längs med staketet skällandes - och snurrar, Runt runt runt runt runt så otroligt fort,

Har dock absolut noll och ingenting att göra med vallning! Och det är definitivt inte en nedärvd egenskap/instinkt som har något med vallning att göra.
Det är ett stressöverslagsbeteende och inget annat, men om ni tycker det är ok, så är det ju det för er..

Att hundar av andra raser än vallhundsraserna lär sig fösa djur är ju bra för ägaren om de har användning för talangen, men att enkomt fösa djur är inte heller det vallning ;)

Jag uppfattar heller inte att deras hundar får överslag som din får, utan deras hundar jobbar!

sen finns det kanske en mölighet att allt inte är svart eller vitt? hur ska ni kunna veta att det är ett stressbeteende och inte instinkt?

eller , svara inte, för nu ger jag mig undan denna diskussion för annars finns en risk att jag aldrig mer vill ha hund.

Jag skrev "förmodligen" av en enda anledning - jag har inte sett eller träffat din hund.
Det kallar jag inte att se svart eller vitt.

Oavsett om han kanske kopplar bilar med att något roligt ska hända - stojar runt, runt, så låter det i mina öron som att det blivit ett stressmoment som jag hade gått in och avbrutit.

Att påstå att det finns en risk att du aldrig mer vill ha hund är ju bara löjligt, du visste tydligen inte att det mkt väl kan vara stress, ärligt talat förstår jag egenbtligen inte vad det är du försvarar hela tiden.

En av mina hundar jagar, puttar, bär och leker med allt som kommer hans väg ( bollar, stockar, stenar, flugor osv )
Det har utvecklats till ett stressmoment för honom, vilket jag avbröt samma dag som jag fick det berättat för mig.

Ingen tvingar dig till något, men det går inte att förvänta sig att inte få kommentarer på beteèndet.

Senast ändrad:

Varför gå in i försvar ?

Varför inte ta till dig vad folk säger och stoppa hundens beteende?

Är det så jäkla farligt att folk kommenterar något sådant, det är ju inte negativt i den bemärkelsen.

Ingen säger att du är en dålig hundägare, folk kommenterar bara att det INTE är särskilt bra att låta hunden gå in i detta stressmoment.

eller , svara inte, för nu ger jag mig undan denna diskussion för annars finns en risk att jag aldrig mer vill ha hund
Vilken fruktansvärt dålig inställning? Varför inte bara ta åt sig och försöka lösa hundens problem? Ingen har sagt att du är en dålig hundägare, man blir ju inte automatiskt hundägarchampion när man väl skaffar sig en hund-man måste liksom lära sig på vägen. Att göra fel är mänskligt och något alla gör, fördelen är ju att man kan lära av andra..så varför inte vara mer öppen?

Min ena hund jagade både bilar och lastbilar hos sin förra ägare-givetvis är det ett stressbeteende! Detta har jag förvisso aldrig haft problem med, där räckte ett miljöombyte för att hin skulle sluta. Däremot, om jag säger att vi ska gå på promenad kan hon börja gå i ciklar mot dörren..givetvis för att hon är jätteglad! Men hon får absolut inte göra så för mig, så fort hon gör en antydan till att börja med detta sätter jag henne ner (eller lägger) för att hon ska lugna sig...så man kan väl lugnt säga att jag avbryter min hund när hon har kul på vissa sätt. Hon får givetvis leka, men det måste gå rätt till.

Har inga bilder, men min mamma jagar älg med sina schäfrar. Har skjutit för båda sina hundar. Tyvärr har hon idag bara kvar den ena och hon jagar med den.
Den gör inte så långa sök, men ställer och skäller älg. Har även gått ut i vatten efter skjuten älg men det var liite för mycket för henne att ta i land.

Liknande trådar

Övr. Hund Kom igen och dela med er! Det kan ju knappast vara bara jag som har en kanske lite FÖR ouppfostrad hund som allt som oftast försätter...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
19 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat