Uch vad trött man blir!

N

Novalee

så var det mögligt hösilage som köptes hem idag:mad: 3 balar öppnades och mögel och jäst i alla... av 10 köpta!

Var så glad att jag hittat hösilage i småbalar som hade helt ok värden:crazy: visserligen från förra året men... ja dom var ju inte bra:cry:

vad ska jag göra nu:confused: verkar inte finnas många i skåne som säljer småbalar hösilage med analys?? Horsehage som är ganska så dyra verkar vara enda valet:(
61 ts
55 smältbart råprotein
6.3 MJ
4.7 Ca
1.2 P
0.8 Mg
8.4 K vad tycker ni om det? Vad för foder kan passa? Kvoterna är vad jag förstår lite taskiga?

Kan tilläggas att höt från bonden bredvid som jag tänkte jag kunnde ha nu på hösten iaf hade skyhöga proteinvärden...:( så det gick inte det heller:cry:

Sv: Uch vad trött man blir!

det är ju bara o be dem hämta de tre dåliga balarna! inte ska ni betala för sånt som ni behöver slänga??
det är ju inte erat fel att ni måste slänga det?
det felet fanns ju innan balarna kom till er!
jag blir så sur när jag hör om folk som får dåligt foder och leverantören eller tillverkaren inte tar tillbaka det!
ryt till och bli arg på skarpen.

Jag hoppas verkligen att dom tar tillbaka det:crazy: alla balarna!
3 av 10 var mögliga sen gav vi upp:cry:

men det är ju en del jobb med att hämta och lämna:( och nu hitta nytt foder:crazy:

ja men det ska ju inte ni betala för.. tiden går ju inte göra så mycket åt, men ni ska inte betala ett öre om fodret är dåligt.
undra hur många bönder det finns som säljer iväg balar som man får kasta mer än hälften på hela tiden.. och då blir fodret dyyyyrt.
hopas att ni kan hitta någon dom kanske kan leverera kanske tre balar först som test? och sen få hem fler?
och fråga alltid innan om dom tar tillbaka balarna om dom är dåliga.
Även att jag tycker att det är deras skyldighet...

Det är kutym att man inte betalar för dåliga balar, alternativt att man får nya i utbyte.

Immer

Hej!

Där jag stog innan gjorde höbonden helt enkelt så att när vi ringde och ville lämna tillbka mögligt silage, sa han att det skulle vara så, och vips stog vi där med dåliga balar och en stallägare som trodde blint på bonden...

/ Lavinia, som äntligen slipper se sånt!

huj vad tråkigt :( Prata med säljaren om han tar tillbaks balarna och ni får pengarna tillbaks. Tyvärr gör ju inte alla det och så är vi ju olika känsliga också... Oftast är vi hästägare mer känsliga än producenten som kan tycka att det inte alls är något fel på balarna.

När jag köpt storbal har jag någon gång gjort så att jag öppnat upp balen på plats hos säljaren innan lastning och köp. Och köpt hem bara en-två i gången.

En av anldningarna till att jag inte vill ha hösilage....Man kan inte se hur det ser ut förrän man öppnar balarna. Dessutom kan det vara svårt att bedöma den hygieniska kvaliteten inuti balen (ffa vid storbalar) Har man hö så kan man i alla fall både titta och lukta direkt på balarna och inte köpa om det är dåligt redan före köp!

Jag skulle absolut försöka få lämna tillbaks balarna och få pengarna tillbaka.
Horsehage är ett mycket bra alternativ om man vill ha hösilage i småbal. Dyrt men de garanterar en bra kvalitet och skulle nog inte krångla om det i värsta fall skulle visa sig vara dåligt.

Jag har också provat att köpa fjolårs hösilage och inget jag tänker prova igen...Tror kanske en av tio balar var ok. Fick pengarna tillbaka av bonden.

Novalee skrev:
så var det mögligt hösilage som köptes hem idag:mad: 3 balar öppnades och mögel och jäst i alla... av 10 köpta!

Var så glad att jag hittat hösilage i småbalar som hade helt ok värden:crazy: visserligen från förra året men... ja dom var ju inte bra:cry:

vad ska jag göra nu:confused: verkar inte finnas många i skåne som säljer småbalar hösilage med analys?? Horsehage som är ganska så dyra verkar vara enda valet:(
61 ts
55 smältbart råprotein
6.3 MJ
4.7 Ca
1.2 P
0.8 Mg
8.4 K vad tycker ni om det? Vad för foder kan passa? Kvoterna är vad jag förstår lite taskiga?

Kan tilläggas att höt från bonden bredvid som jag tänkte jag kunnde ha nu på hösten iaf hade skyhöga proteinvärden...:( så det gick inte det heller:cry:
om man vill ämna in sitt hö på analys själv, hur går man tillväga då???

visst kan man titta och lukta på höt före köp, men det är inte någon garanti i alla fall. för ett antal år sedan köpte vi ett stort parti som såg ut och luktade bra, men efter analysen visade det sig innehålla skadliga"sporer". inte kul alls :cry: så himla mkt. jobb i onödan.

De (rutinerade) grovfodertillverkare som jag har pratat med säger att det är svårt att få hösilage i småbalar bra. De har provat, men lagt ner den verksamheten. Synd, när det är så mycket lättare att hantera för oss som inte har så många hästar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka