Ubunto<->ap<->wlan<->wlanrouter

K

Kuckeliku

Får bara inte detta att fungera.
Jag har tagit min DLINK DWL-900AP+ och satt den som wirelessclient på en av våra stationära linuxmaskiner, som för närvarande kör ubuntu 6.06
I burken finns ett nätverkskort med ip x.x.x.149
Ap, som numera är en WC, har ip x.x.x.50

pc och ap snackar med varandra utan krux
ap och wlanrouter snackar utan krux.
men jag får inte pc'n att komma ut på nätverket.
jag tror jag nu testat alla tänkbara kombinationer av dns:er och gateways, men inte då.

då jag satt en statisk adress på pc'n antar jag att det är där jag har fel.
i ap'n har jag satt gatewayen till routern x.x.x.1 som alla andra burkar på nätet har.
dns är satt till samma.

hur skall jag nu sätta inställningarna på pc'n?
alt ändra i ap'n?

Sv: Ubunto<->ap<->wlan<->wlanrouter

Om jag tolkar vad du skrivit rätt så vill du bara använda APn för att göra en trådlös nätverksbrygga? Dess IP-inställningar är i så fall bara till för att komma åt den internt för konfiguration, och deb heöver således inte veta något om default route och dns. På PCn är det, som du antagligen testat, routerns IP som ska stå som gateway och dns. (Dock borde du köra dhcp, så du konfigurerar det i routern.) Så länge bryggan då är uppsatt korrekt (vilket mycket väl kan vara problemet) så fungerar det. (Har en liknande setup där min server står.)

jo, på sätt och viss blir det som en brygga. dock inte som en brygga i ap'n bemärkelse.
utan tanken är att ap+lan skall agera wlankort.
du föreslår alltså att jag skall ta bort lite inställningar i ap'n?
(stutsar ner till bottenvåningen och testar)
jo, att jag inte haft dhcp i pc'n beror enbart på att den inte haft kontakt med dhcp servern som befinner sig på ip x.x.x.1

jo, att jag inte haft dhcp i pc'n beror enbart på att den inte haft kontakt med dhcp servern som befinner sig på ip x.x.x.1
Och därmed en bra ledtråd till att felet inte är IP-inställningar på PCn utan konfigurationen av mellanliggande delar.
Kan förstås inte säga säkert (inte läst manualen/spec till den) men din AP har antagligen inte stöd för att arbeta i sådant läge. De enda AP-till-AP-möjligheter de brukar ha (och bara en del av dem som har ens det) är dedikerad brygga, där all AP-funktionalitet försvinner. Men ja, det är definitivt inte i PCn felet är. Så mycket kan man ju säga säkert.

jag har ju lyckats med detta förr, med samma pryl.
det är det som retar mig.
men någonstans i bakhuvudet har jag då för mig att ap tappade sin adress totalt och helt gick på lankortets inställning.
det går mao att göra detta med just de prylar jag har.
det astår klart i manualen att det är så här man skall göra, men inget om HUR man skall ställa in allt...
man kan t.ex. sätta upp den direkt mot en skrivare med lankort...
börjar bli mer och mer fundersam...
tror snart jag skall ragga en begagnad 900ap+ till att ha för att göra en riktig brygga...

jag har ju lyckats med detta förr, med samma pryl.
det är det som retar mig.
men någonstans i bakhuvudet har jag då för mig att ap tappade sin adress totalt och helt gick på lankortets inställning.
det går mao att göra detta med just de prylar jag har.
det astår klart i manualen att det är så här man skall göra, men inget om HUR man skall ställa in allt...
man kan t.ex. sätta upp den direkt mot en skrivare med lankort...
börjar bli mer och mer fundersam...
tror snart jag skall ragga en begagnad 900ap+ till att ha för att göra en riktig brygga...
Ah, ja ignorera i så fall helt mitt senaste. (Utom biten att det inte är PCn förstås.)
(Förstås roligare få det att fungera ;) men varför inte skaffa ett trådlöst kort till datorn om den ändå ska använda trådlöst?)

Ah, ja ignorera i så fall helt mitt senaste. (Utom biten att det inte är PCn förstås.)
(Förstås roligare få det att fungera ;) men varför inte skaffa ett trådlöst kort till datorn om den ändå ska använda trådlöst?)

ursprungsfelet är att det är på en linuxburk och de är VÄLDIGT få tillverkare som har wlankort till linux, har jag märkt.
och så har jag ju en dsl 604+ från dlink och skall den kunna jobba i 22mb bör alla delarna runt den vara det också...
tyckte det skulle vara så enkelt att bara smacka in den där, men icke då...
skall föresten testa ap på en annan burk för att utesluta pc problematiken

Känner lite HAT, har fortfarande inte klurat ut detta.
Vad gör jag för fel....? Det ganger!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka