Jag tittade först på Sveriges lagstiftning om polisens ändamål och hittade detta som tydligt talade om vad som gällde:
(Källa)
Så här långt tydligt och lätt hittat.
Sedan försökte jag hitta någon liknande lag i USA ... jösses, det var inte lika lätt
Det i deras konstitution som kopplas till polismakten är deras tionde där det står:
"
The powers not delegated to the United States by the Constitution, nor prohibited by it to the States, are reserved to the States respectively, or to the people."
(
Källa)
Och vilken makt finns inte i konstitutionen? Japp, polisens, inte ett dugg otydligt
"
The fundamental right of a government to make all necessary laws. In the United States, state police power comes from the Tenth Amendment to the Constitution, which gives states the rights and powers "not delegated to the United States." States are thus granted the power to establish and enforce laws protecting the welfare, safety, and health of the public."
(
Källa)
Så åtminstone från början så var det upp till varje stat. Sedan dess kan det ha uppkommit olika beslut av supreme courts etc, som etablerat vissa lagar/beslut. Fortsätter att snoka
Tillägg: Känns som för mig att samma lagar som grundarna ville skulle göra så att den federala makten skulle vara så liten som möjligt så att folk kunde vara så fria som möjligt har också skapat möjligheter till förtryckelse av folk/grupper, dvs minskat på deras frihet. Inte så förvånad.