Tystnadsplikt på mvc?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zaria

Trådstartare
Hej

Under min graviditet (sonen är ett år nu ca) mådde jag väldigt dåligt och fick mycket hjälp från min BM på mvc,hon ställde verkligen upp på mig till 110%.

Nu är det såhär att en kompis mamma jobbar på mvc som usk,och det pratas en hel del om mig känns det som.

Jag tycker inte det är konstigt att min BM som vet att jag och kompisen umgås frågar hennes mamma om hon vet om det går bra för mig,det är inte det,utan kommentarer jag fått av min kompis,saker hon och hennes mamma pratat om gällande mig som stör mig. Typ "Men du ska veta att din BM faktiskt verkligen ställde upp på dig både på arbetstid och fritid" osv

Får verkligen kompisens mamma diskutera sånt med sin dotter som sedan för vidare det till mig?

Även mitt lägenhetsbyte och annat har kompisen berättat om för sin mamma och sådana saker som diskuterats flitigt därnere.

Eftersom graviditeten var såpass jobbig som den var med depressioner och annat så känns det rätt trist att nu när allt är bra få känna att man kanske inte var tacksam nog mot sin BM osv.
Grejen är att jag vill lägga den perioden i mitt liv bakom mig,jag har pratat med min BM efter sonens födelse och jag tror inte det är hon som glappat utan mest frågat kompisens mamma om hon vet hur det går,men hon har väl ingen rätt att prata med sin dotter om mig?

Har jobbat inom vården och har uppfattat tystandsplikten som att man inte får säga något om en patient/vårdtagare till någon...

Vad säger ni? Övereagerar jag nu?
 
Sv: Tystnadsplikt på mvc?

Jag tycker inte du överreagerar!!!

Jag kan inte om usk och BVC har tystnadsplikt, men jag tror det, och är så fallet har din kompis mamma brutit mot den.

Om du orkar, ring upp din BM och berätta.
 
Sv: Tystnadsplikt på mvc?

Tystnadsplikt kan ju rimligen bara vara sånt som rör dig som patient på mottagningen. Inte sånt som ändå kan komma fram genom att din kompis som pratar med sin mamma som jobbar där.

Din kompis mamma ska inte prata med sin dotter om nåt som rör dig som kommit fram på mottagningen. Om BM däremot frågar din kompis mamma hur det går och mamman svarar så kan de knappast ha brutit mot tystnadsplikten.
 
Sv: Tystnadsplikt på mvc?

För de som arbetar på apotek gäller att de får inte ens tala om att en person har varit inne på apoteket... Tex Min svägerska som jobbar på apoteket får inte tala om för mig att min kompis var där. Det spelar ingen roll i vilket ärende de var inne...
 
Sv: Tystnadsplikt på mvc?

Nej att min BM frågar kompisens mamma gör mig inget,men att kompisen vet exakt hur mycket jag var på mvc,eller inte var där dvs när jag mådde såpass dåligt så jag inte orkade prata med någon,att min BM och jag hade samtal hemma hos mig när det var som värst och sådana saker skall inte hon veta om,för jag har inte berättat det för henne,givetsvis vet hennes mamma om det,men det ska ju inte dottern veta.Eller döma mig för nu.

Vad jag tror så får inte ens mamman berätta för dottern att hon träffat mig på mvc...
 
Sv: Tystnadsplikt på mvc?

Ja, jag får ta och ringa henne någon dag,har ett annat ärende dit också så jag får ta det samtidigt.

Som sagt,jag tror inte ens att mamman får nämna för sin dotter ens om hon träffat mig på mvc.

Kram på dig Mim
 
Sv: Tystnadsplikt på mvc?

Nej, det får hon med största sannolikhet inte. Om du är säker på att hon gjort det, prata med nån ansvarig på mottagningen (om du orkar rota i det).
 
Sv: Tystnadsplikt på mvc?

Ja,jag får forska lite i det,men någon annan än mamman kan det omöjligt inte vara.

Får se hur långt jag orkar gå i det,den perioden i mitt liv var det värsta jag varit med om och man vill ju helst lägga den tiden bakom sig och leva lycklig i nuet.Å andra sidan vet man inte hur mycket mer som kan dras upp som det är nu heller,blev rätt chockad av att veta hur mycket min kompis visste,saker som jag helt förträngt.

Skall ringa min BM någon dag och kolla med henne också.

mvh Zaria
 
Sv: Tystnadsplikt på mvc?

Om du kan tycker jag att du ska göra så här: forska inte för djupt. Inse att du är känslig eftersom det varit så jävla jobbigt för dig men försök att verkligen lägga det bakom dig. Samtidigt kan du säga ifrån EN gång mot kompisens mamma: "Det är inte okej att du bryter mot tystnadsplikten" - bara för att markera att du vet. Och sen själv försöka gå vidare.

Om du ska börja röja med det formella fel hon begått är risken att det blir ÄNNU jobbigare för dig, då håller du det jobbiga som varit vid liv hela tiden. Det kanske är bättre att gå vidare?
 
Sv: Tystnadsplikt på mvc?

De har sekretess, men inte lika reglerad som vi har.
Vi får inte yppa någonting.

Egentligen borde du googla för det står tydligt hur sekretessen ska tolkas, men man får INTE säga något som gör att "patienten/klienten kommer till skada.
Det kan var svårt då för en uska eller bm att bedömma, jag vet inte...
 
Sv: Tystnadsplikt på mvc?

Nä, varken barnmorskan eller undersköterskan får diskutera dig på ett sätt som kan vara till men för dig.

Det betyder att undersköterkan får inte diskutera dig med sin dotter som känner dig. Jag anser det vara ett brott mot tystnadsplikten.

Du ska ta upp det här med vårdcentralchefen.

Norrland
 
Sv: Tystnadsplikt på mvc?

Om, jag vore du skulle jag fråga kompisen nästa gång saken kommer upp, hur hon fått reda på allt, och säja att det faktiskt är saker som hon inte borde veta om. Då kanske både hon och mamman får sig en tankeställare. Nämn det gärna för BM när du ändå träffar henne. Men riv inte för djupt i saken, skadan är ju redan skedd, men med dessa små enkla medel kanske den inte händer igen.
 
Sv: Tystnadsplikt på mvc?

Nu har jag funderat klart och buke fungerar för mig igen...

Kommer nog att göra som Kelda skriver,ta det med min kompis.
Känner just nu att jag inte har kraft och ork att börja nysta för mycket i det...

Förhoppningsvis räcker det...

Tack för alla svar mvh Zaria
 
Sv: Tystnadsplikt på mvc?

Jag jobbar inom vården. Den version av tystnadspliktspapper jag skrivit under tillåter mig att diskutera brukare med mina kollegor/samordnare. Vilket behövs ibland då man dels behöver utbyta erfarenheter och ibland inte orkar bära riktigt allt själv, med sjukdom och död och elände (givetvis är det inte alltid så.. ;))
Jag tror att samma tystnadsplikt gäller inom skolans väggar där jag också jobbar. Men däremot får din kompis mamma verkligen inte diskutera ditt fall med sin dotter. Absolut inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Känns jobbigt att skriva en sån här tråd men gör det ändå. Är det någon som blivit sjukskriven för depression under graviditet? Hur...
Svar
10
· Visningar
1 812
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 434
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 966
Senast: mars
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 546
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp