Tyska språngrulla

esther

Trådstartare
Finns det någon motsvarighet till svenska språngrulla eller liknande i Tyskland och Holland?
Eller någon annan stans där man kan se alla godkända hingstar i avel med priser och liknande.
 
Sv: Tyska språngrulla

Du får surfa in på varje avelsförbund du är intresserad av och titta på deras lista på hingstar som har licens. Sedan får man klicka vidare till respektive hingststations hemsida och vara noga med att kontrollera att den hingst man är intresserad av står på en EU-station så att de kan skicka semin till Sverige.
 
Sv: Tyska språngrulla

Du får surfa in på varje avelsförbund du är intresserad av och titta på deras lista på hingstar som har licens. Sedan får man klicka vidare till respektive hingststations hemsida och vara noga med att kontrollera att den hingst man är intresserad av står på en EU-station så att de kan skicka semin till Sverige.

Måste de stå på EU-station för att man skall kunna registrera fölet ?
Jag blir inte klok på det.
Har ett KWPN-sto som är omregistrerat i sverige i ASVH. Hon betäcktes med semin från en Holländsk hingst som INTE stod på en EU-station och har nu fått ett stoföl.
Hingsten är reggad i KWPNs hingsregister http://hengsten.kwpn.nl/HengstenInfoKWPNENG.aspx (hingsten är nu såld till USA. Han finns dock tillgänglig med fryst semin i Holland fortfarande)

Har mailat ASVH och frågat men ni kanske redan har svaret ?
 
Sv: Tyska språngrulla

Men var inte dina hästar Tp? De är väl inte godkända av ASVH i vilket fall som?

Jo, Vera (sto't) är KWPN TP, men blev ändå registrerat om i ASVH i förbindelse med att vi chippade och registrerade om ägarnamnet.
Eller är jag helt ute och cyklar ?
Det står en ASVH-lapp stämplad och klar i hennes röda kwpn-pass under rubriken 'Registration in other stud-book'.

Jag är helt nollad vad gäller detta, därför min fråga. Fölet måste ju reggas någonstans för att få sitt pass ? (det är alltså inte en fråga om att regga fölet som 'godkänd' för 3-års tester mm)
 
Sv: Tyska språngrulla

De måste stå på eu station för att få skicka färsk semin, för fryst semin kvittar det då denna alltid tappas och fryses ner på eu stationer när det görs så frys sperman har genomgått de noggrannare regler som gäller för eu-station. Det är inte lagligt att skicka färsk semin över landsgränsen om den inte tappats på eu-station som har hårdare smittregler/kontroller än "vanliga" stationer.

Vad gäller registreringen så hade jag kollat upp vad som gäller för att få registrera fölet direkt i KWPN TP reggar du den i asvh så kommer den registreras i "slaskregistret" av "övrig" ras med samma raskod som vilken okänd gatukorsning. Är ju lite synd när det trots allt är en renrasig häst du fött upp.
 
Sv: Tyska språngrulla

Det är ditt stos svenska registreringsnummer som talar om vilken status hon har hos ASVH. Börjar det på 04 anses hon som godkänd, annars inte. Löpnumret talar om vilken färg det är på papprena. Löpnumret är de sista fyra siffrorna i det åttasiffriga registreringsnumret. Börjar det på 1-5 har hon fått gröna papper.
 
Sv: Tyska språngrulla

Ok, då förstår jag! Håller med gylle, hade jag varit som du hade jag reggat fölet i KWPN och isåfall gjort likadant som med mamman, ett tilläggsregistrering i ASVH om du t.ex vill kunna rida championat.

Men det här med EU-station har ingen betydelse för registreringen som sådan, utan det är lagstiftning som säger att sperma inte får skickas utomlands om det inte är EU-station.
 
Sv: Tyska språngrulla

*kl*
Tusen tack ni pålästa människor :-)

Sto't har nr. Zilvera B 59-04-9576 i Swedish Warmblood Association.
Alltså grön och 'godkänd' ?
Men jag förmodar att det inte spelar någon roll i registreringen av den lilla.

Hur som helst får jag försöka luska hur jag skall regga den lilla i KWPN TP-registret.
Verkar som jag måste bli medlem och skicka en herrans massa intyg och hår och bilder och tjohej :crazy: Hon får inte heller heta det namn jag vill utan måste ha ett namn som börjar på den bokstav som på något sätt är kopplat till det årtal hon är född. (vilken bokstav nu det är) :wtf:
 
Sv: Tyska språngrulla

Varken grön eller godkänd. Grå och icke godkänd ras. Avkommor registrerade i ASVH får grå papper och icke godkänd ras oavsett vilken hingst de är efter.
 
Sv: Tyska språngrulla

Årtalsbokstav i KWPN - det bär bara att räkna. Z (som ditt sto) 04,A 05,B 06, C 07, D 08, E 09, F 10, G 11, H 12, I 13.
 
Sv: Tyska språngrulla

59 är raskoden, 04 i din hästs regnr står för året hon är född!

Som sagt, jag hade i första hand försökt registrera i KWPN! Jag vet de som löst "bokstavsproblemet" så att de bara lagt till rätt bokstav först. T.ex F. Jugularis. Tror det är I som gäller för 2013 om det är samma för TP som ridhästarna.

Men om du tycker det är för krångligt kan du ju regga i ASVH. Trots att det är grå papper och "annan ras" så får du ju delta i fölbedömning, treårstest, kvalitetstävlan och unghästchampionat om hästen är reggad där. Dock kommer ju bedömningen då göras efter ASVHs avelsmål.
Här står lite om vad de olika avdelningarna i stamboken innebär:

http://www.asvh.se/MediaBinaryLoade...-bd33f33d6aaa&MediaArchive_ForceDownload=true

Är du inte intresserad av ASVHs arrangemang kan du regga i SH också. Det är nog billigare.
 
Sv: Tyska språngrulla

Tack snälla alihopa för svaren och förlåt esther för att jag kapade tråden.

Jag kommer nog försöka registrera i KWPN ändå. Har löst namnproblemet med att lägga till ett I'm ..innan. Det blir då I'm Poetry in motion .. håller mig precis på 20 tillåtna tecken också. :)

Här är hon:

snyggpim.jpg
 

Liknande trådar

Avel Önskar tips på svensk stammade halvblods hingstar. (SWB godkända) Har en vän som har ett sto med gammal svensk halvblodstamstam som vi...
Svar
13
· Visningar
1 769
Senast: jemeni
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
962
Senast: Kirre
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 922
Senast: Myrten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 190
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp