Tysk rp e.Visconti ue.Opal B

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Victovie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 3 405
Sv: Tysk rp e.Visconti ue.Opal B

Det låter helsnurrigt att man verkligen får ha olika namn i olika sammanhang! Det är inte precis vad man förväntar sig av ett så långt kommet land som Tyskland...
Tack för infon per-åke :bow: , kul att höra att det fanns så pass mkt hopp i stammen :) , tänkt satsa på både dressyr o lite hoppning på lilla Victovie.
Hur länge har Visconti betäckt egentligen? Är det bara resultat i Tyskland? När importerades han dit ungefär? Såg att han inte hade någon godkänd son och bara 8 avkommor med tävlingslic. -05, varav en tagit plac... Låter lite fattigt.... men han har kanske inte varit så länge i Tyskland? Inte hunnit etablera sig ordentligt kanske?...

kollade listan igen, det visades sig att det va förra årets startfält på den så det är inte konstigt om han inte stod med. Förlåt att jag läser som en kratta ska kolla nogare nästa gång. När kommer den nya listan? det är ju snart dags för bruksproven bara några veckor kvar. Man vill ju veta vilka hingstar som ska visas ifall det är lönt att åka å titta. Kommer såna fina hingstar som VTH så vill man ju inte missa det...

Jag håller med, jag vill också se lista!

Det beror helt på vilka hingstar som visas om jag åker eller ej.

Jag kan i ärlighetens namn inte förstå varför det skall vara så svårt att publicera en lista. Eller skall det "hemlighetshållas"?

Det borde vara i alla rasföreningars intresse att få så mycket publik som möjligt till sina avelsvärderingar. Idag tycker jag bara det är ASVH som får "godkänt" när det gäller att publicera vilka hingstar som skall visas.

Jag kollar SPAF´s och ASRP´s sida minst 2 ggr per dag i hopp om en lista. Har inte kollat idag faktiskt så jag kanske blir glatt överraskad.

mvh
stormy

Alla som jobbar i föreningen jobbar idellt och jag tror att dom jobbar så fort dom hinner. Den kommer nog denna veckan.

Victovie skrev:
Hur länge har Visconti betäckt egentligen? Är det bara resultat i Tyskland? När importerades han dit ungefär? Såg att han inte hade någon godkänd son och bara 8 avkommor med tävlingslic. -05, varav en tagit plac... Låter lite fattigt.... men han har kanske inte varit så länge i Tyskland? Inte hunnit etablera sig ordentligt kanske?...

Visconti är visad som treåring på hingstpremiering, 1997 och blev där en av de "vackraste" hingstarna och det är därför det står St.Pr före hans namn här ovan.

Tyskarna godkänner förhållandevis många treåringar ungefär 10 upp till 15 % av födda hingstföl.

Av de som godkänns som treåringar får ungefär 25% av de bästa en möjlighet till St Premie....men dom måste först göra ett bruksprov av minst 7,5 i snitt för att få kalla sig St. Premie hingstar.

Därav kan vi som betraktare av enbart det som finns publicerat, förmoda att han ser bra ut och rör sig bra.

Hingstarna börjar betäcka redan som treåringar och de som då gått bäst på hingstpremieringen får förstås mest ston--så Viscontis första årskull är födda 1998.

Sedan är det ungponnytävlingar med konkurrans i varje avelsförening, varje avelsförening har utifrån sin storlek rätt att skicka ett visst antal till Bundeschampionat.
Att kvala till Bundeschampionat är bara det i sig själv en bedrift.
De som sedan kommer dit--tävlas mot varandra och man får på detta sätt fram den bästa Tyska 3- års och 4-års hingst, tre och fyraåringarna rids på ring i någon form av ridklass och får ridas av vuxna.
Fem och sexåringarna tävlas i sportgrenar, dressyr--hoppning-fälttävlan och får endast ridas av ponnyryttare.

De hingstar som klarar det här tävlingsmomentet bra, får oftast väldigt många ston.

Bredvid detta så är det krav på bruksprov för de unga hingstarna, oftast på hösten som fyraåringar.
Där testas hingstarna under trettiodagar och går en examen som avslutning. Samma här de hingstar som går bäst och får högst resultat--de flesta stona.

Så från att en HEL BUNNT treåringar fått betäckningstillstånd--kommer endast en bråkdel av dem vara kvar i avel på våren som femåringarna.

Det är ett mycket hårt hingssystem som syftar helt och hållet mot prestationsavel.

I viscontis fall, så var han säker en "lovande" treåring och drog ston till sig.
Han var utesluten från ungponnytävlande då de är STÄNGDA för importer.
Han har genomfört ett trettidagarstest som är långt under vad medelhingsten presterar.
Han har sedan inte kommit ut i sporten--han har ingen tävlingslisens.

Så troligt är att han inte är en speciellt mycket använd hingst som fyra-fem osv.

Det här kan man se även på vad han kostar att använda: han är "billig" DT: 160,00 € (Betäckningsavgift)
160 Euro är ca 1500 kr och då är det ALLA avgifter för hingsten.

De billigaste hingstarna ligger ungefär på den nivån--de dyraste kostar 500 Euro.
500 Euro, är det i princip enbart värstingarna i sporten och som har bra avelsresultat, typ Dornik, Golden Dancer, Dressman, Dont Worry, Champion de luxe.

500 Euro tar även de unga värstinghingstarna, de tre, fyra, fem, sex åringar som VINNER bundeschampionat--under de här tidiga åren när dom är vinnare är dom mycket populära.
Men dom skall vara VINNARE, att vara placerad och ung kanske prissättningen ligger på 300-400 Euro.

Men skulle det visa sig att dom inte LÄMNAR avkommor som är lika bra som dom själva--och det väntas inte länge, det krävs att dom inom tre, fyra år skall lämna avkommor som blir godkända hingstar i rader och att sönerna själva vinner bundes.
Klarar dom det--ja då förblir dom 500 Euros hingstar, annars åker dom ner till tja 300-400 Euros hingstar.

Prissättningen i Tyskland är en TYDLIG märkning av hingstarnas avelsvärde, eller för unga hingstar FÖRMODADE avelsvärde.

Men tappa inte sugen för det här--det finns väldigt många avkommor efter VÄRSTINGHINGSTAR som inte är något speciellt och det finns MYCKET bra hästar som är avkommor efter marginal hingstar.
peråke

Tack för den infon! :bow: . Intressant system de har nere i Tyskland...
Det stämmer med Opal - han är e. Orcus I B 40 .
Undrar lite över dom här bokstäverna... Som Opal B, Victovies mamma Santana H, medan hennes mamma o mormor har B efter namnen. Är det också en del av systemet?

Brukar inte bokstäver bakom namnet stå för vilket stuteri de är födda på?
Iaf så gör juh zangersheide(stavning?) så...
Men är inte säker, bara förmodar att det är så...

Hej

Han heter Orcus I B 40.

Han har en helbror som heter Orcus II B 49

När hingstarna stambokförs angiver man ett namn och härstamning.

Då heter som i detta fall hingsten Orcus.

Sedan har en yngre bror stambokförts med samma namn (härstamning) och då får han heta Orcus II.
(då får den första med automatik en I)

Denna numrering med romerska bokstäver är då inom den STAMBOK som stambokför hingstarna.

Det här med B och ett Nr efteråt vet jag inte. Kan vara avelsföreningens stamboksnummer--kan vara stuterinamn + stamboksnummer osv.

Lite lurigt eftersom stona också för detta B. låter troligt med att stuteriet för på ett B som stamboksnamn.

Det sto som har ett H framför, troligtvis alldeles innan sitt reg nr.
Är en stamboksbeteckning.
H= huvudstambok (riksstambok)
S= stobok
FI/FII/FIII= förbok

När en häst tar ut en tävlingslic. finns det i Tyskland ett centralt ridsportförbund och den Orcus som först löser lic. får Orcus 1, nästa orcus 2 osv.
(nu har ingen av de här två Orcusarna någon tävlingslic.)

Många avelsdjur hingstar/ston har samma namn i avel och sport.

Tar vi tex Dressman (känd dressyrponny).
Så är hans avelsnamn Dressman I (han har tre stambokförda helbröder med samma namn II/III/IV).
Dressman I, har Dressman 16 som sportnamn
Dressman II, har Dressman 27 som sportnamn
Dressman III, har Dressman 32 som sportnamn.

Så det gäller att se upp när man läser resultat/oftast väldigt många hästar heter samma namn, men har då olika nummer om det finns fler än en individ med det namnet som har tävlingslic.

peråke

Rättså invecklat....hmm...
Finns det möjligen några foton någonstans på Visconti och Opal? Hade varit jätteintressant att se dom :)

Visconti står på en relativt stor hingsstation, stationen har ingen hemsida. (vad jag kan hitta).

Günter Helm
Dömitzer Str. 50
19294 Eldena

Tel: 038755/20295
Skriv ett litet brev och du får troligtvis Svar, och betydligt mer och kanske positivare svar om den här hingsten-än vad jag har kunnat få fram från officiell statistik.

Nåväl det här stuteriet som ligger i Mecklenburg bedriver både Tysk ridponny och något som heter Pinto/lewitzwe avel.
Pi/Le är en sorts ridponny som är skäck--Pi/Le är ERKÄND för Tysk ridponnyavel och därför ser man att det i Tyska ridponnyer förekommer Lewitzer ponny.

Så är fallet med Visconti, han är registrerad som Tysk ridponny men för på mödernet Lewitzer blod.
Dessa B och Nr, som jag förut inte förstod, är stamboksnummer för Pi/Le ridponnyer.

Nu har jag inte hittat någon bild på Opal/Orcus--men hade jag hittat så hade det varit en skäck på bilden.
Orcus I har en egen Lewitzer hingstlinje.
O – Linie = Orcus - Linie:

(auf Opal B 70/Orcus I B 40/Abdullah ox, aus Satan II /Salto oder Passat /Poncho - Müttern zurückgehend)

En bra sida om Pi/Le är
hingstlinjer:
http://gut-harbarnsen.de/UWE/Hengstlinien.html

Där kan du hitta info om hingstlinjen och stona i mödernelinjen som har ett B --stamboksnummer.

Ja--om jag summerar--din Tyska ridponny är en "korsning" mellan en Holländsk welshridponny och en "skäckridponny" (Lewitzer).

Det här är anledningen att han i Sverige fått raskod 93--han för för Svensk ridponnyavel ej erkännt blod på mödernet.

peråke

peråke skrev:
Visconti står på en relativt stor hingsstation, stationen har ingen hemsida. (vad jag kan hitta).

Günter Helm
Dömitzer Str. 50
19294 Eldena

Tel: 038755/20295
Skriv ett litet brev och du får troligtvis Svar, och betydligt mer och kanske positivare svar om den här hingsten-än vad jag har kunnat få fram från officiell statistik.

Nåväl det här stuteriet som ligger i Mecklenburg bedriver både Tysk ridponny och något som heter Pinto/lewitzwe avel.
Pi/Le är en sorts ridponny som är skäck--Pi/Le är ERKÄND för Tysk ridponnyavel och därför ser man att det i Tyska ridponnyer förekommer Lewitzer ponny.

Så är fallet med Visconti, han är registrerad som Tysk ridponny men för på mödernet Lewitzer blod.
Dessa B och Nr, som jag förut inte förstod, är stamboksnummer för Pi/Le ridponnyer.

Nu har jag inte hittat någon bild på Opal/Orcus--men hade jag hittat så hade det varit en skäck på bilden.
Orcus I har en egen Lewitzer hingstlinje.
O – Linie = Orcus - Linie:

(auf Opal B 70/Orcus I B 40/Abdullah ox, aus Satan II /Salto oder Passat /Poncho - Müttern zurückgehend)

En bra sida om Pi/Le är
hingstlinjer:
http://gut-harbarnsen.de/UWE/Hengstlinien.html

Där kan du hitta info om hingstlinjen och stona i mödernelinjen som har ett B --stamboksnummer.

Ja--om jag summerar--din Tyska ridponny är en "korsning" mellan en Holländsk welshridponny och en "skäckridponny" (Lewitzer).

Det här är anledningen att han i Sverige fått raskod 93--han för för Svensk ridponnyavel ej erkännt blod på mödernet.

peråke

Hingsten Casio's mor Carina som är stamboksförd i sverige, har ju hingsten Diamant som morfar, han har ju flera inslag av wildbaumponny samt även prewalski, räknas det som tillräckligt långt bak i stammen för svenskt godkännande? :banana: :banana: :banana:

Frågeställningen är intressant och synnerligen komplicerad--eller ???

Ridponnyavel är en "bruksavel" man avlar mot en bruksponny som avelsmål--egentligen i princip raslös.

Varje land har då haft sina "egna" korsningar.
Inhemska ponnyraser+Brittiska ponnyraser korsade med Fullblod/halvblod.

Så har det ju varit och på detta sätt är då rasstanderna skrivna och gemensammt är väl att man "uteslutit" kallblod som erkänd ras.

Sedan är det här "systerföreningar" och man "eränner" varandras avel och använder varandras avelsmateriel.

Fast här finns det då "begränsningar" för en del.

Tyskarna/Danskarna/Fransmännen/Belgarna/Italienarna/Österikarna har erkännt alla Europeiska Rid och sportponnyer som godkännt avelsmateriel.(förutsatt att man har premieringar och bruksprov som urval av hingstarna)

Så kommer en Svenskavlad ridponny med russ i botten till något av dessa länder--så är den fullt ut erkänd för deras stambok. (russ är då inte erkänd ras hos dem-men de har erkännt våran stambok).

Svensk ridponny, vi både erkänner och inte erkänner importer--

Importerna härstamningsgranskas och skall inom fyra led endast ha renrasiga individer av ERKÄND ras.
Så först i femte led får det finnas en renrasig individ som är Lewitser/Pinto/Dulmer/Haflinger/knabbs. el ngt liknande

Vilket fullständigt leder till kaos, då många importer har både det ena och det andra inom de här fyra leden--en del upptäcks medans en del inte upptäcks.

Jag skulle helt enkelt vilja påstå, att det är en av ASRP´s "buggar"

Det tar mycket tid--blir sällan korrekt--och egentligen helt egalt.

Ridponnyhingstar väljs ut och premieras och brukstestas för hur de ser ut och vad de presterar

--ingen bra importhingst/sto får sämre avelsvärde av att det i andra länder har använnts inhemska ponnyraser som vi inte har här.

För att få till en ändring krävs lugn och ro..och konstuktiv genomgång och EU anpassning av regelverket.

peråke

På Hastak.se finns ytterligare en ponny e. Visconti

Det stoet e.Visconti är mkt likt vår valack:) ! Den största skillnaden är att han är lite mer kortlinjerad än hon. Undrar om Visconti då kanske ser ungefär likadan ut...

Senast ändrad:

Stör kanske tråden nu - men det är spännande och informativt att läsa dina inlägg eftersom du är så insatt! Har en DR. Var (på nätet)kan man söka mer info om stona (i Tyskland)??? Söker: Wanda (Haubtstutbuch) 350111093 e Nantano u Whitney (Haubtstutbuch).

Hej..ponnytant.

I Tyskland ges årligen ut en CD skiva med avels och sportresultat för ponnyer och hästar.

Där finns alla individer med som har någon form av noteringar i sport/avel.

En del ston finns med, dvs om dom har egna prestatioer elle avkommor med noteringar i avel/sport.

Just nu har jag ingen CD skiva, har haft ett litet datormissöde--men jag såg någon tråd här på buke där man kunde få hjälp med sökning i "jahrbuch zucht undt sport".

peråke

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 921
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 377
Senast: shia
·
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
971
Senast: viltmilla
·
Avel Jag VET, det är inte jätteaktuellt just nu men hästen kom precis hit och jag kan inte låta bli att börja planera :angel: Tilläggas bör... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 203
Senast: Behati
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka