R
Rodde
Sv: Tysk rp e.Visconti ue.Opal B
Var finns den listan?
Var finns den listan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Victovie skrev:Hur länge har Visconti betäckt egentligen? Är det bara resultat i Tyskland? När importerades han dit ungefär? Såg att han inte hade någon godkänd son och bara 8 avkommor med tävlingslic. -05, varav en tagit plac... Låter lite fattigt.... men han har kanske inte varit så länge i Tyskland? Inte hunnit etablera sig ordentligt kanske?...
peråke skrev:Visconti står på en relativt stor hingsstation, stationen har ingen hemsida. (vad jag kan hitta).
Günter Helm
Dömitzer Str. 50
19294 Eldena
Tel: 038755/20295
Skriv ett litet brev och du får troligtvis Svar, och betydligt mer och kanske positivare svar om den här hingsten-än vad jag har kunnat få fram från officiell statistik.
Nåväl det här stuteriet som ligger i Mecklenburg bedriver både Tysk ridponny och något som heter Pinto/lewitzwe avel.
Pi/Le är en sorts ridponny som är skäck--Pi/Le är ERKÄND för Tysk ridponnyavel och därför ser man att det i Tyska ridponnyer förekommer Lewitzer ponny.
Så är fallet med Visconti, han är registrerad som Tysk ridponny men för på mödernet Lewitzer blod.
Dessa B och Nr, som jag förut inte förstod, är stamboksnummer för Pi/Le ridponnyer.
Nu har jag inte hittat någon bild på Opal/Orcus--men hade jag hittat så hade det varit en skäck på bilden.
Orcus I har en egen Lewitzer hingstlinje.
O – Linie = Orcus - Linie:
(auf Opal B 70/Orcus I B 40/Abdullah ox, aus Satan II /Salto oder Passat /Poncho - Müttern zurückgehend)
En bra sida om Pi/Le är
hingstlinjer:
http://gut-harbarnsen.de/UWE/Hengstlinien.html
Där kan du hitta info om hingstlinjen och stona i mödernelinjen som har ett B --stamboksnummer.
Ja--om jag summerar--din Tyska ridponny är en "korsning" mellan en Holländsk welshridponny och en "skäckridponny" (Lewitzer).
Det här är anledningen att han i Sverige fått raskod 93--han för för Svensk ridponnyavel ej erkännt blod på mödernet.
peråke