Tysk motsvarighet till vår blup.se

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Balance
  • Startdatum Startdatum
Sv: Tysk motsvarighet till vår blup.se

Japp, det gör det. Tyskarna har också ett avelsindex. Vad kommer hästen från för förbund? Hannoveranerförbundet har indexet på hingstar som är verksamma i avel på nätet men inget mer.

Vi är dock flera här som har de tyska årsböckerna så om du skriver stammen kanske vi kan kolla upp det!

Han är registrerad Oldenburger.

Född 2004

e. Fürst Heinrich
u. Sade
ue. Sion

Kan kolla mer hemma där jag har passet :)

Jag är också lite nyfiken. Vi har nyss köpt ett tyskt sto, som troligen fått föl som ung i Tyskland. Är lite nyfikna på hur man kan få veta mer om stoets bakgrund och så.

Hon heter Landa och är född -99, e: Lancer III, u: Wanda- Weinberg.

Och så står det Verband Hessischer pferdezüchter e. V. i passet. Och uppfödare Franz-Clemens Hoff.

Hur går man tillväga?

Menar du "Japp - det finns ett BLUP-index utomlands" eller "Japp, det finns en motsvarighet till websidan BLUP.se"?

Har nämligen letat efter tyska motsvarigheter till "vår" websida där man kan söka hästar och härstamningar i alla möjliga kombinationer, utan att finna något användbart.

Tycker det verkar helt otroligt om ASVH är det första (enda?) förbundet som erbjuder en sådan söksida på nätet?

Varför är det otroligt?? SWB är ett väldigt öppet förbund jämfört med t ex de tyska. Flertalet förbund har säkerligen denna typ av databaser men de är inte offentliga. Och är de åtkomliga på nätet så måste man vara medlem med inloggning för att komma åt dem. Tyskarna tycker vi är tuffa som har index på alla ston öppet!
Såvitt jag vet finns det liknande databaser i KWPN och i DV, men åtminstone i Danmark krävs att man är fullbetalande medlem för att använda den. Danmark har också väldigt bra koppling till ridsportresultat. Först i Sverige med denna typ av databas var väl travet.

Dansk varmblod har men du får betala för abbonemang. Gör du det är uppgifterna officiella.

Vet du om man kan söka gamla oldenburghingstar någonstans?
Är intresserad av Condor som bla var mormorsfarfar till Donnerhall (och mitt sto;)). Vet inget om hans avkommors tävlinsresultat, bara en del om hans avkommor i aveln.

Condor är registrerad i Oldenburg men hans ras står som Selle Francais !
På den tiden var det inte så noga att registrera dom som föl.
Tävlande framgångsrika avkommor 1973
Cabalero vann 120 DM
Constantin 2 " " 838 DM
Cremona 3 " " 106 DM
Chronos " " 325 DM
Corsar " " 217 DM

Tävlande avkommor 1976
Charmant 2 " " 55 DM
Cremona 3 " " 765 DM
Chronos " " 110 DM

Tack!

Condor var anglonormand (rasen Selle Francaise konsolderades egentligen inte förrän ca 1956) född 1946 i Frankrike så det stämmer. Han importerades ihop med en fullblodshingst jag just nu inte minns namnet på för att lätta upp den tyska oldenburgaveln.

Är Chronos den godkände sonen OLH 490?

nej, den här föddes året innan (1959) och den har ett helt annat reg.nummer.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 130
Senast: mamman
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 806
Senast: Puffindog
·
Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka