Typiskt Svenskt godis? Present till USA.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare saddi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 19 051

saddi

Trådstartare
Vi är ett gäng tjejer som har "Secret Valentine" där vi blivit lottade en varsin person i vår grupp som vi ska köpa en liten alla hjärtans present till för ca 10$ = ca 60kr.

Jag är den enda svenska tjejen och har absolut ingen aning om vad jag ska köpa. Funderar på att skicka lite godis som är typiskt Svenskt och inte så vanligt i USA? Tips? :) Eller något annat tips än godis?

Sv: Typiskt Svenskt godis? Present till USA.

Saltlakrits! Är ju en scandinavisk uppfinnig som är svår att hitta på andra ställen på jordklotet

Jag tog med följande till mina Amerikanske kompisar
Ahlgrens bilar (gillade dom massor)
Zoo
Daim
Djungelvrål (helt klart värt minen när min kompis stoppade en sån i munnen :rofl:)

Jag tog med följande till mina Amerikanske kompisar
Ahlgrens bilar (gillade dom massor)
Zoo
Daim
Djungelvrål (helt klart värt minen när min kompis stoppade en sån i munnen :rofl:)

Exakt samma godisar som jag skickade till en vän i USA :D

Precis som andra säger, LÖSGODIS! Hade en vän som pluggade i USA och när han var hemma på loven tog han med flera kg tillbaka som hans amerikanska kompisar ville ha. Det mesta godiset vi har här finns inte i andra länder. Skulle blanda ihop en påse lösgodis med lite av varje. :)

Polkagris är typiskt svenskt om det är det du är ute efter men lösgodis är godare och blandar amn så hittar folk sin favorit.

Saltlakris! Eller riktigt sura godisar. Sedan är väl lösgodis ingen dum idé, lätt att få med det mesta. :)

Finns nåt som heter "swedish fish" i USA som amerikaner brukar fråga efter när de är här, alltså såna vanliga halvtrista geléfiskar. Men det är ju lite skoj!

Saltlakrits är ju också typiskt, men har ALDRIG träffat en icke-skandinav som inte tyckt det är svinäckligt.

Eller snus? :p

Knapplånar mig själv:

Bra idéer hittills.. Tack!
Har de inte lösgodis alls? Har varit där men inte direkt godis utbudet man tänker på då.. :p

Godiset blir inte för hårt/ofärskt under resan med posten? Tänkte på just plockgodiset som inte är förslutet på samma sätt som de andra förslagen.

Lägg lösgodiset i en platspåse som är återförslutningsbar (eller knyt ihop den ordentligt) så lär det hålla sig fräscht :)

Knapplånar mig själv:

Bra idéer hittills.. Tack!
Har de inte lösgodis alls? Har varit där men inte direkt godis utbudet man tänker på då.. :p

Godiset blir inte för hårt/ofärskt under resan med posten? Tänkte på just plockgodiset som inte är förslutet på samma sätt som de andra förslagen.

Det finns lösgodis i USA, men det är inte så vanligt som här. Och även lite annan sammansättning

Saltlakrits tror jag inte på om det är amerikaner och om du vill att de ska uppskatta det. Det brukar bara vara svenskar, holländare och en och annan tysk som gillar det;) Söt lakrits kan gå bättre. Håller i övrigt med övriga förslag. Polkagrisar (karameller) har vi haft med oss till vänner i andra länder och det har uppskattats. Har både vanlig smak och konsistens.

Skickar ofta godis till familjemedlemmar utomlands/USA och det brukar inte vara något problem (mer än att frakten är dyrare än godiset, godis är TUNGT). Tar bara några dagar med posten.

I NY hittade jag EN butik som hade lösgodis - och det var en svensk sådan. Dessutom var det apdyrt.

Saltlakrits tror jag inte på om det är amerikaner och om du vill att de ska uppskatta det. Det brukar bara vara svenskar, holländare och en och annan tysk som gillar det;) Söt lakrits kan gå bättre. Håller i övrigt med övriga förslag. Polkagrisar (karameller) har vi haft med oss till vänner i andra länder och det har uppskattats. Har både vanlig smak och konsistens.

Också danskar och islänningar.

Djungelvrål och Marabou är typiskt svenskt tycker jag. Lösgodis finns där men inte alls på samma sätt som i Sverige så det tycker jag passar att skeppa iväg :)

Röstar också på Marabou! Amerikansk choklad är inte god och Marabou är ju Marabou :D

KL

Jag har fortfarande inte lärt mig om man får länka till YT?

Hur som så kastar jag in en länk nu, finns även en del två på denna. Ganska underhållande faktiskt. ;)

Emmy eats Sweden

Återupplivar denna tråden. Jag ska skicka med svenskt godis till Slovenien, gäller råden i denna tråd även till detta land, tro? Marabouchoklad kanske smälter på vägen dock? 🤔

Liknande trådar

Mat Jag önskar tips på godis, kakor och choklad som endast säljs i Sverige, eller åtminstone som inte säljs i Nederländerna. Jag ska skicka...
Svar
10
· Visningar
1 108
Senast: Krystalline
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla... 2 3
Svar
45
· Visningar
5 267
Senast: Lillefrun
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars... 21 22 23
Svar
456
· Visningar
21 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka