Typ av sele

Sablar22

Trådstartare
Vilken typ av sele använder ni
när hunden får dra pulka?

Jag har äntligen fått hem min julklapp :love:
en lite mindre segebaden.
Så nu ska Nellie få jobba!
Vi har beställt en sele,
men jag är nyfiken på vad ni andra använder?

Sv: Typ av sele

Jag hade använt en vanlig dragsele och skalm. Alltså samma som man använder när de drar vagn/kärra. Då är det ingen risk att hunden får pulkan i hasorna och skadar sig. I så fall kan hunden dra sin egen vikt. Man kan använda spårsele, men då får de inte dra tungt. Mina hundar har t ex endast fått dra tom vagn med spårsele. Hundarna har då vägt mellan 6-9 kilo.

Skalm kan man göra själv av t ex elrör som böjs eller en kombination av kvastskaft och elrör. Dragsele kan man också göra själv (jag har gjort 6 st). Skicka ett PM till mig om du vill veta hur man gör.

Det följde med skaklar & båge till pulkan :)
och det var tur, för jag är inte alls
lika händig som du.
Vill inte tänka tanken på hur det skulle se ut efteråt :D

Tack för infon om hur mkt dom kan dra!
:laugh:

Efter lite googlande så har jag konstaterat att jag har en nomesele, tror jag iaf :p. Men den har bara ögla bak, hur ska man dra pulka med en sån? Och skulle det gå att sy dit 2 ringar och det blir en bra dragsele?
Min ser ut såhär: http://www.gibbon.se/products/product.aspx?ItemId=11583
Antar att jag kanske inte har en sådan ändå även fast de ser likadana ut:p

Nomesele är inte så värst praktisk att dra pulka med om man har skalmar.

Bäst för sådan pulka ts har är en segebadensele faktiskt.

Jag har en kombisele, och den är kanon både att dra och spåra med!
Sådan här:

hunddragsele.jpg

Vi har nomeselar till våra hundar.
Men om det bara är pulka ni ska dra så är nog en segbadensele det bästa.

Först svar till Sablar22: Man kan inte använda nomesele i kombination med skalm. Om man drar med nomesele finns alltid risken att pulkan eller vagnen stöter emot bakbenen på hunden. Det finns ingen stel skalm som håller emot om hunden stannar tvärt av någon orsak.

Här ska komma en bild om jag har gjort rätt:
1225580324_resized.jpg

Vi drar med 4 dvärgpinschrar (min den röde hanen närmast kameran). Skalmen som i detta fallet är en dubbelskalm, har vi för dagen virat in i det vita glittret eftersom det var drag på luciadagen. Det gula glittret döljer ett par koppel. Drar man med 1 hund behövs endast enkelskalm som ska vara lite längre än hunden så att den får plats att röra sig.

Tillägg: Dragselarna de har på sig är gjorda på samma sätt som en Segebadensele (som är ruskigt dyra).

Senast ändrad:

Jag ska alldeles strax åka iväg och hämta ut selen,
ska be sambon lite vackert om att ta lite bilder
så får ni hjälpa oss att justera det som behövs.

Det var inte en sån sele jag beställde :o
Förvirrad är bara förnamnet,
tror demensen från jobbet smittar!

Men en liknande från Björkis.

Om det är Björkis Nordiska sele så ska den vara till att dra med skalm. Det enda är att när man ser på hunden som har selen på sig på bilden på deras web site så tycker jag att den sitter för långt ner. Att det ser ut som om dragpunkten är på boglederna. Lite svårt att se är det förstås med vinkeln hunden står i i förhållande till kameran. Se om du kan packa upp den lite snyggt så att du kan returnera om du inte tycker att den sitter bra. Du kan ju fråga dem hur mycket de rekommenderar som max dragvikt i förhållande till hundens vikt med den selen.

Japp det är den!
Den satt riktigt bra på madam,
men vi var iofs bara iväg en kort provrunda.

Hade tänkt ta en längre sväng idag,
men hon fick tydligen följa med husse och jaga,
för ingen utav dom var hemma när jag vaknade.:laugh:

Liknande trådar

Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 431
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Försöker slippa ett bilbyte och ändå få in tre hundar, så kikar på lite olika lösningar. För det första ska en ny takbox inhandlas...
Svar
17
· Visningar
1 010
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av...
Svar
18
· Visningar
564
Senast: mysboll
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 741
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka