Tyngden på spöet är fel (?)

H

Havregryn

Har aldrig hört det innan, men så kom en igår till jobbet och skulle ha dressyrspö men alla "hade tyngden på fel ställe".

Vad menas med de? vart ska tyngden vara? Jag är noll ställd

Sv: Tyngden på spöet är fel (?)

personen ville alltså ha ett välbalanserat spö som ligger rätt i handen.

jag har haft ett spö som var välbalanserat. jag kunde hålla i det mycket lätt och det bara låg kvar i handen i bra balans men det blev såklart stulet..

vart man vill ha balansen är ju olika men de flesta billiga spön har noll balans

Det handlar om hur "balansen" blir då man håller spöet. Det får inte bli för tungt så att man spänner handleden för att längden på spöet "tynger nedåt". Jag tror att det är väldigt individuellt hur man upplever ett spö. Ett spö kan vara bra för mig, men mindre bra för en annan. Sedan beror det också på hur man själv håller det. Om man vill hålla längst ut på handtaget eller en bit ned.

Jag själv håller spöet mitt på handtagsdelen och vill ha en lätt del som går bak mot rumpan för att inte bli trött i handleden. Jag föredrar även spän som är ganska styva, alltså änden får inte vippa omkring hur som helst. När jag köper dressyrspö är jag noga med att prova i affären hur det känns att hålla i. Finns det möjlighet sitter jag gärna i en sadel på en bock och provar.

Senast ändrad:

Det får inte väga över åt något håll, när du håller i det. Tyngden/balansen ska liksom ligga i handen.

Jag håller gärna i kanten mellan hantaget och själva spöt, men där finns det ju oändliga varianter vad man trivs med.

Spöt ska vara balanserat och bara ligga i handen där man vill ha det utan att behöva justera greppet.

Bla. Piskmakaren gör underbara balanserade spön.

som du säger kan det variera, och hur balanserat det känns har inte alltid med priset att göra.. jag har ett spö som är bra, tyvärr är det blått och slitet :p. har köpt flera snygga bruna spön men dom är så besvärliga och tunga att hålla i, så får ha mitt fula blå tills jag hittar ett likadant brunt.

jag gillar spön med lite tyngd, sedan är det givetvis viktigt att tygngden sitter nedår i spöt och inte uppe vid handen.

Dock är mitt favoritspö inte ens mitt, och det är dessutom vinrött.

letar febrilt efter ett brunt med samma kännsla men utan resultat.

jag gillar spön med lite tyngd, sedan är det givetvis viktigt att tygngden sitter nedår i spöt och inte uppe vid handen.

Fast jag tycker nästan tvärtom, att de flesta spön är alldeles för tunga nertill, så att man få sitta och trycka ned övre delen av handtaget med tummen för att inte spöet ska tippa ner lodrät. Det leder gärna till att jag blir stum i handen som håller spöet. Eller så får jag hålla spöet strax nedanför handtaget, men det är ju inte så praktiskt att rida så, heller... ;)

Jag har känt lite på Snowbee-spöna hos Hööks, och de är bättre balanserade än mitt gamla iom att de är så lätta att de inte tyngs ner. Där kunde jag lägga handtaget i handen och bara låta det vila där utan att spänna tummen för att hålla fast det i rätt läge.

Och jag säger exakt tvärtom, för en god balans ska tyngden vara i handen - annars måste man spänna handleden och tappar känsligheten i tygeln på den hand som håller spöet.

Som Fjordtokan redan skrivit - Piskmakaren gör fantastiska spön och piskar! :bow:

Precis som en del andra skrivit upplever jag att de flesta spön är för tunga i själva spödelen så om jag vill hålla i handtaget så måste jag hålla emot med tummen och jag blir spänd och stel i handleden. Det jag brukar göra för att råda bot på det är att hålla i "skarven" mellan handtag och spö eller nedre delen av handtaget på en del spön.

Och jag säger exakt tvärtom, för en god balans ska tyngden vara i handen - annars måste man spänna handleden och tappar känsligheten i tygeln på den hand som håller spöet.
Det är helt enkelt olika vad man tycker. Jag blir inte spänd i handleden av ett spö med tyngd nertill. Jag upplever snarare ett stöd i tyngden som sådan. Och upplever att hästen reagerar bättre på ett sådant spö än ett som är fjäderlätt nertill. Men jag förstår mycket väl vad ni menar när ni säger att ni blir spända i handleden.

En vanesak tror jag, är man van att rida med den typen av spö har man byggt upp de muskler som krävs för att hålla i det och man kan samtidigt hålla en mjuk och följsam kontakt till hästens mun.

har köpt flera snygga bruna spön men dom är så besvärliga och tunga att hålla i, så får ha mitt fula blå tills jag hittar ett likadant brunt.
Jag har ett brunt spö som är så lätt att man knappt märker av det, och bra balans tycker jag det är också (är sån där som kryper längre och längre ner på spön för att hitta balansen och till slut håller man inte ens på handtaget alls :mad:). Det är ganska kort, 100 cm skulle jag tro, och jag minns inte märket för tillfället men kan försöka ta reda på det... :)

Jag håller med de andra om att ett spö ska vara välbalanserat och ligga kvar i handen utan att det väger åt något håll. Det får absolut inte vara tyngd neråt. Spöt ska vara lätt också. Jag har ett väldigt bra dressyrspö som är inhandlat på lantmännen, minns inte märket. (Ljusbrunt.) Annars har jag ett par kvistar som är precis lika bra. Fördelen med att bryta en kvist i lagom längd är att man kan hålla vart som helst eftersom det inte finns något handtag som styr det och då ligger den i balans utan problem. Jag använder oftare min kvist än det riktiga dressyrspöt faktiskt.

Fast jag tycker nästan tvärtom, att de flesta spön är alldeles för tunga nertill, så att man få sitta och trycka ned övre delen av handtaget med tummen för att inte spöet ska tippa ner lodrät. Det leder gärna till att jag blir stum i handen som håller spöet. Eller så får jag hålla spöet strax nedanför handtaget, men det är ju inte så praktiskt att rida så, heller... ;)

Jag brukar flytta upp spöet i handen lite så är problemet borta, problemet blir ist att man kankse inte når ända bak på en lång häst..

Jag tillverkar mina dressyrspön själv numera i bambu eller pil. Har även en tömkörningspisk i bambu som inte väger något alls.
Fördelen med att göra dem själv är (förutom att de är lätta) att jag kan få den längd jag vill ha. Om jag ska peta in en bog behöver jag ett spö, om det är en bakhov jag vill åt så behöver jag ett annat.

Jag brukar flytta upp spöet i handen lite så är problemet borta, problemet blir ist att man kankse inte når ända bak på en lång häst..

Jo, det funkar ju såklart för stunden, men det är ju inte helt smidigt att rida så. Ett spö som är riktigt från början underlättar ju mycket.;)

Jo, det funkar ju såklart för stunden, men det är ju inte helt smidigt att rida så. Ett spö som är riktigt från början underlättar ju mycket.;)

Varför inte :confused: så gör jag alltid när jag rider med spö, blir ju jättekonstigt om man skulle hålla längst upp på handtaget...
jag brukar hålla så jag har skarven mellan spö och handtag mitt i handen - känns bra oavsett längd/modell på spö.

Varför inte :confused: så gör jag alltid när jag rider med spö, blir ju jättekonstigt om man skulle hålla längst upp på handtaget...
jag brukar hålla så jag har skarven mellan spö och handtag mitt i handen - känns bra oavsett längd/modell på spö.

Så håller jag också. Blir bäst balans så och eftersom jag har en ganska kort häst så blir det bra längd också.
Har bara problem nu med att mitt favoritspö (som var jättebra när man red 175+ are) är för långt för tanten.

Balansen måste vara perfekt på ett spö, annars blir man hård i handen.

Själv har jag löst problemet genom att använda naturspön, jag köpte ett knippe om 50 raka fina kvistar för 99 spänn på Ikea som jag kapar i lagom längd. De är ultralätta, perfekt balanserade, och det gör inget om man tappar bort dem.

Aldrig mer köpespö för mig!

Sant! Mitt spö, som för övrigt är det bästa jag någonsin haft, köpte jag för en hundring om inte mindre. Det är riktigt snyggt och ligger som en klocka i handen :love:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 829
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Tänkte på det där med fobier och hur man faktiskt kan vända dom själv, när jag i går kväll åkte till ett ställe jag aldrig varit på och...
Svar
10
· Visningar
848
Senast: hundtant
·
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 704
Senast: Skjøldur
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka