Tyglarna glider..

Sv: Tyglarna glider..

jag tycker att du ska knyta tyglarna och släppa dom lite innan hindret och hålla i manen för då kan du inte glida så långt med fingrarna:D

det går bra att hoppa med långa tyglar se och lär av franke

Jag har precis samma problem, men för mig är det för att jag har haft ryggskador som klämt på nerver så jag har ingen riktig koll på händerna, utan jag tappar allting jämt och ständigt. och när jag rider glider tyglarna ut händerna lite när som helst. Nu rider jag bara med gummityglar och har ridhanskar med mycket bättre grepp än förr, och det hjälper. Ibland har jag även gummistroppar, för det påminner mig om händerna när jag börjar tappa greppet igen. Sen så drar min häst tyglarna ut händer på mig hela tiden.:cool:

Prova gummityglar eller gummistroppar + handskar med bra grepp, och ha någon som påminner dig om händerna om du själv glömmer det. lycka till! :D

hah jag tror att dom har rätt ;) det är nog så , men bara så du vet så blir inte du mjukarre i handen bara för att du öppnar handen det gäller att vara av slappnad i handleden och i armana :P ( I hela kroppen typ ) hahah de är det som är dte kluriga med ridning. Hoppas att du lyckas och lycka till:D

Alltså det är inte sitsen som är det stora problemet till att tyglarna glider.
Jag tror det är att jag inte håller tyglarna tillräckligt hårt:idea:
Ska försöka att hålla så hårt att knogarna vitnar:devil: :rofl:

Bara du inte blir hård i handen .. (vet att du var lite ironisk :p)
Lycka till :)

Får man ha en knut på tygeln när man tävlar?

FÅR - får man säkert. Frågan är om du BÖR göra detta. Tänk den dagen ni kommer fel på ett hinder och hästen behöver balansera upp sig, eller ni kanske till och med går omkull... Tyglar med knut KAN (säger inte att de kommer göra det, men jag säger att de KAN) hindra hästen från att få full huvud/hals-frihet som den behöver i ett sånt läge.

Då är det bättre att du helt enkelt lär dig att hålla i tygeln. Det finns inga genvägar till att bli bra! ;)

Jag hade samma problem själv med att tyglarna kunde glida ur handen en bit. Så jag hade tillslut en knut på varje tygel och det var aldrig några problem på tävling.

Jag hade samma problem själv med att tyglarna kunde glida ur handen en bit. Så jag hade tillslut en knut på varje tygel och det var aldrig några problem på tävling.

Du får tävla med tyglar som har invävda gummitrådar, alltså gummivävtyglar, men inte med vanliga gummityglar. Jag hade samma problem som dig förut, men sen jag bytte till gummivävtyglar så har det inte varit något problem. Man får mycket bättre grepp med sådana tyglar :)

Du får tävla med tyglar som har invävda gummitrådar, alltså gummivävtyglar, men inte med vanliga gummityglar. Jag hade samma problem som dig förut, men sen jag bytte till gummivävtyglar så har det inte varit något problem. Man får mycket bättre grepp med sådana tyglar :)

I hoppning får man ha vilka tyglar man vill. Det går alltså helt utmärkt med gummityglar.
Eller missförstår jag ditt råd? :confused:

gör en knut på tyglarna där du ska hålla, det hjälper garanterat.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
510
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 524
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka