Tyglarna glider..

I

Illen

När jag hoppar så får jag hela tiden hålla på och korta tyglarna eftersom de glider ur händerna. Det har inte att göra med att tyglarna är hala utan det är jag som typ låter de glida över hindret..
Men har ni ngt tips på hur man kan träna bort detta?
Får man ha en knut på tygeln när man tävlar?

Sv: Tyglarna glider..

jag har precis samma problem.. :crazy:
så jag vet faktiskt inte.. för mej har de funkat me att några har stått och skrikit åt mej att hålla i tyglarna,, men jag glömmer fortfarande bort mej ibland..

Heej!
Du skulle ju kunna prova att ha gummistroppar på tyglarna (sådanna man har till martingal) Och sätta dem på ett ställe som du inte får överstiga.
Eller så skulle du kunna prova med gummityglar, för av de får man ett stadigt grepp om tyglen. Och de glider inte så lätt som vävribbade eller lädertyglar.

Hoppas att det funkar! Kram Bea

Okej=)
Jag har också tänkt på gummistroppar.
Får man täva hoppning med sådana på tyglarna?

Ja det är klart att man får.. :P
Eller det hoppas jag!
Hehe..
Kram!:)

Träna på sitsen :idea:

Alltså det är inte sitsen som är det stora problemet till att tyglarna glider.
Jag tror det är att jag inte håller tyglarna tillräckligt hårt:idea:
Ska försöka att hålla så hårt att knogarna vitnar:devil: :rofl:

Men iom att tyglarna glider över hindret, så har du ju inte händerna/överlivet tillräckligt långt fram för att kunna ge eftergift.
Eller att du tappar balansen i sprången.
Sitter du "korrekt" glider inte tyglarna lika lätt.

Jo det är sant. Det är klart att sitsen påverkar. Men det är inte bara i sprången som de glider ibland. De lider typ i svängarna mm, för han ligger på rätt mkt..

Känner igen ditt problem, det hände ofta mig förr att tyglarna sakta blev längre, för jag är så himla mjuk i handen att de gled millimeter efter millimeter, och jag gav aningen mer eftergift än jag tog tillbaka. Samma sak när jag red ut, jag höll ett väldigt mjukt grepp om tyglarna, så om hästen ruskde eller drog till med huvudet ordentligt flög tyglarna ur handen. Gör fortfarande så, men mindre och mindre.

Lösningen är att lära sig hålla ett bättre grepp om tyglarna, och vara mer flexibel i hanställningen/ armar/ överkroppen istället. Kom ihåg att en redan öppen hand inte kan mjukna, så kanske att du rider lite med för stora hjälper? Något som förutom träning hjälpte mig var att byta tyglar från smala gummi/läder till tyglar med stoppar.
Hoppas du kommer tillrätta med ditt problem! Men hellre problemet att tyglarna glider, än att man håller krampaktigt och inte kan ge efter tycker jag. :)

Okej. Rider du med stängd hand?

Jag själv red med halvöppen hand för några år sedan, eftersom jag upplevde handen som mjukare då.
Kanske det bara är din handställning som är boven i det hela?

Hmm nej jag vet faktiskt inte. Men jag tror att det dels kan bero på att jag lixom öppnar handen ibland och eftersom ponnyn ligger på rätt mkt så blir tygeln längre automatiskt..:idea:

känner igen mig. Vet att jag läste att (hon vad hon nu igen heter.) kvinnlig känd fältävlansryttare :idea: . Hade samma problem. Men hon tyckte inte det va nåt problem, bara att man kortade direkt efter hindret..

känner igen mig. Vet att jag läste att (hon vad hon nu igen heter.) kvinnlig känd fältävlansryttare :idea: . Hade samma problem. Men hon tyckte inte det va nåt problem, bara att man kortade direkt efter hindret..

Fast i banhoppning vid snäva svängar, korta avstånd etc kan det vara bra att behålla tyglarna korta om hästen inte är väldigt känslig för vikthjälperna :p

Hej! Det finns kanonbra vågiga tyglar, de är lite dyra, men de är kanon. Annars kan du be en sadelmakare göra ett par åt dig.:D

Det problemet hade jag med förrut. Eller ponnyn min drog tyglarna ur handen på mig i varje hoppa. Fick tips att jag skulle prova montétyglar, de har ju handtag så håller man i handtagen glider inte tyglarna ur handen. Men jag provade aldrig,det löste sig ändå, men kanske vore något? :D

Att tygeln glider ur handen beror på en felaktig tygelfattning. Du ska inte hålla så hårt i tygeln så att knogarna vitnar utan tygeln ska "låsas fast" mellan tummen och pekfinger.

*kl*

Det är precis som roslagen säger. Sen tror jag att du släpper på tyglarna istället för att göra en tydlig eftergift från axeln/bålen vidsprånget. Jag har åxå haft det problemet, nämligen.. Min hopptränare lessnade på mig och svor över mina glappande tyglar och vrålade: "FAN släpper du tyglarna för att du ska kunna applådera, eller? Du är snällare med honom om du stödjer honom genom språnget i stället!" Sen var det mantag och följa ordentligt längst mankammen som gällde resten av den kursen..

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
510
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 524
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka