Tyglarna glider ur handen . .

B

BancoB

Har haft min travare i 3 år nu. . förrut har jag alltid ridit honom med för långa tyglar, utan att veta om det. Jag har suttit korrekt, haft armar och händer i rätt ställning (har tittat på kort :d ) men han har inte fått rätt stöd och inte gått korrekt pga av att jag ridit med för långa tyglar. Tyglarna har glidit ur handen på mig . . och jag har inte varit medveten om det utan trott att han gått helt okey osv.
Nu när vi har ny tränare är hon stenhård med mig. Jag måste ha kortare tyglar så att han får rätt stöd, och när jag har korta tyglar går han jättetrevligt säger hon, men jag har sådant problem med det. Efter ett tag så glider tyglarna ur handen på mig igen, eller, så har jag korta tyglar men åker med honom ner, sitter med raka armar och lutar mig framåt :cry: Min tränare måste vara på mig som en hök. .
När jag sitter korrekt så går han såå bra och jag önskar att jag hade kunnat sitta så och ha tyglarna så hela tiden , men nej. Det går inte. har funderat på att köpa andra tyglar, så jag får bättre grepp.( har nu ett par flätade lädertyglar)
Kanske borde träna mag & armuskler så jag orkar . . :confused:
Jag märker ju att tyglarna oftast glider ur handen på mig i slutet av lektionen, då jag är trött och musklerna känns som spagetti.

(jag kan ju säga att hästen inte tar bettet eller är jättestark, när jag har korta tyglar slappnar han av och känns mjuk och fin)

Någon som har tips?
Vill ju inte att min häst ska gå fel pga av att mig, det känns såå feel :crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tyglarna glider ur handen . .

En fråga: VILL du rida precis som din tränare säger? Kan det inte vara så att du egentligen vill rid med lätta tyglar?
För när tyglarna glider ur handen är det hästen som förflyttar sitt huvut så att säga, har du inget motstånd i handen kommer den inte glida. Att hästen BEHÖVER stöd tror jag inte ett dugg på, då använder den för mycket skjutkraft.
Jag har fått lära om mej till ATT rida med tyglarna mellan tumme och pekfinger och lite öppen hand FÖR ATT tygeln ska kunna glida när hästen vill föra fram sitt huvud. Får den inte det känner hästen sej låst och då blir den också låst i hals/rygg vilket inte är bra för formen.

DU RIDER INTE HÄSTENS HUVUD för att få form, du skolar den till bra egen balans och rider resten av kroppen för att få bra form. Stöd är till för två bra saker - att dölja skjutkraft och ojämna bakbenssteg.

Kanske är jag och min tränare heelt ute och cyklar, vilket jag dock har svårt att tro.
Ja du. Jag vet väl vad form innebär och att tyglarna/handen i stort sett inte har något med det att göra.
Men i klassisk dressyr, (jag vet att det är stor skillnad i ridningsätt mellan barock, western osv) så ska ju hästen inte gå med huvudet ner i backen ( så som de gör om de går i rätt form och man släpper tyglarna helt, hästen sänker huvudet neråt/framåt mot marken), utan man ska ha ett stöd så hästen bär upp sitt huvud korrekt. :smirk: :confused:
Jag är medveten om vad en stadig, mjuk hand innebär och att man inte ska sitta och dra ihop hästen med tyglarna.

Är ju svårt att formulera, man kan ju inte veta förren man sätt i verkligheten egentligen.
Det är ju inte så att jag sitter och kämpar och drar ihop hästen med alldeles för korta tyglar, neej så är det verkligen inte, det sätter rider jag inte på. I så fall hade han nog inte sänkt sig så fint när jag släpper tyglarna och trampat under sig såpass bra som han gör.
Han går ju inte i helt korrekt form. Mkt pga av att han inte har de rätta musklerna och av andra anledning som det inte finns någon anledning att ta upp :)

Jag har tagit åt mig informationen, annars kan man ju inte lära sig något om man inte tar emot tips :idea:

Men jag tror inte att promblemet är så som du tror egentligen . . för låter jag tyglarna löpa genom fingrarna sänker han huvudet på tok för mkt och då blir det fel på det hållet ? eller. . :confused:
Han har antagligen inte rätt muskler osv för att bära huvudet så som han ska med jättelätta tyglar . .
Och så är det ju faktiskt så att varken häst eller ryttare kan från början göra allt korrekt , utan det är ju sånt som kommer, man blir ju bättre och bättre och går förbi olika stadier, man lär så länge man lever :D

Jag tror att det kommer snart när jag & pållen min kommit underfund med det, så som andra problem löst sig efter ett tag ;)

Var nog en lite svår fråga egentligen att ställa . . svårt när man inte sett i verkligheten. Men jag kan bara säg, att trycker ihop honom med tyglarna och håller stenhårt fast det gör jag inte. .
:crazy:

eller har jag helt fel :confused:

Kommentera gärna igen . . :bump:

Jag har samma problem som du har, jag tror att din tränare menar att du ska rida med tygeln sträck, vissa hästar drar fördel av att man rider med öppen hand (som min gör) det du kan gör är att försöka stänga handen men självklart ändå vara med med handen när din häst vill sänka sig,( inte öppna handen utan bara låta tygeln bli lite lite längre) men han får ju absolut inte dra tygeln ur handen på dig, vilket det verkar som att han gör.

jag tror att det här är ett ganska vanligt problem och många missuppfattar nog din fråga och tror att din tränare vill ha du ska ha hårdare hand, vilket jag ganska säkert kan säga inte är fallet. utan hon vill ha du ska ha ett bra stöd i handen och på så sätt hjälpa din häst in i rätt form, men självklart ska formen komma bakifrån och inte framifrån. Vad du kan göra för att det ska bli lättare för dig är att skaffa ett par bra hanskar och kanske en tunn gummitygel (får du inte tävla dressyr med så om du ska göra det så skulle jag nog antingen köra på med tyglarna du har eller köpa ett par tunna i textil med pluppar på. Och försök att sluta din hand på ett bra sätt, ofta handlar sånna här problem om att du har en dålig handställning, dvs för öppen hand, knip igen med fingrarna, trägen vinner, det är jobbigt (vet av egen erfarenhet) men kämpa på! Lycka till! :banana:

tack bliip :bow:

Har lite svårt att formulera mig, också blir man lite förtvivlad när någon missförstår :o

Du förstår precis vad jag menar :bow:
Tack för tipset! Det är som du säger bara att kämpa vidare och öva.
Det kommer väl förhoppningsvis en dag då jag märker att jag gör rätt och allt känns bra :love:

Tror att ett par andra tyglar kan hjälpa (jag ska ändå inte ut på tävlingsbanan med denna pållen :D ) och ett par bra handskar, det underlättar nog innan jag lärt mig få korrekt handställning .

Tack än en gång ;)

Om du istället tänker så här: hästens huvud SKA placeras efter formen, inte tvärtom. Går hästen för lågt så kanske den helt enkelt inte är i den samlingsgrad som krävs för den höga formen? För att hästen gärna går lågt ser jag som positivt jämfört med motsatsen.

Om man också tar hänsyn till att den enda gångarten hästen kan fixera huvudpositionen utan att vara riktigt samlad är i trav. I skritt och galopp rör hästen på sitt huvud och vi måste alltså följa med i handen förutom vid tillfällen då hästen går riktigt samlat. Följer vi inte med i handen så låser vi hästen.

Kontakt - ja. Stöd - nej. Stöd i handen ger blockeringar i hästen. Jag säger inte att det är fel, men det beror på vilka mål man har. För det försvårar avsevärt en riktigt bra form och en harmonisk och jämn häst. Vill du dölja problem eller jobba bort dom?

Har med stort intresse läst diskussionen, jag ska inte lägga mig i utan vill bara tipsa dig om ett par superbra tyglar! (Tycker jag då...). Tunna "vävda" gummityglar, jag har köpt mina på Börjes art.nr 2223. De ger supergrepp!

Lycka till i fortsättningen!

Mitt mål i ridningen på min häst som är en 19 årig travhäst, är att han ska gå i såpass bra form som han är kababel att gå i. Att han ska kunna bära sig fint i skritt, trav och galopp. Och framsteg det har vi gjort och jag tror vi ska nå vårt mål. :)

Det är sådan skillnad från häst till häst.

Red t ex ett halvblod innan idag på bara 4 år, han blev inriden med inspänningstygel och går därför och kröker på nacken bara man kortar tyglarna, travar vääldigt sakta med nacken krökt även om man lättar väldigt på tyglen . . drev på honom för att få honom att länga stegen och gå i mer arbetstrav (jag struntade fullständigt i formen och red med väldigt lätta tyglar) , stackarn undrade vad jag menade, krökte bara väldans på nacken och travade i fortfarande samma takt.

Med min häst är det helt annorlunda då han travar väldigt energiskt och fint osv, när man ridit honom ett tag och han är varm märker man mer och mer hur han kommer i rätt form . . han jobbar verkligen in i rätt form, går inte bara och böjer på nacken. . sen så är ju mitt mål med honom inte så stort, dressyrridningen är mest för att han tycker det är så otroligt roligt och vi ska inte ut och tävla.

Här handlar det inte om att jag ska blockera honom eller störa hans form. Jag vet vad det handlar om och jag har nu fått tips på tyglar osv . . och det låter bra.

Som min tränare sa, problemet ligger inte i hästen utan det är mycket upp till dig. Jag har inte riktigt rätt handställning ibland , osv, när jag rider just honom, men jag är på god väg och tror att om några veckor har jag kommit underfund med allting, så att jag kan ha tyglarna på rätt sätt osv . :smirk:

tack för tipstet om tyglarna :bow: Ska och inhandla tyglar så snart jag kan. Eftersom jag tror det kan hjälpa mig :idea:

Rid för din tränare, och när h*n är nöjd med din tygellängd så gör du halt. I fickan har du "preppat" med en rulle röd isoleringstjep. Sätt tejpbiten precis framför din, då korrekta, hand. Rid och se glad ut. Spana in nävarna med jämna mellanrum och flytta fram händerna om de glidit bakåt. Om du håller på rätt ställe och du känner att hästen vill ta mer av tygeln är det bara att knacka till med skänkeln så att hästen kommer i lite mer uppförsbacke istället för att gå på bogarna vilket den antagligen gör då.

Jag är själv en "stödridare" och tex den unghäst som du beskiver som knäpper av skulle jag rida tvärtom mot vad du gör, jag skulle aldrig lätta på tygeln på en häst som knäpper av, utan fortsätta att korta tyglarna tills jag får kontakt på andra sidan, sen järnlåda skulle jag driva den frammåt. Möjligtvis skulle jag ta upplyftande tygeltag emellanåt för att visa vägen frammåt.

Men kontakt ska jag ha i alla lägen.

Punkt slut.

Vad hon menar är ju att om hon har rätt längd på tygeln och håller den rätt hittar hästen stödet själv i handen.
Alltså är det inte ryttaren som ska ta stöd i hästens mun, utan hästen som ska ta stöd i ryttarens hand. Det är DET denna tränare vill åstadkomma.

Håller hon "fel" i tygeln, detta fallet lite för långa och glappande tyglar och för öppen hand, och hästen försöker ta stödet, längs tyglarna (dras ur handen) i stället för att stödja och hästen hamnar i stället på bogarna och halsen blir lååååång.. Han tappar bakdelen och blir "fladdrig".

Håller hon däremot lite kortare tygel och mera stängd och stadig hand (UTAN att vara stum och hård!), hittar hästen och tar det stödet av sig själv, och går därmed mycket bättre, i uppförsbacke istf nedför.

/Álin, som har varit med häst och ryttare på alla träningar, rider även med dom till vardags.

Senast ändrad av en moderator:

Vet att jag brukar kunna hamna i onödigt detaljerade diskussioner för enkla frågor så med risk för att bli hängd:
1. vad spelar det för roll om hästen går med lång hals? Det är samlingsgraden som ska avgöra halsens "korthet" har själv erfarenheten att de flesta travare som kortar upp sin hals i tidigt stadie också kortar upp överlinjen (ryggen, överdelen av halsen) vilket kan vara knappt synligt för blotta ögat MEN har man motstånd i hästens mun = stöd så är den spänd någonstans i överlinjen vilket motverkar bra undersättning och form.
Det man däremot kan sträva efter är kontakt utan stöd vilket är bekvämast för hästen. När hästen är avslappnad kommer den då söka sej framåt mot bettet men kännas som ett moln i handen = utan stöd men fortfarande sökning mot bettet.

2. Kontakt behöver som jag mer eller mindre skrev här ovan inte betyda stöd, man bör sträva efter att ha en mjuk kontakt vilket förutsätter att man inte låser armbågarna, då får man ojämn kontakt den fas av steget som hästen vill föra fram sitt huvud. Har man för mycket i handen kan man inte undvika att låsa armbågarna och kanske t o m handlederna. DÅ kommer man nästan garanterat låsa hästens framdel/rygg och även om det känns som att hästen jobbar bra sliter det ändå. Vad har man uppnått? Hästen går snyggt, ja, men man missar lite poängen med att rida hästen i form. :crazy:

3. vill man verkligen ha ett 5:e ben till hästen? som jag skrev i förra inlägget så döljs lätt ojämnheter i bakbenen och den kan verka ha balans, men tvärtom så är den beroende av stödet vilket man kan få mycket huvudbry av när man försöker samla ihop hästen ännu mer, den har inte rörelsefriheten och balansen till att vinkla under sej och t ex trampa utan STORA hjälper. Stora hjälper har också tendens att förstöra harmonin i rörelser..

Sammanfattningsvis tycker jag alltså att man bör ta en allvarlig funderar på hur man vill rida. Med mjuk kontakt och en häst som går i egen balans, eller stödja hästen och få biverkningarna nämnda ovan. Det blir mer jobb med det första alternativet. Å andra sidan får man mycket bättre slutresultat (beroende på om man då "bara" vill att det ska se snyggt ut eller om man vill rida konstruktivt ur hästens synvinkel..)

Med respekt för dej som har sett ekipaget mer IRL, visst är det alltid personerna som känner hästen som lättast kan avgöra vad som behövs för just den. Däremot kanske det egentligen är en helt annan pusselbit som skulle ge bättre resultat? Att jobba mycket övergångar för sitsen och försöka jobba upp formen? Men självklart då också öva upp mjukheten och följsamheten i handen så man kan behålla kontakt med hästens mun.. :)

Ville bara tillägga att jag tycker det är jättebra att man satsar på att inte ha glappande tyglar. Jag gissar på att vi menar ungefär samma sak men jag skulle snarare uttrycka det som att "ryttaren anpassar handen efter hästen, och rider med sitsen".

En enkel lösning på tygelglidarproblemet är att du gör en brygga av tyglarna, alltså en ögla av tygeländan som blir över och håller i den också.
Hoppas du förstår du vad jag menar.

Blandrastik skrev:
Rid för din tränare, och när h*n är nöjd med din tygellängd så gör du halt. I fickan har du "preppat" med en rulle röd isoleringstjep. Sätt tejpbiten precis framför din, då korrekta, hand. Rid och se glad ut. Spana in nävarna med jämna mellanrum och flytta fram händerna om de glidit bakåt. Om du håller på rätt ställe och du känner att hästen vill ta mer av tygeln är det bara att knacka till med skänkeln så att hästen kommer i lite mer uppförsbacke istället för att gå på bogarna vilket den antagligen gör då.

Det här är ganska typiskt det jag försöker undvika :p för uppförsbacke i det här fallet är minimal samling och mycket "go" vilket är bra om man vill komma snabbt till tävlingsridning och visa upp snygga gångarter, men på t ex en travare är det viktigt att först rida hästen någorlunda jämn och hitta egen balans. Annars blir det alldeles för mycket problem som man döljer istället för att rätta till dom. Då kan man få stora problem senare i ridningen. att be om skjutkraft för att få bärighet låter också konstigt i mina öron.. Särskilt på en travhäst som har nog med skjutkraft :p

Blandrastik skrev:
Jag är själv en "stödridare" och tex den unghäst som du beskiver som knäpper av skulle jag rida tvärtom mot vad du gör, jag skulle aldrig lätta på tygeln på en häst som knäpper av, utan fortsätta att korta tyglarna tills jag får kontakt på andra sidan, sen järnlåda skulle jag driva den frammåt. Möjligtvis skulle jag ta upplyftande tygeltag emellanåt för att visa vägen frammåt.

Men kontakt ska jag ha i alla lägen.

Punkt slut.

Där kan jag hålla med till viss del. Jag skulle ta kontakt med hästens mun, ganska tydligt till en början för att "lirka" bort spänningar och motstånd. Och sen testa att mjukna helt i handen och länga tyglarna lite bitvis för att se om hästens huvud följer med. Kontakt tycker jag också man ska ha hela tiden. Och driva framåt om det behövs, hästen ska kunna hålla det tempo jag ber om det är huvudsaken för mej. Så från början kanske jag med flit skulle rida i ett lågt tempo till en början men sedan öka och kräva att den håller tempot. Men på en sån häst skulle jag inte vilja ha vikt i handen utan vara ännu mer noggrann med att den verkligen är avslappnad = mjuk i handen men fortfarande kontakt och sökning.

Det här med form och allt som hör till finns hur mycket som helst att säga :smirk: men det behövs nog inte diskuteras mer här tror jag . .

men i den här situationen, där jag som rider hästen, åskadare , tränare osv. vet hur hästen går och hur han är, så är nog det här den bästa lösningen för tillfället för att se hur han ändrar sig, övning ger färdighet ;) så som Álin beskriver är ju kort och gott exakt så som det är. .
har läst igenom allt och tagit åt mig, och har mer än väl fått svar och lite till på mina frågor ;) :smirk:

Min tränare har två egna travare så hon har stor erfarenhet och jag har också lärt känna honom väl . . även hans ägare (jag har honom på foder) som haft honom sedan han var åring ( som även ridit in honom) vet väl hur han fungerar och vad han klarar . . och hon har hjälpt mig med ridningen.

Tack så mycket för alla förklaringar :D :bow:

:idea: Föresten, nu när vi ändå är inne och diskuterar i ämnet. Så skulle jag gärna vilja veta hur du hade tränat hästen i den här situationen, hur du hade ridit. Är ju alltid kul att höra.
Eftersom det är du (Totola) som har mest erfarenhet , så är det ju alltid nyttigt för mig att höra. . då jag inte är så gammal och saknar erfarenhet :crazy: :)

Om du vill förstås :bump:

Totola skrev:
Ville bara tillägga att jag tycker det är jättebra att man satsar på att inte ha glappande tyglar. Jag gissar på att vi menar ungefär samma sak men jag skulle snarare uttrycka det som att "ryttaren anpassar handen efter hästen, och rider med sitsen".

Jag tror också att vi menar samma sak. Men vi använder olika ord att säga det OCH beskriver på olika sätt :p

BancoB skrev:
:idea: Föresten, nu när vi ändå är inne och diskuterar i ämnet. Så skulle jag gärna vilja veta hur du hade tränat hästen i den här situationen, hur du hade ridit. Är ju alltid kul att höra.
Eftersom det är du (Totola) som har mest erfarenhet , så är det ju alltid nyttigt för mig att höra. . då jag inte är så gammal och saknar erfarenhet :crazy: :)

Om du vill förstås :bump:

"Mest erfarenhet" är väl relativt, man kan hålla på med hästar läänge och ändå inte ta till sej något :D Frågan är också hur invecklat svar du vill ha och om du vill ha exakt svar på hur JAG skulle göra eller om det egentligen är hur jag hade rått DEJ att göra utefter dina mål..

Man kan ju säga såhär. För mej är grunderna väldigt viktiga, även om det ibland krävs att man går ett steg längre än man är redo för, för att tydligare se och känna var grunderna brister. Grunderna osm jag ser det är:
*Avslappning (sökning framåt/nedåt, även avslappning i hals/nackmuskler och ryggmuskler och lyftande av ryggen) "dyker" hästen kan det antingen vara så att det är dess avslappnade position och den dyker för att protestera mot att man försöker positionera den, eller så dyker den för att avlasta bakdelen och då behöver man jobba med lite lätt öppna/sluta i sakta tempo för att återfå undersättningen. Eller skrittpiruetter för all del. Men framförallt behöver den få chansen att hitta sin balans under ryttare.
*Balans (egen balans, behövs särskilt i trav och galopp) hör ihop med avslappning/samling
*Lydnad för hjälperna (ofta använder man onödigt starka hjälper utan att få resultat, sträva efter det motsatta, särskilt i övergångar)
*Jämnhet i bakbenen - alla fyra. Då får du också lära dej att känna hur hästen går bak och kan skola hästen att bära med alla sina bakben. Görs lättast på en volt först och sedan genom öppna/sluta.

Tips på övning för din del:
skritt-trav-skritt övergångar i mängder. Med "lätta" hjälper i den bemärkelsen att hästen ska svara snabbt på hjälperna med mål att den ska lyssna på mycket fina hjälper. Bromsa mest med sitsen men inte i bakåtlut, driv genom att "släppa upp" hästen i rygg och framdel och med skänklarna.
Träna det med tillåtande hand dvs du håller inte emot när hästen ska gå framåt, låt den bära huvudet själv med lätt kontakt. på det sättet tränar hästen rygg/bakbensaktivitet. Trava bara några steg i taget, men låt inte hästen dyka i själva avsaktningen för då kommer den inte kunna stanna snabbt. Ryck till lätt uppåt i tyglarna om den står emot (låter elakt men brukar bara behövas ett par gånger innan det sitter) som AVSAKTANDE inte positionerande.

Nästa steg är att göra skänkelvikningar i trav med lätta hjälper. Hästen får inte öka/sakta ner tempot och den ska lyda det sidförande utan att vika sej. Du får inte hålla kvar några hjälper konstant utan bara korrigera om hästen gör något på eget initiativ.Den ska bära upp sitt huvud själv. Rid på en stor volt och flytta bara ut rumpan lite lätt, mest med en halvhalt mest på innertygeln och genom att "sätta om" sej själv. Genom att ge hästen en ram för hur den ska gå UTAN att hålla kvar några hjälper får den eget ansvar att hitta egen balans. Skulle du stödja hästen med skänklar eller hand skulle övningen vara meningslös. Börja hellre om om det går helt tokigt och var mer tydlig när du korrigerar. Hästen kommer också vara tvungen att vinkla under sej för att behålla balansen = massor med fördelar! ;)
Allmänt är allt du gör som tvingar hästen att hitta egen balans bra, sålänge du vågar släppa hjälperna så att säga, att bra korrigera när det behövs och itne ge hästen konstant stöd i vare sej ben eller hand.

Jag nöjer mig med det svaret ;)
Jo det låter mkt vettigt. Du har rätt med att det bästa är att "ta om det från början" eller vad man ska kalla det, hellre att det tar lång tid och ger bättre resultat än att man ska fuska :smirk: så är det ju faktiskt med det mesta :)

Så nu ska vi träna jag och pållen, och hoppas på resultat, även om det kanske tar tid :D

Du hade flätade tyglar.
Slå en knut på tyglarna så att de inte glider dig ur handen.
Funkar jätte bra min syra rider så. Då behöver hon inte höra korta tyglarna av ridläraren :rofl: :rofl:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 319
Senast: Snurrfian
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 596
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 993
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV