• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 1 921
E

Egonson

Vilken typ av tygel föredrar ni att rida med?
Oavsett vilken gren ni rider alltså, jag menar vilka tyglar ni gillar bäst över lag.

Själv gillar jag mest helt släta, mjuka lädertyglar. Jättegosiga att hålla i och lätta att "använda" :d

Sv: Tyglar

Gillar inte tyglar med stoppar på, annars så duger många olika material men släta smala lädertyglar är aldrig fel.

Kantflätade, smala tyglar eller smala vävribbs(ja, faktiskt :D )tyglar med stoppar
Stopparna vill jag gärna ha på var 5e centimeter istället för vad-som-nu-är-standardmått :crazy:

Jag gillar kantflätade mest, för om man tappar greppet lite så finns ju det längst hela vägen "stoppar". ;)
Men när det regnar föredrar jag vävribb, då lädertyglarna blir hala :S

Jag har vävribb med stoppar nu.
De är också jättemjuka och sköna, bränner lite om man rider länge utan hanskar bara..

Men läder slår allt, måste skaffa ett par snart :D

Jag äälskar mina "gummi-vävribbtyglar" eller vad det kallas för. Vävribb med gummitrådar på liksom, med stoppar. Numera får man ju även ha dem när man tävlar! :)

Rider med flätade lädertyglar, dom är både snygga, sköna att hålla och man får ett bra grepp om tygeln (Hatar vävribbtyglar!) Annars föredrar jag släta mjuka lädertyglar.

Gummi tyglar gillar jag bäst.
Tycker att alla andra tyglar glider ur handen på mig.

Tycker att vanliga släta "glider", tycker bra om de vanliga vävribb faktiskt, tycker man får ganska bra grepp med dessa. Sedan så gillar jag gummityglar också, det är de enda tyglarna jag kan tänka mig att rida utan handskar med annars är ridhanskar ett Måste. Annars bränner det direkt tycker jag...

Brukade alltid gilla gummityglar innan, men har börjat favorisera mina vanliga vävribbtyglar på nu på senare tid... man får ett bra grepp och det blir svårare att rida med olika långa tyglar...

Släta, smala och mjuka lädertyglar :love:

Har ett par jag köpte på loppis för 15 kr som är totalt underbara! :)

15 kr?! Din lyckliga unge :love: :smirk: Önskar jag kunde göra liknande fynd. Lyckas bara hitta det dyraste när jag letar :angel:

En del har verkligen tur :smirk:

//MoB *Som har fullt upp med att moppa upp tangentbordet*

I första hand vill jag ha textiltyglar med invävd gummitråd (den tunna varianten, inte de med tjocka trådar). Annars funkar alltid släta lädertyglar, även om de är mest "dressyrtyglar" för mig, de blir så hala när man galopperar i havet. Även kantflätade och i värsta fall helflätade lädertyglar funkar.
Det jag aldrig ens skulle fundera på att köpa är gummityglar, de är alldeles för tjocka för mina små pyttehänder.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 331
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
643
Senast: cowgirl81
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
605
Senast: Lavinia
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 283
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka