• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare emelit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 816
E

emelit

Nån här som har kantflätade lädertyglar? Är de bra, för jag har ingen erfarenhet?
Måste snart köpa nya tyglar eftersom mina älskade tyglar med invävda gummitrådar börjar bli lite väl slitna :cry:

Sv: Tyglar

Jag har det och trivs super med sånna! Så sköna att hålla i och du har ett bra grepp. Det ska dock vara variant av bra läder och kvalitet! :love:

Senast ändrad:

det varierar, vissa är riktigt sköna och andra har oaf jag fått skav på fingrarna av...

Hm, ok, beror det på lädrets kvalité tror du?
Hatar nämligen ribbade textil eller tjocka tyglar helt i gummi :crazy:

Jag tycker de är jättebra :) Man får bra grepp och är liksom mjukare än tyglar med stoppar på...
En liten följdfråga till er andra; någon som har ett förslag på bra sådana tyglar? Gärna extra långa och BRA kvalitet? Måste få tag på, till nästan vilket pris som helst... :smirk:

Det tror jag till en del. Sen blir de bara skönare att hålla i ju mer använda de blir! :love:

Jag föredrar helt klart släta lädertyglar, men jag använder även kantflätade. De ger bättre grepp än släta, men tillåter ändå att man håller där man vill. (Tyglar med stoppar utspridda är bara besvärliga...) De är snygga också, inte att förglömma! ;)

Enda nackdelen är väl att de är ganska pilliga att göra rent.

Ja släta läder är ju oslagbara, i dressyr. Ska man hoppa, i ridhus eller terräng kan man behöva lite mer grepp :p
Ska nog ta och införskaffa såna när jag köpt ny häst.
Men man behöver ju inte redgöra hela tygkarna grundligt så ofta, där den ligger an mot hästhalsen är den väl slät, och det är ju nästan bara där den blir smutsig :)

Jag hade såna förr men jag tyckte att dom var jobbiga att hålla snygga....

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Utrustning Måste köpa nya ridskor. Bruna i skinn. Hyfsat billiga. Har kollat på Horze och Hööks. Har någon erfarenhet av dessa två modeller? denna...
Svar
8
· Visningar
395
Senast: tott
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
262
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 153
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka