Rimfaxe

Trådstartare
Jag lade in en liknande tråd på utrustning, men testar att lägga in en här också eftersom gensvaret kanske är större här. :)

Jag letar efter ihopsydda tyglar, eller odelade tyglar kanske man kallar det? I varje fall utan spänne som delar dem. Tror att dessa används på kandartyglar ibland...

Finns det någon som vet var man kan köpa detta? Har hitintills inte sett det på de ridsportsbutiker som jag har besökt. Önskar helst att det finns någon internetshop eller liknande att beställa ifrån.

Stort tack på förhand! :bow:

Mvh
Frida

Sv: Tyglar

Du letar mao efter stångtygel. Finns på alla kandar, men jag har inte sett någon säljas separat, men kolla med någon ridsportaffär om de kan ta hem.

ja man tycker att det bör finnas sånna lösa då dom faktiskt an gå sönder eller bli fula och då vill man ju gäna ha nya utan att behöva köpa ett helt kandar till.

så hör med din ridsportsbutik om dom kan ta hem eller om dom kanske har undan stoppade ngn stans

Problemet är att jag inte har någon lokal ridsportsbutik, den har fått lägga ner pga att Hööks finns så pass nära. :(
En lösning kan ju vara att köpa islandstyglar, men då får man med pistolhakar vid bettringarna, och det vill jag inte ha.

Måste ju som sagt finnas att köpa lösa kandartyglar någonstans? Eller ska jag tvingas be en skomakare att sprätta bort spännena och sy ihop tyglarna?

Det BORDE ju gå att köpa löst tycker man, men det kanske inte är så enkelt. Har inte funderat över det förrän nu :) Kanske blir både enklast och billigast att sy ihop vanliga, alt specialbeställa från sadelmakare.

Tja, har aldrig sett dem säljas separat faktiskt... lite konstigt...
Tror annars inte att det är så dyrt att sy ihop hos en skomakare.
Blir nog både billigast och enklast...

Stångtyglar brukar ju oftast vara tunnare också. Så vill du inte ha en tunnare tygel kanske du får tänka om. :)

nephthys skrev:
Jag lade in en liknande tråd på utrustning, men testar att lägga in en här också eftersom gensvaret kanske är större här. :)

Jag letar efter ihopsydda tyglar, eller odelade tyglar kanske man kallar det? I varje fall utan spänne som delar dem. Tror att dessa används på kandartyglar ibland...

Finns det någon som vet var man kan köpa detta? Har hitintills inte sett det på de ridsportsbutiker som jag har besökt. Önskar helst att det finns någon internetshop eller liknande att beställa ifrån.

Stort tack på förhand! :bow:

Mvh
Frida

Det är bara att ringa en sadelmakare, tala om måtten, så specialsyr dom tyglar åt dig...

Jo, stångtyglar är ju vanligen tunnare ja. Jag får försöka kolla upp med någon som specialsyr träns etc om de kan fixa ett par tyglar.
Förresten, hur bred är standardbredden på vanliga tyglar? (Och hur breda är stångtyglar?)

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 451
Senast: Madalitso
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 657
Senast: MayGrace
·
Relationer Hola buke! Jag är inte en smygis i vanliga fall men detta får bli anonymt pga lite känsligt ämne. Tidig vår började jag i en ny kör...
Svar
8
· Visningar
1 644
Senast: tara
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 971
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar