Tygeltag med stång

H

Helan

Ni som rider med stångbett, kom gärna med tankar och kommentarer hur ni gör eller hur det fungerar för er.

Vilka tygeltag använder ni?
Hur fungerar det ledande tygeltaget?
Hur fungerar det vid böjning? (eller är det bara för sitsen?)
Hur gör ni när hästen går för djupt med näsan?
Rider ni med 2 eller alltid 1 hand?
Hur fungerar bettet rent tekniskt?

Sv: Tygeltag med stång

Snackar vi blank stång nu eller?

Så få som möjligt. Bettet är i princip bara till för att lösgöra, ange ram, länga ut överlinjen. Handen hålls ganska stilla mitt över manken större delen av tiden. Lite grovt uttryckt så ser jag den blanka stången som ett verktyg för att hålla en viss form som hästen redan är väl etablerad i - inte för att skapa den.

Jag tar inte ledande tygeltag på stången.

Jag böjer genom att låta yttertygeln glida ut lite mellan fingrarna. Om jag bara vill ha lite böjning, t ex när jag rider lite snabbare bruksridning och vill kunna skifta böjning ofta och snabbt utan att behöva korta upp tyglarna mellan varven kan jag vicka handen lite som en joystick.

Höjer handen, rakriktar, rider framåt. Hästen måste ha tränat in en helt stabil sökning framåt-uppåt innan ridning på blank stång är aktuell. Kan jag rida fram den sökningen så kan jag motverka de negativa effekterna av blank stång.

Alltid en hand på blank stång.

Tryck mot nacken uppmanar hästen att sänka huvudet, tryck mot laner och tunga uppmanar den att tippa nosen bakåt. Det verkar alltså neråt-bakåt. Det är därför det är så viktigt att hästen har en stark sökning framåt-uppåt innan man börjar med blank stång.

Denna bildserie är INTE tagen i samband med ridpass, utan bara en påminnelse för mig. Jag hade ridit på förmiddagen och sen fått stången med posten. Därför åkte jag ut, sadlade och tränsade och satt upp utanför stallet fem minuter och fotade lite snabbt. Därför är bilderna slarviga och otydliga på så sätt att de KAN missförstås. Nya bett, ska tillpassas och läras att användas tillsammans med instruktör och inte experimenteras med ensamma.

9551356.jpg
Min tygelfattning, sedan knyter jag handen om tygeln, vrider om handen så att jag har tummen överst.

9551357.jpg
Handen ska vara mer knuten runt tygeln, ja.
Observera, jag har medfött handikapp med svaga och överrörliga muskler och leder, så min handställning behöver jag inga kommentarer om. Den dusten tar jag med handledsskydd och min tränare, när han står bredvid och förklarar. - Tack!

9551364.jpg
Vid böjning, ska inner tygel vara något kortare än ytter tygel.

Här böjer jag Fatima åt höger, varpå högertygeln är något kortare och jag vinklar handen framåt - med tummen från mig, vilket gör att innertygeln sträcks något.

Vill jag böja hästen åt vänster, ska vänster tygel vara något kortare och jag vinklar handen bakåt - med tummen mot mig

Observera, jag har medfött handikapp med svaga och överrörliga muskler och leder, så min handställning behöver jag inga kommentarer om. Den dusten tar jag med handledsskydd och min tränare, när han står bredvid och förklarar. - Tack!

9551366.jpg
Vändande tygeltag "ta mankammen med dig" När man svänger, så vänder man sig och tar hästen med sig. Axlar och överliv visar vägen, varpå sätet automatiskt "följer med".

Handen förs i den riktning man önskar svänga.

Ska det vara rätt, så ska givetvis "mankammen följa med" via "trängande tygeltag" och handen ska inte bara gå över mankammen.

Fortsättning

Denna text är alltså skriven utifrån min häst och mina problem och då alltid i samråd med min tränare. Det är alltså inget som Ni ska prova ensamma hemma, utan att konsultera er tränare. Bara för att det fungerar för mig och min häst, är det inte säkert att det fungerar för er och er häst.

Vid riktigt tygeltag på stång, klämmer stången tack vare kindkedjan åt runt underkäken. Det blir hävstångseffekt. Tack vare att stången fungerar så här, går det inte att ta ledande eller lyftande tygeltag.

Nu har inte jag det problemet med min häst att jag behöver lyftande betsling, då min dam oftast är högnackad och spänd. Utan det jag och min tränare vill få fram med kandar/stångbetsling är att länga ut och sänka min hästs hals. Något som är en av stångens fördelar. Om min häst mot förmodan tenderar att gå för djupt med näsan, höjer jag handen och rider framåt.

En rätt inpassad stång, med korrekt storlek ligger stadigt i munnen och man kan med den länga ut hästens hals. Stången i munnen för hästens huvud nedåt och kindkedjan för nacken framåt. Därför fungerar faktiskt denna typ av betsling, med bridong, eller enbart stång så kallad "blank stång" väldigt bra på min häst. MEN man ska vara medveten om att stången är ett väldigt skarpt bett, då hävstången gör att minsta tygeltag verkar hårdare än på vanlig betsling. Stången ska med andra ord användas med måtta och inverka vid förhålllning, ställning eller understödjande. Därför rider jag alltid så att jag har "bananslack" i tygeln, när jag rider på stång.

Och nej. Jag rider inte på stång dagligdags. Utan ett par dagar i månaden. Där emellan rider jag på vanigt tränsbett. Möjligen jaktkandar/kimblewick, eller pelhamstång med delta vid uteritt... Då det brukar ha en viss tendens att bli högfartsridning med noll koll, annars... Inte lätt att ha en 25-årig unghäst alla gånger...

Senast ändrad:

Pingel, skak, plock, vibbrering, buffande mot manken - vad jag kommer på nu.
Inte alls på stång :D Jag gör inte några ledande tygeltag på stång-tygeln, däremot i tygeln som sitter i bettdelen eller kapsonen om jag rider med det.
Vid böjning lättar jag något på ytter stångtygel. Förflyttar vänsterhanden så att den är något på insidan av mankammen, höger hand följer med. Tänker på att mina armbågar pekar mot ytter bak så att de inte åker ut åt sidorna. Jag plockar lite på bett-tyglen/kapsonen om ställningen behöver påminnas. Ser även till att jag sitter rätt i böjningen.
Ge efter och rida fram.
Stångtyglarna alltid i vänster hand, tyglar till bettdel/kapson i två händer.
Skrev detta i en annan tråd, klipper in här, något redigerad. Detta är min uppfattning om hur bettet fungerar, så som jag lärt av min tränare, och så som jag upplever det i praktiken. Kan säkert funka på annat sätt för andra:

Stångbettet har en överskänkel och en underskänkel, ett bett och en kedja. Vissa bett har plats för en tygel alldeles invid bettet, dessa kallar jag bett-tyglar här. Stångtyglarna sitter i underskänkeln, naskstycket i överskänklarna. Stångentygeln aktiverar kedjan som är fäst i vardera sida av överskänklarna och som ligger an mot hästens haka. Beroende på förhållandet mellan överskänkel och underskänkel aktiveras kedjan och hävstången olika ”starkt” och olika kvickt/segt. Bettdelen verkar mest mot lanerna, men även på tungan beroende på hur stor tungfrihet som porten tillåter. Vid användandet av stångtygeln så vrider sig även bettet en del så att porten (tungfriheten) lämnar mer plats åt tungan - eller om man har ett bett som har för stor tungfrihet för hästens mun, trycker upp mot gommen.

Kedjan och hävstångseffekten aktiveras enbart vid användandet av stångtygeln, när bett-tygeln används så hänger kedjan löst och bettdelen verkar hårdare mot lanerna. Så länge inte hästen går bakom hand så uppmuntrar en aktivering av kedjan (skakningar, skrammel, pling-pling) att hästen sas lyfter nacken och vinklar pannan fram. Om kedjan aktiveras när hästen går bakom lodplan så får den inte någon effekt som för mig är åtrovärd. Stången blir alltså bara användbar så länge hästen inte går bakom lod. Själva stången motverkar sökande till bettet, men en aktivering av kedjan och sen att släppa fram gör att hästen själv vill fram, hittar sina bakben och skjuter på. Sökning till bettet har med påskjutet att göra, en sökning till bettet kommer från ett aktivt påskjut. Stången ”plockar av” hästen påskjutet genom att hindra den till att söka stödet i munnen och istället ber den lyfta upp och fram pannan vilket i sin tur leder till att vikten omfördelas till viss del i hästens kropp, och ger den lite bättre förutsättningar till att bära istället för att skjuta på.

Bara en klausul:
En liten port där tu´ngan inte får plats är mer skarp- punktryck på tungan.
det finns stänger där porten är bakåtlutad.

Sprenger har. googla..
När stången tas i går ej porten upp lika mkt i gommen.

Därför är det oxå viktigt att spänna kedjan som sig bör- ej löst.
Den ska ta i vid 45 grader- just därför.

Sprenger har. googla..
När stången tas i går ej porten upp lika mkt i gommen.

Därför är det oxå viktigt att spänna kedjan som sig bör- ej löst.
Den ska ta i vid 45 grader
- just därför.

Vad jag vet och har fått lära mig, gäller väl detta med 45 graders-vinkeln, alla stänger med kedja - även klassiskt kandar, eller? :confused: Det är i alla fall den inpassningen jag har fått hjälp med, i samråd med min tränare.

Jo, men det florerar en del andra idéer om hur kedjan ska sitta, t ex att det ska vara två fingrar mellan kedja och kinnkedjegrop. Och så finns det de som spänner så löst det går "för det är ju snällare"... Så det kan vara på sin plats att påpeka det där med 45 grader emellanåt...

Jo, men det florerar en del andra idéer om hur kedjan ska sitta, t ex att det ska vara två fingrar mellan kedja och kinnkedjegrop. Och så finns det de som spänner så löst det går "för det är ju snällare"... Så det kan vara på sin plats att påpeka det där med 45 grader emellanåt...

Finns det verkligen tränare, som har den tanken? :crazy: Jag måste säga, att då har jag varit förskonad, för i mina trakter har jag aldrig stött på någon sån...

Tack för bra inlägg. Jag rider själv inte på stång, men är intresserad av olika funktioner och vad de åstadkommer. Det kommer förhopningsvis en dag då kandaret ska sättas på igen....

Jag anser inte att man ska behöva en stång för att länga överlinjen/ rida till en lägre form.
Det kommer sig per automatik- om hästen är lösgjord o inte är rädd för bettet. om ryttaren visar vägen- ger eftergift.

En ska som inte har nämnts här- är att hävstången även påverkar nacken- som chambon.

Man kan lika gärna ta selleri:angel:- typ ett pessoabett, som ej har kedjan o ett ledat bett. Det går m a o att använda på fler sätt än en stång.

Jag anser inte att man ska behöva en stång för att länga överlinjen/ rida till en lägre form.
Det kommer sig per automatik- om hästen är lösgjord o inte är rädd för bettet. om ryttaren visar vägen- ger eftergift.

En ska som inte har nämnts här- är att hävstången även påverkar nacken- som chambon.

Man kan lika gärna ta selleri:angel:- typ ett pessoabett, som ej har kedjan o ett ledat bett. Det går m a o att använda på fler sätt än en stång.

Fanns nog fler som inte "känner sig sedda" här... (ang nackstycket;)) Men du har rätt, man behöver nog vara än mer övertydlig kanske ändå. Där ser man. Även bra att du poängterar om 45-vinkel. Det är många saker som ska in... :D

Sen undrar jag detta med pessoa. Vill man ens använda ett sådant? :crazy:

Är det detta bettet, bakåtlutat? **länk till bild**

Senast ändrad:

Sen undrar jag detta med pessoa. Vill man ens använda ett sådant? :crazy:
URL]

Varför skulle man inte använda det, om man vänder på frågan? Det är väl ett bett som ska användas med förstånd som allt annat. Det hänger mycket på handen och vad den gör.¨
Nu vet jag inte till 100% vad ett pessoabett ger för effekt, men det beror väl också på vilken ring man fäster tygeln i.
Om någon kan förklara funktionen på Pessoabettet så är det bra.¨
Det är dock ett ledat bett så jag antar att man har tvåhandsfattning på detta bett.

Gällande stångbettet och tungfriheten:
Vilket är "värst"? Att bettet ligger och trycker på tungan eller "bågen" trycks upp i gommen?

Ingela:du skriver att inga uppåtresande tygeltag kan tas på stången
Svea: du skriver att du höjer handen och rider framåt när hästen går för djupt med näsan. Men det räknas inte som uppåtresande då eller?

Ja det är det bettet, men dock svårt att se iom felaktig vinkel- på bilden.

Jag tycker att bettet är för tjockt för min hästs lilla mun. Bridongen ska ju vara med. Det var ett dyrt test:crazy:

Ingela:du skriver att inga uppåtresande tygeltag kan tas på stången

Yes, det säger jag :bow:.

Tydligen är jag som vanligt väldigt dålig på att tydliggöra mig i text och det ber jag om ursäkt för :o.

Då det inte på ett tydligt sätt framkommer i min tidigare förklaring att ridning på stång, även ger ett tryck på nacken. Det är det i kombination med kindkedjans inverkan som gör att min häst sänker sig, framåt nedåt. När man lättar på tygeln och rider framåt, så lättar man på det nacktrycket som gjort att hästen "krullat ihop" sig i formen, om så nu är fallet.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 582
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar