tygelhållning o neckrigging

F

fjordinghanna

Jag håller väl egentligen på med engelsk ridning men har märkt att min häst som jag förövrigt red in själv för 5 år sedan ,inte verkar helt förtjust i engelskt. Hon funkar bäst när man ständigt rider med en hand o bara i änden av tygeln o hon är väldigt känslig för vikt i skänklar, tänkte att man kanske skulle prova det här med neckrigging lite mer:crazy: . Kan någon förklara för mig lite hur jag ska göra! rider med 3 delat bett o stocksadel o det funkar bra. Min häst har inte särskilt mkt framåtbjudning i padock så jag rider mest på vägen.

Sv: tygelhållning o neckrigging

Neckreining för mig är kortfattat när hästen går att styra genom tryck på halsen av tygeln. Vill du gå åt vänster, lägg tryck på höger sida halsen med tygeln. Ju längre i utbildningen man kommer desto mer förfinade blir hjälperna.

okey ska börja göra så, ska bli skoj! tack för hjälpen

du kan inte rida utan ett stång bett!

va? varför kan hon inte rida utan ett stångbett?
neckreining kan man ju träna bara man har två tyglar på varsin sida om halsen! eller rätta mig om jag har fel?

Givetvis går det att träna neckreining på vanligt bett, det går tillochmed med sidepull eller något så enkel som en grimma och två grimmskaft!

jag har ett pessoa bett också men brukar inte använda det, hästen trivs bra i 3 delat.

Använd det bettet som du och hästen trivs bäst med.

Håller med om bettfrågan. Ta det som du triv med. Stångbett är till för om du tävlar på högre nivå. Då rider man på en hand och använder då stångbett. Vanligt bett kan du rida på med både en och två händer. Men med stångbett ska man alltid rida på med en hand.

ida.kar skrev:
va? varför kan hon inte rida utan ett stångbett?
neckreining kan man ju träna bara man har två tyglar på varsin sida om halsen! eller rätta mig om jag har fel?
Nu rättar jag dej!

Jag har tränat western för tränare på tränsbett och därmed oxå neckreining. Det går bra på vilket bett som helst bara hästen trivs.

Du kan öva vad du än har o inte har i munnen på din häst. Den är inte käften som svänger, det är hästen :angel:

Många övar ju in neckreiningen med just bosal..:)

jo det låter bra. Funderar på o låna en kompis sidepull någon gång o prova.

Ok, funka sidepull bra? Har faktiskt aldrig ridit med en sån... Dock har jag en bosal som jag använde på gammel pållen med tandproblem samt på min häst i början av utbildningen. Funkade bra.

Neckreining är mer än att bara styra med ena tygeln mot halsen. Det du framförallt styr med är din kropp och din blick. Hästen måste dessutom själv titta åt det håll den ska - vara ställd - för att yttertygeln ska kunna ge signalen "stängd dörr". Du kan använda vilket bett som helst eller inget alls. Beror helt på hur skolad och lyhörd hästen är.

eee, jag tog det som att han rättade mig, alltså att jag hade rätt..:D

ida.kar skrev:
eee, jag tog det som att han rättade mig, alltså att jag hade rätt..:D

men han skulle rätta den om du har fel. och han rättade dej..:confused:
nåväl, har alltid vart lite trög när det gäller att läsa vad folk menar :crazy:

Bill skrev:
Nu rättar jag dej!
Det räcker gott att ha en tygel på vardera sidan om halsen, har aldrig sett någon som har två på varje sida, förutom dressyrryttare förstås!

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 019
Senast: Lycan
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 984
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII