tygelhållning o neckrigging

Sv: tygelhållning o neckrigging

haha, jaja, men det var ju bara lite formuleringsfel.. alla förstod väl vad jag menade..:rofl:

emeliis skrev:
du kan inte rida utan ett stång bett!
neck reining är inte allt....man styr hästen med hjälp av sin kropp.....tyglarna e bara ett litet hjälp medel.
& du ska absolut inte börja med stångbett förens du & hästen är grund utbildade.
Lycka till.

Neckreining övas in med tvåhandsfattning och på vanligt bett, sidepull eller annat.
Lägg yttertygeln mot hästens hals och följ sedan upp med att "visa vägen" med inner tygel.
Efter hand som hästen lär sej att svara på yttertygeln kommer du mer och mer sällan att behöva visa vägen med innerhanden.
Då kan du börja rida på en hand.

Sedan är det en massa andra hjälper man använder också, men detta om just tyglarna.:D

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 019
Senast: Lycan
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 984
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar