Tygelbitande...

S

__Stilett__

Min häst bitar jämt i tyglarna,,,så fort vi ska gå ngnstans! Han följer mig jättefint under ledning men han vill alltid ha dom där tyglarna. Lädertyglar är godare än vävribb, för dom är dyrare i inköpspris (det vet han tydligen om den busen!) Alltså detta har han alltid gjort, för alla människor. Han verkar helt klart beroende! Vi har sagt till honom flera ggr men han klarar sig inte att sluta,,,Det är nästan som han kör det som en lek :confused: han verkar iaf väldigt road över detta.
Extra kul är det att inte släppa greppet om tyglarna så vi stackars ridmänniskor får slita för att få loss dom i hans lejongap. (vi kan nog stå och studsa febrilt och be han på alla möjliga sätt att släppa)
ojoj. Är det bara min häst som gör detta??
 
Alazzi är likadan. Han ska pilla på allt så man får passa honom.
Vi har en häst till i stallet som är likadan.
 
F*n Stillet,när du beskriver saker din pålle gör så låter det som att vi äger en och samma häst :o :D
hur gammal är din nu igen?
(kan ju vara nån trots-ålders pryl) :angel:
mvh/Arabizar
 
hihi. en tvillingsjäl där ute.. :D stackars mattar. våra hästar har baransinnet kvar ;-) Han fyllde 6 år i september om man ska räkna noga :-)
 
Sånt där kan bli väldigt farligt om man inte är uppmärksam...klart med ridhästar kanske det inte är så illa, men när travarna håller på med sånt så får man verkligen se upp med att dom inte försvagat tömmen på nåt ställe så det smäller när man tar tag i dom :crazy:..Sånt är absolut förbjudet att börja med för mina hästar...kättingar kan dom få "javla" med, men inte tyglar eller tömmar.
 
det är absolut förbjudet på mina oxå. men han vägrar sluta.
jag tycker inte det är kul om han biter sönder alla tyglar precis. Min åring vågar knappt nafsa på ngt, medans han aldrig slutar :crazy: (han vill ha tänderna i allt)
 
Bita i tyglar/tömmar får inte förekomma. Om du inte klarar det uppfostringsvägen, smörj in tyglarna med mågot otäckt, typ Kribbox.

LIA
 
så vi stackars ridmänniskor får slita för att få loss dom i hans lejongap. (vi kan nog stå och studsa febrilt och be han på alla möjliga sätt att släppa)

Hur reagerar hästen när ni sliter och studsar febrilt?
(Ett beteende som mina hästar skulle tappa mänskligt förtroende av)
Det låter som en spektakulär form av nervös/egensinnig protest från din hästs sida.

Hur har han det i övrigt? i munnen, nacken och ryggen?
Kan han skena eller beter sig konstigt i andra situationer?
 
Eloise är lika dan. Tror att hon har en tunga som en groda för hon lyckas alltid få in en tygel i munnen. Hade tjocka, fina och dyra westerntyglar i tjockt läder. De gnagde hon av!
Nu har vi rep istället. Eloise är så stor och med så lång hals att vanliga tyglar inte passar henne. De räcker inte till framvalvet en gång.
Jag har klippt till två tampar i lagom längd, flätat fast dem ordentligt i sidepullets ringar och lindat om ordentligt med isoleringstejp. Det är inte alls speciellt gott att tugga på.
 
Jag vet en häst som tuggar på precis ALLT han kommer över verkligen ALLT!
Han har blivit väldigt illa behnadlad tidigare i sitt liv (som unghäst) och eftersom han aldrig har fått någon uppfostran av människor så är han i sitt huvud bara unghäst fortfarande.Han tyuggar på allt och provar gränser,kollar vad han får och inte.Denna häst är runt 10 år nu ca 178 cm i mkh.Men själv tror han att han är en liten kanin :crazy: som kan göra vad han vill..testar alla gränser som går.Och detta gör han för att han blev fråntagen sin "barndom" med allt som heter uppfostran och hantering.. ;)
 
Min biter inte sönder saker (tyglarna gick av efter två år), hon smakar! Hon undersöker allt med munnen och i början när vi tyckte att tygeltuggandet var ett problem så försökte jag smörja dem med saker som smakade illa, men som inte luktade så starkt (så att hon inte skulle tycka illa om att bli tränsad). Hon smaskade och smakade på tyglarna ännu mer eftersom det fanns en ny smak på dem.
Min galning har inte heller fått nån uppfostran i sin barndom, men jag tror ändå att hon skulle vilja smaka på grejer, även om nån uppfostrat henne då. Hon bara är sån! Och vi låter henne smaka, fast förutsatt att hon slutar då vi ber henne om det. Och bara undantagsfall får hon smaka med tänderna.
Så tyglarna kan hon få ta tag i en stund. Oftast är det för att hon "vill något" och vill stanna upp och "prata om det" innan vi fortsätter. Hon släpper då jag säjer åt henne.
 
njae. det där var mera humoristiskt skrivet., om du ser över hela inlägget är det inte skrivet med fullaste allvar ;-) jo att han biter i tyglarna såklart, men jag skrev det på ett roligare sätt.
nervös?? haha. han kan stå och tugga med lugnt huvud på den jättetrafikerade bilväg där det kör stora lastbilar och bussar på och inte röra en fena fast dom dundrar förbi ;-) så nervös är ham verklitgen inte ;-)

Han har tuggat på först grimskaft, sedan tyglar sedan han va1 år gammal (kanske tom yngre, men då vet jag inte hur han va skött så det kan jag ej svara på)
 
Min är precis likadan. Tuggar och smaskar på allt. Grimskaft, tyglar. Saker som hänger utanför boxen. Plockar ner saltstenshållaren från väggen genom att gnaga på skruvarna. Öppnar kompisarnas boxdörrar. Knäpper loss kättingar från väggen. Öppnar täckesspännen på magen. :crazy:

Fullkomligt hopplös. Men bedårande söt. ;) :love:
 
Puh...det är alltså inte bara min häst som är "klåmunnig", hon tuggar på tyglar, drar upp plaststolpen i hagen (när inte elen är på). Står hon uppbunden bakom bilen så ska hon alltid dra ut mattan som ligger underst i bagageutrymmet (så att sadel, träns, ryktgrejer och allt annat som finns där hamnar ute på backen) :crazy:..... Plus att hon har monterat ner att gammalt dass som stod i hagen..... :D :angel:
Kan det bero på ett utpräglat sinne för humor detta..... :angel: :angel: :D :D

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:
 
Ja, jag tror att min häst skrattar. Framför allt när boxgrannen får massa bannor för att den rymt, eller när Battis lyckats få tag på ett vitt dressyrschabrak som han pillat in i boxen, doppat i vattenhinken, bäddat ner i spånet och bajsat på det. :rofl:

Matte däremot - har inte fullt lika nära till skratt. :D
 
Känner två hästar som dessutom är syskon (fast de inte vuxit upp tillsammans) som båda sysslar med intensiv tygelbitning. Så fort de får tillfälle så slinker ena tygeln in i munnen!
Har inte kommit på något bra sätt att få dem att sluta med detta ännu, mer än att tålmodigt plocka tyglarna ur deras käftar varje gång de håller på. Antingen så gillar de smaken av läder eller så tycker de att det är ett roligt tidsfördriv.
 
min har slutat tugga på grimskaften på det sättet.
så jag antar att lädersmaken är god :D
han älskar iof mat och äter allt. då jag förvånas icke.
 
(kan ju vara nån trots-ålders pryl)

Min pålle är 12 och han gör det fortfarande så det kan nog bero på annat än trots!
Han är speciellt förtjust i nosremmen när man tränsar! Charmigt :crazy:

Ingen som har något vettigt svar? Skulle verkligen underlätta vardagen.

//Sheena
 
Min häst är likadan men jag har mer sett det som en lite nervös grej för att lugna sig själv på nåt vis... Visserligen så verkar han väldigt lugn och kan halvsova och plocka i saker men jag vet int... Har ändå tänkt lite så, ungefär som att jag själv sitter och "knäpper" med alla bläckpennor jag hittar... Jag är inte direkt nervös, men har nervös energi... Lite rastlös på nåt vis.. Kan inte riktigt förklara vad jag menar :o

Katter kan ju också ha såna där beteenden, som att börja spinna för att lugna sig själva... Men det är bara en teori, ingenting jag vet säkert... Tyvärr... :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
Träning Jag vet inte om den här tråden hör hemma här, eller under något annat forum, men jag gör ett försök. Jag har ett problem, jag vet...
Svar
6
· Visningar
1 370
Senast: jennieflum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp