Sv: Tygblöjor
Min son byter inte tygblöja på héla natten ( 12 timmar ) även om blöjan kan vara pisssur och ullbyxan lite fuktig på insidanså är pyjamasen torr! Även rumpan om man har fleece mot. Med engångs blir huden så torr att han får eksem och sedan ska vi inte tala om vad en fylld engångs blir tung och stinker. Men man får boosta mycket på natten och det får en gigantisk men ursöt bak! Jag har nattetid en formsydd blöja med kardborreknäppning först som jag köpte 14 st begagnat för 150 kr inkl frakt! Annars kostar de ca 100 kr st sådana sorter, på det har jag ett avlångt frottéinlägg som suger bra och på det en limpvikt vikblöja och då en tunn bit fleece överst. Utanpå har jag drapå byxor av ull.
DEt fina med ull är att om de blivit fuktiga, hängs de på tork till nästa blöjbyte och lanolinet i dem omvandlar då urinämnena tilltvälämnen och de rengör sig själva och luktar ulltvål igen =) När de väl luktar lite är det dags att tvätta dem och ev ullkura dem dvs preparera med lanolin som gör att de håller tätt. Jag tvättar kanske max 2 ggr i månaden och ullkurar 1 gång i månade utöver när de är nya då gör jag det efter varje tvätt första 3 ggr.
Med första sonen som var en storkissare mot denne, hade jag vanliga ytterbyxor i pultyg och det höll inte så jag slutade.
minst 2000 får man lägga ut på ett nytt starpaket och sedan får man uppgradera lite när de växer och ev köpa inlägg. Men mycket kan man ordna billigare, tex köpa en tunn fleecefilt som man tvättar flera ggr utan sköljmedel och sedan klipper till inlägg, man kan köpalite begagnat finns tex på tradera och blocket, gästahanddukar som köps på Ikea superbilligt blir bra inlägg som suger bra och eldorados billiga microfiberdukar suger jättemycket och är tunna, men får i komma i kontakt med barnets hud utan lindas in i blöjan. Det bästa mot amningsbajs som rinner mycket och är rikligt är vikblöjor som man viker enligt en spec vikning och när de blir större viker man dem till en rak limpa.