Tygblöjor

Jolanta

Trådstartare
Nå, berätta nu, jag håller på å försöka lära mig vilka som är bra.

Mamma hade köpt en bunt åt mig, mest Imse, några allt i ett blöjor, och några Ullrike.

Vad har ni för några, och hur tycker ni att det funkar?

Almänna råd, något jag borde tänka på`?
 
Sv: Tygblöjor

Tja jag ger inte mycket för pulbyxor när de är små och kissar mängder. Ull är MYCKET mer lättskött än vad många tror! Man behöver bara ulltvål, en fläcktvål och lanolinimpregninering. De blir bättre och bättre ju mer inkissade de är och efter några tvättar o inpregneringar. Det är inte hla världen om de skulle läcka i början om man har skydd i sängen. FÖR, när de väl fått sitt skydd tvättar man dem ENDAST när de fått bajsfläckar ( med fläcktvålen som även bleker om man låter det dra ) och tvättar endast hela början när de luktar kiss. De är självrengörande om gör om ammoniaken till tvålämnen med hjälp av lanolinet. Så om man har minst 2 st så låter man de blöta hängtorka medans de andra sitter på! Man behöver då färre byxor och de andas väldigt bra ( min son är jättekänslig ). Man kan ha några pul som backup men jag tyckte bara de läckte hela tiden....Men mina favoriter är ändå pocketblöjor. Har Fuzzibunz och även på dagis! Imses formsydda i flanell ger jag inte mycket för men numera har de resår iallafall! Så fort bebisen kommer in i "jag vägrar ligga still vid blöjbyte" åldern är de jättejobbiga få på nämligen...

Annars är råden att använda colortvättmedel utan fosfater...( om jag minns rätt ) jag har neutral. Och att verkligen INTE överdosera! Inte använda sparprogram vad gäller sköljvatnet heller. Och att veta att bara ngn msk vinäger i sköljvattnet tar bort lukt! När mina blöjor från dagis hade legat med bajs i ( jag glömde skölja av ) i 2 dagar stank alla blöjorna från den tvätten bajs när de var varma från torktumlaren. Men efter en handtvätt där de fick dra lääänge i lite ättika och vinäger så var de luktfria, UTAN tvättmedel! Sol bleker oxå fläckar bra men jag älskar min citrontvål!
 
Senast ändrad:
Sv: Tygblöjor

Om jag förstått det rätt, du menar att man ska ha ullbyxor utanpå? För det har jag.

Vad tusan är pul? Är inte alls insatt.

Jag har Imseblöjan och ullbyxor utanpå, är det alldeles tokigt?
 
Sv: Tygblöjor

Vad tusan är pul? Är inte alls insatt.
Det är bomulls- eller polyestertyg som är "laminerat" så att det ska vara hyfsat vattentätt.

Jag har Imseblöjan och ullbyxor utanpå, är det alldeles tokigt?
Nej, det är jättebra! Vi kör med vikblöjor och hemmastickade ullbyxor (men köpta är också helt ok). Sedan när vi ska bort eller så har vi pocketblöjor också, men det är ju en helt annan prisnivå på dem.
 
Sv: Tygblöjor

Mamma har stickat mina! :)

Jag har två Pul också, men igår när jag testade dem så läckte dem hela tiden.
 
Sv: Tygblöjor

Mamma har stickat mina! :)

Jag har två Pul också, men igår när jag testade dem så läckte dem hela tiden.
Oh så lyxigt! :) Jag har minsann fått sticka själv, och jag är inte så händig men de är ändå mina bästa blöjbyxor.

Var läcker PUL-byxorna? I sömmarna, längs kanterna eller genom hela tyget? Det kan ju gå att fixa till dem lite.
 
Sv: Tygblöjor

Längs med kanterna, Arvid pinkar nog för mycket. Ullbyxorna vart bara lite fuktiga, inte alls som pul.
 
Sv: Tygblöjor

vi har fuzzibunz (pocket) och blöjbyxor+vikisar :)
vikisar är lätt men de tar inte lika mkt kiss tycker jag.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 246
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 626
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 967
Senast: Amha
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 604
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp