Tyg- vaddetnuheter?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag vill göra en liten paketkalender till barnen. Ingen större svårighet förutom... Jag vill gärna efterlikna den jag hade som liten, linnetyg med broderade siffror och motiv. Jag är INTE så duktig på att brodera att jag kan göra motiv, siffrorna klarar jag nog däremot.
Men vart hittar man bilder med julmotiv som man kan sy/stryka/limma på tyg? Vad kan det heta? Jag har verkligen ingen aning om vad jag ska googla på:confused:
 
Jag vill göra en liten paketkalender till barnen. Ingen större svårighet förutom... Jag vill gärna efterlikna den jag hade som liten, linnetyg med broderade siffror och motiv. Jag är INTE så duktig på att brodera att jag kan göra motiv, siffrorna klarar jag nog däremot.
Men vart hittar man bilder med julmotiv som man kan sy/stryka/limma på tyg? Vad kan det heta? Jag har verkligen ingen aning om vad jag ska googla på:confused:

Siffror kan du klippa ut i filt o limma på. Kolla på panduro eller någon sy/tygbutik. Hade en paket kalender som liten. Det var jätte kul. Paketen hänge i ringar på en bakrund som såg ut som gjuteväv med en stor gran i filt. Och en siffra i filt vid varje ring till paketen.
Blir lite sugen på pyssel nu
 
Siffror kan du klippa ut i filt o limma på. Kolla på panduro eller någon sy/tygbutik. Hade en paket kalender som liten. Det var jätte kul. Paketen hänge i ringar på en bakrund som såg ut som gjuteväv med en stor gran i filt. Och en siffra i filt vid varje ring till paketen.
Blir lite sugen på pyssel nu

Att sy dit varsin gran i filt låter fint. Det var ju ett kul tips, tack! Kanske klarar jag att brodera några stjärnor eller så som dekor, jag är barnsligt förtjust i glitter liksom bonusen och sonen älskar stjärnor i alla former. Tack för inspiration!
 
Du kan köpa vliselin som är klistrig på båda sidor och själv klippa till applikationer av tyg (t ex filt som inte fransar sig) som du sedan stryker på med vliselinet mellan. Vliselin finns i vanliga tygaffärer, den dubbelklistirga brukar vara i ganska små platta påsar/kuvert. Den finns även som remsor (tänkt för fållar). Tror inte den dubbelsidiga finns i metervara.
Edit: Om jag inte minns fel så finns det ark med motivmallar i paketen med vliselin. Annars kan du använda broderimönster.
 
Om du är "nybörjarpysslare" rekommenderar jag att kolla Panduro efter tips. De brukar ha set som mer eller mindre är att klistar ihop och pynta på.
Lagerhaus hade också någon sorts påsar man kan använda vill jag minnas, och sen är det ju bara fantasin som sätter gränser för vad du vill pynta med!
 
Du kan köpa vliselin som är klistrig på båda sidor och själv klippa till applikationer av tyg (t ex filt som inte fransar sig) som du sedan stryker på med vliselinet mellan. Vliselin finns i vanliga tygaffärer, den dubbelklistirga brukar vara i ganska små platta påsar/kuvert. Den finns även som remsor (tänkt för fållar). Tror inte den dubbelsidiga finns i metervara.
Edit: Om jag inte minns fel så finns det ark med motivmallar i paketen med vliselin. Annars kan du använda broderimönster.
Dubbelsidigt finns i metervara också :)
Har dock aldrig sett någon typ av vliselin i små förpackningar/påsar, förutom då fållbandet.
 
Tack alla för fina tips!
Nu känns det helt klart genomförbart att knåpa ihop något.
Gillade idén med gran men ska se om jag kan hitta vliselin så att jag kanske kan göra kulor till granen eller något sånt.
 
Att sy dit varsin gran i filt låter fint. Det var ju ett kul tips, tack! Kanske klarar jag att brodera några stjärnor eller så som dekor, jag är barnsligt förtjust i glitter liksom bonusen och sonen älskar stjärnor i alla former. Tack för inspiration!

vi limmade på granen. O limma på paljetter eller sy om man vill det. Kul med pyssel. Vi pyntade tändsticks askar med filt i olika färger paljetter o målade fjärillsmakaroner o mackaron skruvar när jag var liten.
 
Om du vill brodera finns det färdiga set (tveksam på linnetyg dock, kanske mest aidaväv) med allt material och mönster. Dvs inget som behöver designas själv.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har precis köpt ett par nya skor (tyg, med gummisula) och de knarrar när jag går! Eller ja, en av dem gör … Jag har bara provgått...
Svar
7
· Visningar
4 262
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 967
Senast: Fibusen
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 099
Senast: monster1
·
Hemmet Hur svårt kan det vara? Har googlat till förbannelse men det heter massa konstiga saker (t.o.m. bomull heter massa olika saker?!), är...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 123
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp