Hjälp mig hitta ett jäkla (gardin)tyg

Skärp dig nu! Det tar sekunder att knyta,man behöver inte göra det snörrakt o med gullidutt rosetter :D

Jag tänker att det måste vara praktiskt. Det blir många dagar jag kommer behöva fälla ned den, och jag inser att jag ofta kommer komma på det när jag redan står där det halvkladdiga eller blöta händer. Eftersom det sitter ganska högt upp och har en diskbänk i vägen kommer det bli ganska jobbigt att stå och knyta, dessutom klarar jag inte av att göra saker med armarna uppåt förutom några sekunder, sen vill jag gråta av smärta. Och jo, jag har en pall stående där men den gör bara att jag når, det är fortfarande högt.
 
Klumpigt? Då är nog en gardin som du ska häkta av och på klumpigare.

Persienn då? Den går att ta ner och spola av i badkaret.

Nej det tror jag inte, har testat med tjock frottéhandduk och det blir bra. När den inte används kommer den hänga ungefär som handdukarna i närheten.

Ska kolla persienn!
 
Nu spånar jag en tanke som kanske är totalt galen?? men jag brukar spåna lite vitt och brett så bjuder på det :o

@Niyama Eftersom du vill undvika att bli bländad, är lite fundersam över blöta och kladdiga händer och den bör bara tvättbar så tänker jag nästan på Vaxduk fast sån i tygmaterial mer.
Avtorkningsbar duk borde fungera men hur det är att sy i vet jag inte?
Men enkelt att dra av med disktrasa (även tvättbar) och borde väl förhoppningsvis även tåla solljuset med lite så den inte bleknar så mycket?

Exempel på metervara Jotex och flera färger att välja på:
http://www.jotex.se/jotex/kulor-avtorkningsbar-dukmetervara/272504

@dobbis du borde ha mer koll på min galna(?) teori gissar jag på :)
 
Nu spånar jag en tanke som kanske är totalt galen?? men jag brukar spåna lite vitt och brett så bjuder på det :o

@Niyama Eftersom du vill undvika att bli bländad, är lite fundersam över blöta och kladdiga händer och den bör bara tvättbar så tänker jag nästan på Vaxduk fast sån i tygmaterial mer.
Avtorkningsbar duk borde fungera men hur det är att sy i vet jag inte?
Men enkelt att dra av med disktrasa (även tvättbar) och borde väl förhoppningsvis även tåla solljuset med lite så den inte bleknar så mycket?

Exempel på metervara Jotex och flera färger att välja på:
http://www.jotex.se/jotex/kulor-avtorkningsbar-dukmetervara/272504

@dobbis du borde ha mer koll på min galna(?) teori gissar jag på :)
Den är för styv,kommer att stå rakt ut.Men dom är lätta att sy i :)
Jag har sytt överdrag till hundbursdynorna i bilen av dom,mycket lätta att torka bort all skit från.:idea:
 
@dobbis Jaha, jag och sy är ingen bra kombination men det var en tanke som slog mig.
Skönt nät det alltid finns kunniga :up:

Verkar då som man kan använda det i andra smarta sammanhang.:)
 
Jag skulle föreslå indisk bomull.
http://www.ohlssonstyger.se/TriggerShop/Artikelsokning.aspx?s=indisk+bomull
Det är kraftigare än lankansvävaktiga bomullstyger, men ändå mjukt.
Tvätta i lite mer än 60 grader innan du syr eller klipper. Då kommer att hålla storleken när du tvättar det senare och de små hålen som finns mellan trådarna i alla nya tyger går ihop.
Bredden räcker till två, så kan du slänga i tvätten så fort de blir kladdiga.
En ring i vardera hörnet och små spikar överst i fönsterkarmen. Så hängde farmor upp solskydd i stugan, smidigt att ta ner och sätta upp tycker jag.
 
Jag skulle föreslå indisk bomull.
http://www.ohlssonstyger.se/TriggerShop/Artikelsokning.aspx?s=indisk+bomull
Det är kraftigare än lankansvävaktiga bomullstyger, men ändå mjukt.
Tvätta i lite mer än 60 grader innan du syr eller klipper. Då kommer att hålla storleken när du tvättar det senare och de små hålen som finns mellan trådarna i alla nya tyger går ihop.
Bredden räcker till två, så kan du slänga i tvätten så fort de blir kladdiga.
En ring i vardera hörnet och små spikar överst i fönsterkarmen. Så hängde farmor upp solskydd i stugan, smidigt att ta ner och sätta upp tycker jag.

Åh, där fanns ett par färger som ser riktigt bra ut! Och det låter ju i alla fall bra.

Vad menar du med små spikar överst i fönsterkarmen? Har tänkt en ring i vardera hörn, har testat med en handduk och det verkar bli bra att hänga upp på två skruvkrokar bara. Den hänger ju förstås ned lite på mitten men tänkte sätta den så pass högt upp att det inte gör något. Hur det ser ut när den är för fönstret är inte så viktigt eftersom jag kommer ha den hängd åt sidan förutom just om jag diskar eller lagar mat när solen är just där. Och då hänger den relativt nära handdukarna, så det passar liksom in.
 
Alltså en spik som slås i snett uppifrån att hänga ringen på. Men skrivkrokar går väl lika bra om du gillar det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp