Tydlig svettning på ett ställe=smärta? Långt...

T

tretjak

Fick en lite märklig reaktion på hästen i helgen. Vi rider bara "light" dressyrpass var 14:e dag numera eftersom han inte håller för tävling mer. Han var pigg o fräsch och fick arbeta i alla gångarter en del på stora volten men mestadels på hela spåret. Han var helt klockren i allt, härligt pass, MEN jag la märke till efteråt att han hade svettats mer än normalt och endast på hö sida av halsen. På vägen hem sen så tog det väl ungefär en minut och sen drog han igång hela registret av sparkar m framben, jämfotahopp osv, i transporten. Var av flera gånger för att kolla att han verkligen stod på benen...

Väl hemma så var han fullständigt SJÖBLÖT på halsen, nu på bägge sidor. Kollade igenom, masserade och linimentade och förutom skavsår på nosen så var han helt ok. Verkade upprörd på något vis dock, slog med svansen och var inte helt nöjd.

Två dagar efter så svettas han fortfarande på en fläck på hö sida av halsen, markant alltså och slår m svansen när han står på gången eller i boxen. Ingen feber eller svullnad, reaktion på massage men står med bakbenen, i mina ögon, onormalt långt bakom sig när han står i boxen.

Vet tid är beställd redan sen innan för sedvanligt böjprov för att hålla koll på att han är fräsch i benen men i väntan på besöket - är det någon som vet om fläckvis TYDLIGT avgränsad svettning betyder smärta?:confused:

Sv: Tydlig svettning på ett ställe=smärta? Långt...

Lokal avgränsad svettning brukar förknippas med en nervskada. T ex ger sjukdomen Horner´s disease en lokal svettning runt ena ögat och örat, beroende på nervpåverkan. (Nu stämmer det förstås inte med det du beskriver). Skador på nackkotpelaren brukar också kunna ge symptom som lokal svettning och muskelkontraktioner/öm muskulatur i nacke/halsregionen. Eftersom din häst verkar må bra förövrigt, irritationen undantagen, så handlar det förhoppningsvis om något mer obetydligt än så. Smärta i en extremitet ger inte enkelsidig svettning på halsen.

:bow: Tack för ditt svar, då kanske man åtminstone inte behöver vara så orolig för att det är något på G med hans framben igen. Ringde hans massör och vi fick en tid i morgon för genomgång, hon brukar kunna vara en fena på att hitta problempunkterna när han har krämpor. Obs att hon inte massera på skadan utan bara lokalisera. Sen får han en sedvanlig massage på resterande för att han ska koppla av och må lite gott, det är som julafton för honom med massage.

Jag har lite funderingar kring hans nacke, om det kan vara så att det sitter en gammal skada där, kanske redan från föltiden? Han har ju haft så mycket sekundär problem som ledinflammationer men så känner man på något sätt att det är inte därifrån problemet kommer. Han gnisslar ju väldigt mycket tänder i de perioder då han inte mår så bra eller blir nervös för något, alltså han gnisslar när man rider och gnager HÅRT på bettet. Fler än en massör och en veterinär, har hittat en punkt strax bakom ganaschen, upp mot nacken där han visar obehag och ibland stelhet. Det är det enda stället där han inte vill ha någon massage...

Hästen ska inom kort bedömas för triangelmärkning och det man skulle önska är en lagom behaglig tillvaro i hans tempo och man vill ju så gärna hitta vad som är fel, i alla fall så att man på något sätt kan lindra obehaget även om det inte går att bota helt.
Vilar han för mycket bli han sämre och vilar han för lite likadant, det är en balansgång! Svettningarna på hö sida av halsen har jag sett ett par gånger förut men kanske inte fullt så här markant.

Ja, det låter ju som om problemet kommer från nacken. Om man extrapolerar från människa så ger ju nackskador ofta sekundära problem med exempelvis spända käkleder med inflammation och emellanåt artroser till följd. Utstrålningar till armarna (frambenen...) är också vanligt och för en häst är det lätt att tänka sig att olika spänningstillstånd ger upphov till sekundära ledinflammationer. Utöver den behandling du har tänkt dig tycker jag att du ska låta någon som verkligen kan hästtänder kika honom i munnen. Det är väl väl optimistiskt att tänka sig att problemen har sitt upphov här, men tandgnissling och att bita sig fast i betslet brukar om inte annat ge förändringar i bettet som kan förvärra/underhålla smärtande käkar. Och för en häst med smärtproblematik som din så är ju all smärta av ondo, det blir som en ond cirkel.

Hoppas det löser sig till det bästa!

Tack för dina svar!

Lokal avgränsad svettning brukar förknippas med en nervskada. T ex ger sjukdomen Horner´s disease en lokal svettning runt ena ögat och örat, beroende på nervpåverkan. (Nu stämmer det förstås inte med det du beskriver). Skador på nackkotpelaren brukar också kunna ge symptom som lokal svettning och muskelkontraktioner/öm muskulatur i nacke/halsregionen.
Mitt halvblod skadade sig i hagen för 3 år sedan och då trodde vet att det var en spricka i halskotpelaren. Han stod på Strömsholm och blev röntgad ett antal gånger för att de skulle kunna fastställa skadan ordentligt till försäkringsbolaget, för att sedan avliva honom. "Sådant går aldrig att reparera", sa de....:cry: Mot alla odds så svarade han på antiinflammatoriskt och repade sig! INGEN trodde det! Han hade antagligen fått en muskel/nervskada, "bara" som läkte ut.
Han hade länge en punkt (ca 8 cm) som han svettades enormnt ifrån redan vid lätt arbete. Det kunde t.o.m. droppa därifrån! Den minskade med tiden och har nu helt försvunnit.
Lite "vid sidan av" tråden, men ändå...

Under hur lång tid kunde man se de här symptomen på din häst? Dvs hur lång tid tog det för hästen att bli frisk?

Vi har ju redan innan, på veterinärs inrådan och ordination, fått besked på att vi ska ge honom antiinflammatoriskt/smärtstillande när symptomen från frambenen uppkommer, tillsammans med nödvändig vila i det akuta skedet. Det den "dom" vi har fått nu, hålla en lagom nivå på arbete, hålla honom smärtfri och avvakta med avlivning och istället bedöma om en triangelmärkning kan komma i fråga.

Jag har redan ställt honom på en lågdos antiinflammatoriskt och den får han gå på över helgen men sen får vi upphöra med medicineringen så att böjproven blir rättvisande när vi ska dit.
Det här med nackskador äe väl antagligen lika besvärligt att påvisa på häst som på människa, när det är skador liknande whiplash som ju tydligen kan ge otroligt starka symptom och smärtor av olika slag.

Skönt att höra en historia som din, där man faktiskt kan konstatera att hästen har kunna läka ut skadan och bli helt frisk igen! Jag hoppas att min också är en av dem.

TA DET LUGNT!!! Det var inte meningen att skrämma dig!
Jag ska kanske tillägga ett och annat.
Min häst kunde knappt gå in från hagen. Nosen var i marknivå hela tiden och om vi försökte det minsta lilla (vi provade bara en gång!) att dra upp näsan så ramlade han nästan omkull. Såg ut som han fått typ galna kosjukan innan han återfått balansen.
Vi fick in honom i en box i väntan på vet. När vet sedan skulle prova att böja halsen (Ja, idiotiskt, men hon verkade inte tro oss) föll han och blev liggande. Låg och rullade med ögonen en LÅÅÅNG stund med huvudet i mitt knä innan vet sa att hon nog måste avliva honom pga djurskyddsskäl... Medan hon hämtade grejjer i sin bil så reste han på sig!!! Vi beslutade att vänta över natten och ta ambulansen till Strömsholm på morgonen, om han fortfarande stod upp. Restan läste du i mitt tidigare inlägg.
Vets förklaring var att det nog blivit en skada på en muskel (ej halskotpelaren, tack och lov!) som svullnat upp. Svullnaden tryckte mot en nerv, som kom i kläm då han böjde halsen. Nerven skulle gå mellan hjärnan och benen och då blev det typ kortslutning. MYCKET enkelt förklarat. :smirk:
Han vilade några månader efter det han kom hem. Började sedan skritta honom. Svettfläcket visade sig i stort sett bara han förväntade sig arbete! Om jag tex sadlade och ledde ut honom. Sen svettades han givetvis mer vid lite arbete. Kommer inte riktigt ihåg, men den satt i i flera månader i alla fall för att sedan sakta minska. Kanske tog ett halvår innan den var helt borta...
Kändes helt otroligt att han blev helt bra med tanke på den första prognosen...

LÄBBIGT:eek: I ert fall var det ju en klockren olyckshändelse och tydliga symptom efter det inträffade, milt sagt.
Man förstår ju den där första tanken att ta bort hästen men där ser man att man kanske ändå ska sansa sig en stund innan beslutet tas.

Ett halvår är ju ändå en relativt kort återhämtningstid, tur i oturen hade ni!

Jag blir så frustrerad över min hästs alla märkliga symptom som kommer och går:( Man tycker att man gjort allt och ändå kan ingen klinik hitta grundproblemet. Man vill liksom tro att OM man bara hittade det så kan vi bota honom, eller så hade man fått svart på vitt att han har något som aldrig kan bli bra och då behöver man inte gå och tveka o våndas över ett slutgiltigt beslut.

Nu låter det som att jag funderar på att ta bort honom eller döma ut honom p g a en svettfläck! Så är det förstås inte utan detta är en symptom i den långa raden av tidigare märkligheter.

Min häst hämtade sig nog snabbare än ett halvår, faktiskt. Det var bara fläcken som var kvar så länge och den verkade han inte lida av ett dugg. Jag valde ändå att ta det lugnt en tid efteråt.

Hmm, skönt att höra att någon har turen på sin sida!

Ska ut i kväll och kika på hur min rör sig och beter sig, om han fortfarande svettas på samma vis har jag tur så var det bara ett "skrämskott". Man blir lite nojig efter allt strul...

Min unghäst (sto) började i våras å svetta på 2 olika ställen på höger sida av halsen..
hon har varit pigg å alert hela tiden sen dess... och en tjej i stallet sa att de kan bli så av hormonerna...?? Och att de inte va nått man skulle bry sig om...

Blev lite orolig nu när jag läste om nerv/muskelskada!!! :crazy:

Min "hemma"veterinär kommer på fredag och vaccinerar de andra i gänget här så jag ska passa på att fråga henne så att vi får lite mer hum om det innan man jagar upp sig i onödan! Jagar upp sig ÄNNU mer dvs;)

Räcker inte det så ska vi ju in på klinik på onsdag då kan jag förpesta tillvaron för dem med mina konstiga frågor:o

Kan berätta att jag hade ut min häst i kväll och skrittade ut honom för att känna efter om det gick att märka av något och det gjorde det inte, däremot svettades han - bara på hö sida av halsen! Han gjorde det redan innan, i boxen. Jag vet inte, han är inte halt ( vad jag kan känna i a f), ingen feber eller något liknande men han är lite loj o stel. Det där irriterade viftande med svansen och kickandet med bakbenen har han slutat med i dag. Kan det vara så enkelt att han fick riktigt ordentligt med träningsvärk efter det korta dressyrpasset? Kanske har han någon slags gammal nervskada som visar sig när han är trött och stel, i obalans?

Vet inte, men ska ta reda på mer om fläckvis svettning så vi, du o jag i af får lugna våra nerver lite granna...

Blev lite orolig nu när jag läste om nerv/muskelskada!!!
Om det är min totto du syftar på så var det ju en mycket drastisk olyckshändelse. Ingen tvekan om saken, liksom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 622
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 687
Senast: svea
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka