Sv: tycker synd om alla ridskolehästar
Allmänt inlägg!
Blir nästan rörd när jag läser om det underbara liv ridskolehästar lever. Nästan som "svindyra tävlingshästar", travare m fl. :smirk:
Jag menar dom gör ju samma sak sak dag ut och dag in,knatar runt i ridhuset.... sen så står dom i sin spilta resten av tiden , nångång ibland får dom gå ut i hagen ridskolehästa lever.
Så till svaren. Axplock:
kommer och klagar på precis alla ridskolor och vill att de ska utrotas.
Inte alla, kanske?
Tänk också på att en ridskolehäst är en ekonomisk investering för sin ägare, som självfallet vill att hästen ska hålla och fungera i verksamheten så länge som möjligt!
Tänk så tacksam hästen skall känna sig, sedd som en investering utan eget värde!
en ridskola i Stockholmsområdet och våra hästar går ute minst 4 timmar om dagen
Är det inte fantastiskt!?
Lektionerna är planerade in i minsta detalj så att hästarna inte slits ut i förtid
Nä, det vore väl för hemskt? Men slitas ut, det ska dom?
Rids på rätt sätt enligt instruktioner
Vad är rätt sätt? Med hårda tygeltag, spöslag och bankande hälar?
Går ute i hage måndag-fredag 8-12, MINST! och lördagar 14-16,
Fantastiskt igen, eller hur? 4 timmar veckodagar och 2(!) timmar i (frimärks?-)hage på lördagar! Wow!
Nejdå, jag drar inte alla ridskolor över en kam. Det finns bättre och det finns sämre. Sett ur hästens perspektiv.
Vad som är skrämmande för mig i den här tråden, är den avsaknad av empati för hästarnas villkor, den andas. Förutom från Lizza, Svea, lilla My och kanske någon till.
Men det går väl inte att hoppas på någon annan syn, så länge som ekonomi, tävlingsframgångar, prestige mm är viktigare än hur djuren lever. Så länge som hästen betraktas som en pryl att köpa, använda och sälja, och helst tjäna pengar på under tiden.
LIA