tycker synd om alla ridskolehästar

L

Lizza

är det bara jag som ibland tycker synd om alla ridskolehästar ? :crazy: .. Jag menar dom gör ju samma sak sak dag ut och dag in,knatar runt i ridhuset.... sen så står dom i sin spilta resten av tiden , nångång ibland får dom gå ut i hagen.....Jag kan inte hjälpa det men ibland känner jag mig illa till mods när jag är på besök på ridskolan.... :(

Sv: tycker synd om alla ridskolehästar

"Någon gång får de gå ut i hagen..."
"Stå i spilta resten av tiden"

Måste du dra alla ridskolor över en kam?? :( Bara för att ridskolan i ditt område är dålig betyder ju det självklart inte att alla är det, eller hur?

Då kan man ju lika gärna jämföra med "alla" svindyra tävlingshästar som får stå inne dygnet runt för att de inte ska skada sig...

Blir faktiskt riktigt arg och ledsen när ryttare som har haft privilegiet att ha egen häst/liknande hela sitt liv kommer och klagar på precis alla ridskolor och vill att de ska utrotas. Det finns massor med privatryttare som sågar etc. p ga dåliga tränare. Ridskolor har ju krav på sig, både vad gäller utbildning och hästhållning.

Visst finns det dåliga ridskolor - men om hästarna inte får gå ut i hagen så är det bara att anmäla de till ridsportförbundet/liknande... Istället för att bara gnälla på ridskolor du inte ens har besökt...!!

Alla ridskoehästar har det inte likadant!

Dom flesta får vara ute varje dag. Även om de rids i ridhuset ett par timmar varje dag så har de ju olika ryttare och olika nivå på övningarna. Tänk också på att en ridskolehäst är en ekonomisk investering för sin ägare, som självfallet vill att hästen ska hålla och fungera i verksamheten så länge som möjligt!

visst finns det tragiska undantag med ridskolehästar som har det väldigt dåligt men över lag får det flesta ridskolerhästar och ponnyer vara ute om dagarna de går varierande lektioner med både nybörjare och erfarna ryttare, de har en eller flera skötare som älskar att pyssla med dem. Och många hästar trivs på ridskolor :)

våra ridskolehästar går ute mellan 08:30-14:00 alt 16:00 beroende på väder dock går dom ute varge dag om det inte är storm ute.
på sommaren är dom INNE mellan 16:00-20:00 resten av tiden i stora sommarhagar. Om dom går alla lektioner på en dag så går dom 2,5 h då med mycket nybörgarlektioner. uteridningen är det dock sämre med dummt nog.

Hästar som inte trivs alt är gammla säljs eller skickas iväg som sällskapshästar...

visst finns det mycket att förbättra men jag tror dom trivs i alla fall...

Lizza skrev:
är det bara jag som ibland tycker synd om alla ridskolehästar ? :crazy: .. Jag menar dom gör ju samma sak sak dag ut och dag in,knatar runt i ridhuset.... sen så står dom i sin spilta resten av tiden , nångång ibland får dom gå ut i hagen.....Jag kan inte hjälpa det men ibland känner jag mig illa till mods när jag är på besök på ridskolan.... :(

Det finns ridskolor där hästarna har det precis så som du beskriver, men sen finns det ridskolor där hästarna många gånger har det bättre än vad vissa privathästar har det, i alla fall är detta min åsikt.

Jag jobbar som instruktör på en ridskola i Stockholmsområdet och våra hästar går ute minst 4 timmar om dagen, ofta längre, dom står alla i boxar, inte en spilta finns på anläggningen, dom får mat 5 gånger om dagen och 2-3 timmars ridning om dagen med en vilodag i veckan. Lektionerna är planerade in i minsta detalj så att hästarna inte slits ut i förtid, varierade övningar så att det inte blir för mycket böjda spår eller hoppning etc. 5-6 veckor om sommaren går dom på bete som avslutning på sitt arbetsår. Våra hästar är glada och trevliga och trivs med livet och med sina kompisar. Alla lektionshästar går i samma hage så att dom känner trygghet med varandra och har en bra rangordning. Detta underlättar lektionsverksamheten då hästarna inte behöver hävda sin rang under lektionerna.

Så snälla, dra inte alla ridskolor över en kam.

Alla ridskolehästar har det inte dåligt. På min ridskola får hästarna gå i hagen varje dag. De har hästkompisar, blir ompysslade och får ordentligt med motion. :) Såklart sliter det endel på hästarna att gå många lektioner och det är lite springigt i stallet, men jag tror ändå att hästarna har det ganska bra.

Min dressyrhäst gick som lägerhäst på en ridskola i somras. Jag skulle inte tveka att låta honom gå som skolhäst där under en längre period, för jag tycker att de har jättebra hästhållning på det stället.

Alla lektionshästar går på lösdrift i en gigantisk skogshage året om. Det är lektioner ter dagar i veckan, och då tas de hästar som ska gå in (om de ska gå flera dagar i sträck får de dock stå på stall, men gå ute i en hage vid stallet på dagen).

Lizza skrev:

"Mmm.... det är jättesynd om ridskolehästar... " speciellt på alla de ridskolor som jag har besökt.

• Mat på regelbundna tider, minst fyra gånger om dagen
  • Går ute i hage måndag-fredag 8-12, MINST! och lördagar 14-16, samt söndagar hela dagen
  • Borstas, visiteras och blir mysta med flera gånger om dagen
  • Rids på rätt sätt enligt instruktioner
  • Rids regelbundet igenom av instruktörer
  • Har utrustning speciellt anpassad efter deras behov
  • Får regelbunden veterinärvård
  • Får regelbunden hovslagare
  • Ställs av för vila, när så behövs
  • Går det antalet lektioner och lektionssvårighet, som passar dess utbildning, ålder och kondition
  • Har sommarbete och julledigt

Så visst, det är jättesynd om de flesta ridskolehästar.

Som någon klok person tidigare har sagt i den här tråden. Man kan inte dra alla ridskolor över en kam. Jag skulle vilja se ALLA privathästägare i Sverige, behandla sina hästar så bra som många ridskolehästar har det.

Jag tycker det är tråkigt att många ridskolehästar står i spilta men för övrigt tror jag att de flesta har det mycket bra.

Den senaste ridskolan jag red på var helt underbar. Vissa hästar gick på lösdrift. Andra var ute från 8-17 vintertid och gick på lösdrift vår, sommar och höst. De hade bara boxar och hästarna gick max 2 lektioner/dag. Hästarna reds regelbundet ute i skog och mark och hanterades av duktiga hästmänniskor.

En annan ridskola, som jag red på som barn, hade en ponny som började bli rätt gammal. De försökte pensionera honom men det gick inte. Han vantrivdes och fick återgå till lektionerna. Vet inte hur gammal han var när han tillslut åkte till ny ägare men det måste ju betyda att han trivdes eller hur?

Jag jobbar på en ridskola där det finns en 20-åring och en 21-åring, båda vallacker. 20-åringen har de försökt att ställa av flera gånger, men varje gång har han i princip blivit arg för det. Kan tilläggas att han har varit på ridskolan sedan han var 3 år. ^^

Vissa hästar passar helt enkelt inte på en ridskola, det står till exempel en haflingervallack på samma ridskola, som är hemskt osocial och inte klarar av alla människor som rör sig i stallet, så han stannar nog inte allt för länge, hoppas jag för hästens skull. :)

IngelaH skrev:
Går ute i hage måndag-fredag 8-12, MINST! och lördagar 14-16, samt söndagar hela dagen

förutom denna punkten får jag nog anta att många ridskolehästar har det hyfsat bra.... tycker inte 2 (!) -4 timmar räcker på långa vägar för en häst att gå ute på! sen beror det mycket på hagarna också.. är inte särskilt förtjust i dessa pyttesmå rasthagar man ser på många större stall (även privata) Men på en ridskola med mycket utevistelse och stora härliga hagar har nog hästarna det bra mycket bättre än i många privata stall...

Har dock själv haft oturen att inte få upptäcka dessa bra ridskolor :crazy: utan varit "hemmablind" och först i efterhand märkt hur dåligt allting sköttes egentligen... eller fått reda på "insider"information och därav förstått hur illa det i verkligheten är...Listan kan göras lång :( på vad som inte stod rätt till på de skolor jag varit på... Därför har jag precis som Lizza, lätt för att tycka synd om ridskolehästarna... Men man får helt enkelt brotta ner sina fördomar och tro på det ni skriver här att dom faktiskt finns dom bra också! :smirk:

Hemska förhållanden har säkert endel ridskolehästar, men jag har aldrig sett något av det. Hemska förhållanden har även endel privathästar, det har jag sett själv.

I stallet där jag håller till tycker jag ridskolan fungerar mycket bra. Det enda som är mindre bra är att hästarna inte får vara ute så länge pga för få hagar, men dom skiljer sig nog inte från endel privathästar som står där heller. Jag tycker det är mycket värre med hästar som bara står och inte får röra på sig, än de som går kanske tre pass på en dag. Som någon sa, går de alltid för tränare, lååångt ifrån vad privathästarna gör!! Och går de tre pass, är ute ca 3 timmar tror jag inte det gör sååå mycket att de står i spilta.

De kollas dagligen av duktiga och nogranna lektionsryttare, får mat 4 ggr/dag, vaccineras, kollas av tandläkare, kollas alltid upp om något inte står rätt till. Har massor av folk som tar hand om och tycker om dom. Borde inte detta vara lyckliga hästar om man jämför med alla privathästar som står i varenda vrå där ingen utifrån kan kolla till dom? Klart att alla hästar inte passar på ridskolan men där jag håller till säljs dom i så fall!

Jag kontrar. Såhär är det på "min" fd ridskola (som fö är godkänd av förbundet)
  • Mat tre gånger om dagen
  • Går ute i hage måndag-söndag en timme om dagen, ofta packade i en lervellingshage.
  • Borstas samtidigt som det springs och stökas runtom, samt att alla springer in och ut till hästarna konstant.
  • Rids på rätt sätt enligt instruktioner (Låter det stå kvar, men jag menar... hur många ridskolehästar blir inte nedsågade, slagna, skrikna på osv?)
  • Rids aldrig igenom av instruktörerna om det inte är nån ung häst som behver utbildas.
  • Har inte utrustning speciellt anpassad efter deras behov. Standardiserade tvådelade bett på träns med engelsk nosgrimma. Alla hästar har likadana sadlar (samma märke, allroundsadlar). Några hästar har martingal. Alla har benskydd.
  • Får regelbunden hovslagare, visserligen, men får inte de flesta hästar det?
  • Ställs av för vila alldeles för sent. Red en häst som jag tyckte kändes ha en antydan till hälta. Min instruktör sa bara "Näh, han är inte halt". Gissa vem som stod med boxvila två veckor senare?
  • Har sommarbete och julledigt sammanlagt fyra veckor om året.

Visst, alla ridskolehästar har det inte dåligt, men jag skulle inte vilja påstå att det finns några ridskolehästar som har det bra - i alla fall inte på större ridskolor.

Allmänt inlägg!

Blir nästan rörd när jag läser om det underbara liv ridskolehästar lever. Nästan som "svindyra tävlingshästar", travare m fl. :smirk:

Jag menar dom gör ju samma sak sak dag ut och dag in,knatar runt i ridhuset.... sen så står dom i sin spilta resten av tiden , nångång ibland får dom gå ut i hagen ridskolehästa lever.

Så till svaren. Axplock:
kommer och klagar på precis alla ridskolor och vill att de ska utrotas.
Inte alla, kanske?

Tänk också på att en ridskolehäst är en ekonomisk investering för sin ägare, som självfallet vill att hästen ska hålla och fungera i verksamheten så länge som möjligt!
Tänk så tacksam hästen skall känna sig, sedd som en investering utan eget värde!

en ridskola i Stockholmsområdet och våra hästar går ute minst 4 timmar om dagen
Är det inte fantastiskt!?

Lektionerna är planerade in i minsta detalj så att hästarna inte slits ut i förtid
Nä, det vore väl för hemskt? Men slitas ut, det ska dom?

Rids på rätt sätt enligt instruktioner
Vad är rätt sätt? Med hårda tygeltag, spöslag och bankande hälar?

Går ute i hage måndag-fredag 8-12, MINST! och lördagar 14-16,
Fantastiskt igen, eller hur? 4 timmar veckodagar och 2(!) timmar i (frimärks?-)hage på lördagar! Wow!

Nejdå, jag drar inte alla ridskolor över en kam. Det finns bättre och det finns sämre. Sett ur hästens perspektiv.
Vad som är skrämmande för mig i den här tråden, är den avsaknad av empati för hästarnas villkor, den andas. Förutom från Lizza, Svea, lilla My och kanske någon till.

Men det går väl inte att hoppas på någon annan syn, så länge som ekonomi, tävlingsframgångar, prestige mm är viktigare än hur djuren lever. Så länge som hästen betraktas som en pryl att köpa, använda och sälja, och helst tjäna pengar på under tiden.

LIA

LIA skrev:
Fantastiskt igen, eller hur? 4 timmar veckodagar och 2(!) timmar i (frimärks?-)hage på lördagar! Wow!

Jag skulle iofs inte kalla 2 hektar för frimärkshagar... och som sagt HELA söndagarna går hästarna i hage. Och det är inte ALLA hästar som går lektion till klockan 14 på lördagar utan de flesta hästar går ut redan klockan 12.

Detta stycke som kommer nu, gäller ingen speciell person som har skrivit i denna tråd!

Jag vet också att det finns många ridskolor som inte håller måttet och skulle behöva synas under lupp. Men då tycker inte jag att det lönar sig att sitta här och spy galla över ALLA SVERIGES ridskolor, utan då tycker jag att man ska kontakta ridsportförbundet eller miljö och hälsa i sin kommun om ridskolan inte är med i ridsportförbundet och påpeka bristerna i den och den ridskolan.

Har man inte den rågen i ryggen, att man kan ryta ifrån på rätt ställe när det gäller djurhållning, då anser jag att man nog ska tänka sig för både en och två gånger innan man uttalar sig.

Senast ändrad:

Det finns förvisso bra ridskolor. Den här i närheten är en bra. Hästarna går ut på morgonen, och de som ska gå lektion plockas in inför lektionerna. För viss är det klockan 12, för andra är det klockan 14 och ytterligare andra klockan 16. De har inga direkt stora hagar men alla hästar går med kompisar och det finns skogshagar. Hela sommaren går de på bete, även när de går på ridläger. Dessutom får de sommarlov. Den ridskolan har inga problem att få låna in privathästar i verksamheten.

Men, den dag då ridskolehästar får går ute full tid förutom när de går lektion, när all ahästar får BOXAR och när de har hagar värda namnet och foderrutiner värda namnet DÅ ska jag överväga att sälja häst till ridskoleliv t ex.

Jag var iom mitt arbete på en stor ridskola, och jag var gråtfärdig. Inte en enda box, ALLA hästar hade hysteriskt galliga och bubbliga ben, de flesta var otrolig boxgriniga och av foderstatsskyltarna att döma var det inte så kul direkt.

Och tyvärr, av alla ridskolor jag sett kanske 1-2% ger hästarna ett (i mina ögon) HYFSAT liv, resten - nej.

Sen, det finns privatstall där hästarna förvisso står i boxar, men där de går ute 4 h per dag och det är banne mig värre än ridskolorna, menf ör den delen ska vi inte anse ridskolor som bra sådär generellt.

Sen kanske Ingela ska tala om att hon har hästen uppstallad på ridskolan och det påverkar hennes inställning ganska naturligt till att försvara hur det är..

IngelaH skrev:
Jag skulle iofs inte kalla 2 hektar för frimärkshagar... och som sagt HELA söndagarna går hästarna i hage. Och det är inte ALLA hästar som går lektion till klockan 14 på lördagar utan de flesta hästar går ut redan klockan 12.

Detta stycke som kommer nu, gäller ingen speciell person som har skrivit i denna tråd!

Jag vet också att det finns många ridskolor som inte håller måttet och skulle behöva synas under lupp. Men då tycker inte jag att det lönar sig att sitta här och spy galla över ALLA SVERIGES ridskolor, utan då tycker jag att man ska kontakta ridsportförbundet eller miljö och hälsa i sin kommun om ridskolan inte är med i ridsportförbundet och påpeka bristerna i den och den ridskolan.

Har man inte den rågen i ryggen, att man kan ryta ifrån på rätt ställe när det gäller djurhållning, då anser jag att man nog ska tänka sig för både en och två gånger innan man uttalar sig.
[/I]

du får ursäkta men tycker fortfarande det är mycket lite utevistelse! tycker 9 e sent för utsläpp!
så om jag inte tycker detta är rätt tycker du att jag ska gå till hälsoinspektör? vad jag förstått det som finns det inga lagar på min. utevistelse utan bara rekommendationer så då hjälper det ingen om man "ryter till".... :crazy: Storleken på hagen beror ju helt och hållet på antal hästar också... går varenda häst på ridskolan (en stor ridskola om jag förstått rätt?)på två hektar är det inte särskilt mycket... 1ha/häst och år (hör jag långt inifrån huvet nånstans men får inte plockat fram det... :crazy: )
Med detta vill jag få sagt att många saker som i dagens läge blivit självklara för hästsvensson inte existerar i lagstiftning än...

sen tycker jag fö inte direkt att det varit någon som spytt galla över varenda ridskola i Sverige...

vet även av erfarenhet att ridskolehållare är extremt duktiga på att dölja problemen när det väl gäller... för vad gör det om hästarna bla bara är 4 år i verkliga livet när dom enligt uppg och vet.intyg är äldre? (för att nämna ett exempel)

MEN som sagt tror absolut att det finns de skolor som sköter sin verksamhet exemplariskt och MÅNGA som gör det bättre än vissa privathästägare....

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 707
Senast: Willys
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar