Tycker ni...?

Sv: Tycker ni...?

Ja ja, visst det är skillnad på djurtyperna och säkert på kostnaderna också. Grejen var mer den att om hästägaren sätter ut en annons ex.

" Jag är lycklig ägare till ett sto på 12 år och behöver någon som kan rida ca 2 dar i veckan"
Om då inte något pris står i annonsen så räknar jag inte med att behöva betala mer än jag typ de morötter jag vill ge hästen som godis (går något av utrustningen går sönder så får jag lägga pengar på det). Visst jag frågar om ägaren vill ha betalt men då räknar jag om ägaren vill ha betalt att det handlar om kanske 200-600 per månad. Jag vill ha råd att rida för tränare, antingen på ridskola eller på medryttar hästen om ägaren tillåter.

Jag ser det som så att ägaren gör mig en tjänst ( jag får rida och pyssla med häst lite oftare) och jag gör henne en tjänst(hon får mer tid med familjen), men man får se det från fall till fall ibland är det befogat att ta betalt.

Jag tror också att det kan vara smart som hästägare att ta en liten summa i betalt för ridningen kan nog slippa folk som bara vill slarva runt, ofta så är folk mer rädda om det de fått lägga en summa för att få använda. Själv så skulle jag gladeligen betala en sisådär 500 per månad för att få rida (2-3 gånger i veckan) en häst som är trevlig att pyssla med och som kan lite enkel dressyr typ lätt C.

lånarknapp.

min medryttare betalar ungefär 300 i månaden då rider hon 3 dar i veckan. oftast iblend 2 ibland 4 beroende va vi båda har för scheman. nu blir de bara rida i skogen men vi ska last tröna lite å sen kunna åka till ridhusungefär 2-3 dagar i veckan. under vår sommar höst finns en ridbana bara 15min skrittväg från stallet.

då min medryttare nästan får göra vad hon vill med min häst så tycker ja att hon ska betala en liten summa.

sen tror ja oxå att många blir seriösare om de får betala en liten summa. de struntar inte i att göra saker utan de vill ha valuta för pengarna.

stockholm/storstad, fint stall,ridhus bra komminkationer, utbildad häst, tränings/tävlings möjligheter = medryttare betalar.

landet, inget ridhus, dåliga kominikationer, outbildad häst, enbart skogsridning = medryttare betalar inte.

håller inte med dig där. alla är inte ute efter träna för instruktör eller tävla.sedan för hästar oavsett de finns i storstadsområdena eller på landet kostar därför att: de äter, de behöver strö, de ska skos/verkas, ha en försäkring (inte alla med de flesta), de behöver utrustning vid ridning, de vaccineras, avmaskas. det kostar pengar oavsett vart i landet de befinner sig, om de e utbildade eller inte.

enda anledningen ja ser vad som avgör priset är hästens totala kostnad per månad. jag förstår mycket väl att priserna i ex stockholm, göteborg är mycket högre än på landet, pratade med två 08:or för ett tag sedan som kom upp i ca 5500 per häst i månaden upp i stockholm. min häst kostar mig i driftskostnader ca 1600kr i månad (räknar, all mat, strö, försäkring plus att ja slår ut skoningen/månad.) sedan tillkommer ju allt det andra, träning, tävling odyl. men det är upp till mig hur mkt ja villl lägga på det.

så visst där har du skillnaden stad resp landet. med utbildning å träning å tävling e inte allt.

sedan har vi som så här att även om hästen är ej ridbar av någon orsak, nån tjej e sjuk så betalar de oavsett. men finns det möjlighet kan de låna någon annan häst å rida om de vill. varför vi har det så är för att de ska få behålla "sin" plats, vill de inte betala finns risken att det kan komma någon annan å rida istället.

annae skrev:
Är själv medryttare, har varit det åt samma tjej i 3,5 år nu och det funkar bra. Jag har aldrig betalat något och skulle aldrig betala heller. Jag ser det så att jag gör henne en tjänst eftersom hon jobbar heltid och har familj och så. Men självklart så hjälper jag till med allt som gäller hästarna och om jag vill åka till ridhus och rida/träna själv så betalar jag det. Sen köper jag lite grejer och så oxå men det är inget som hon kräver av mig.
När jag någon gång ska köpa häst och ev ha en medryttare så skulle jag inte begära betalt, om man inte har råd att hålla hästen själv så ska man inte ha häst tycker jag.

Kunde inte ha sagt det bättre =)

Är oxå medryttare på världens underbaraste häst. Betalar ingenting. Ägaren är glad för att hon får hjälp och att hennes häst blir riden mer än vad hon hinner med.
Men jag kan förstå vissa som tar betalt, men de som tar betalt för att de annars inte har råd att ha häst ska då inte ha nån häst alls!

Jag har betalt skorna på en medryttar häst förut. Jag erbjöd mig en månad, då ägaren just då hade det väldigt knapert med ekonomin. Men i efterhand blev det missförståd och hon tyckte jag skulle betala skorna varje gång för jag slet ju lika mycket på dom som hon.
Vilket jag inte gjorde för när hon hade ridit så hade hon ridit så hårt att hästen hade jätte mycket ballor och onti ryggen. Så han fick stå mina dagar sen var han frisk igen när det blev hennes tur.hmm konstigt?? Men det kunde hon inte förstå. Hennes häst var det minsann inget fel på. Hmm som tur är så slutade jag sköta honom. Mycket trevlig häst men ägaren var knepig. så det funkade inte.

- Superbiddi-

Senast ändrad av en moderator:

Hej! läst och läst flera gånger om medryttare. Jag tycker medis skall betala lite summan för skoning/ el Försäkring. för hon vill rida ut , dressyr el hoppa.. Tänk om häst blir skadad. Vems ansvar står för det till för? Ägaren eller Medis?.Den som inte betalar nåt. DÅ blir det ju dyrt för ägaren för veterinär kostander..osv...Jag har själv varit medis till en häst och betalade 900 kr per månad för 2 gånger vecka i ridning, o fixade foder.. Tyckte det var helt ok betala, för jag fick träna och göra vad jag ville med hästen..
Just nu äger jag häst halvblod. har Medis som betalar 600 kr/månad för 2 gånger ridning i vecka.. Hon säger hon har utvecklats mycket med privat ridning än i ridskolan!..och får göra vad hon vill med hästen och så.( vi pratar innan vi har stalldagbok, hon kan se vad jag har gjort o så. då blir det inte samma träningar för hästen ). men i ridskolan har de inte samma möjligheter!. Alla tycker olika!..

håller med dig. alla tycker olika. å så länge ägare å medryttare är överens å nöjda finns ju inga problem.

tänker provocera dig lite, du håller med om att har man inte råd å äga en häst själv ska man inte ha någon. kan delvis hålla med dig, men anser även att om man kan lösa det genom medryttare har man ju löst ekonomin, eller hur?

en jämföresle, många studerande har ex inte råd med en egen lägenhet, då kanske de flyttar in i ett sk kollektiv eller delar en lägenhet. lika mycket lösning som om du har en häst anser jag.

du skriver att den som äger din medryttarehäst inte har tid å rida hästen så mycket, eller missförstod jag bara? har man inte tid med en häst kan man ju tycka att då ska man ingen ha. eller?

ha en bra dag! kram

hoppas att du inte ser detta som ett påhopp, menar inget illa, men såg att du höll med annea, så egentligen var det riktat till henne. tycker att det var bra att du slutade å rida din förra medryttarhäst då du inte var nöjd med "förhållandet" till ägaren, och kul att det fungerar med din nuvarande..

En sköthäst skulle jag inte betalat för men det är ju lite annorlunda med en medryttarhäst.
Ofta får ju dessa ryttare använda hästen på träningar å ibland tävlingar å vissa hästägare erbjuder ganska bra häst material å det kostar ju att hålla en sådan häst oxå.

Nu menar jag inte att man ska köpa hästar å sedan förlita sig på att få en medryttare som kan betala hälften för hästens kostnader.
Jag menar bara att en hästägare som lånar ut en bra häst som man kan lära sig mer på å dessutom nyttja på ett bra sätt, får en hög kostnad på hästen fast medryttaren kanske rider hästen lika mycket som ägaren.

Då kan man ta på sig att hjälpa till med betalningen av vissa kostnader.

noppitoppan skrev:
tänker provocera dig lite, du håller med om att har man inte råd å äga en häst själv ska man inte ha någon. kan delvis hålla med dig, men anser även att om man kan lösa det genom medryttare har man ju löst ekonomin, eller hur?

Det är sant men vad gör man om medryttaren slutar på stört? Då står man där med en häst man inte har råd att ha. Och har man då en knaper ekonomi så kan man ju inte rälna med att det kan kosta extra någon månad ifall man måste ta kontakt med vet.

noppitoppan skrev:
en jämföresle, många studerande har ex inte råd med en egen lägenhet, då kanske de flyttar in i ett sk kollektiv eller delar en lägenhet. lika mycket lösning som om du har en häst anser jag.
Nja ett boende måste man ju ha men det måste man inte med en häst.

noppitoppan skrev:
du skriver att den som äger din medryttarehäst inte har tid å rida hästen så mycket, eller missförstod jag bara? har man inte tid med en häst kan man ju tycka att då ska man ingen ha. eller? .

Tid har hon hur mycket som hellst men hon tycker inte det är nå roligt att rida. Fast det kan jag hålla med om att det är liten konstig inställning har man ändå skaffat häst så måste man ju faktiskt motionera den. :)

Tack för ditt upprikta meddelande. :bow: Klart jag inte tog illa upp hoppas inte du heller gör det :)

Jag kan inte se något fel i att en medryttare får betala för att rida en välutbildad häst och få rida för instruktör.

Själv kommer jag dock inte att ta betalt av den medryttare jag komma att skaffa när min häst är ohalt igen. Jag vill kunna ställa höga krav på en medryttare och välja den jag tycker är mest lämplig, inte den som kan betala mest. Det känns också som att jag då behåller kontrollen över min häst och ingen kan ställa krav bara för att de hjälper mig med stallhyran. Jag vill inte vara beroende av andras pengar för att klara min hästs försörjning.

Superbiddi skrev:
Tid har hon hur mycket som hellst men hon tycker inte det är nå roligt att rida. Fast det kan jag hålla med om att det är liten konstig inställning har man ändå skaffat häst så måste man ju faktiskt motionera den. :)

Varför måste den prompt motioneras? Finns ju många hästar som går som rena sällskapshästar och gör absolut ingenting,sen finns ju alla fölmärrar också,som inte heller gör nått..

amkm skrev:
Varför måste den prompt motioneras? Finns ju många hästar som går som rena sällskapshästar och gör absolut ingenting,sen finns ju alla fölmärrar också,som inte heller gör nått..

Nu tänkte jag specifikt på min. :) Kanske skrev lite slarvigt. Motioneras inte han så mår han inget bra. Han blir sur och grinig och sätter sig bara ännu mer på tvären de gånger man rider. Nu finns det ju andra sätt att motionera en häst man måste ju faktiskt inte rida. Hon longerar/tömkör honom väldigt mycket istället för att rida.

- Superbiddi-

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka