Tycker ni...?

Sv: Tycker ni...?

Har jag själv annonserat efter medryttare skulle jag INTE ta betalt men är det någon som frågar mig om h*n får rida min häst ett par dagar i veckan så skulle jag ta en symbolisk summa, JA
En skötare skulle jag INTE ta betalt av.

Jag är medryttare och betalar ingenting för detta. Å andra sidan rider jag då bara ut och då gör jag ju bara ägaren en tjänst. Hon rider inte ut särskilt ofta själv, så nu när jag har honom så behöver hon inte tänka på detta. Hon vill ägna sig åt träningen.

När jag började frågade jag var hon ville ha betalt för jag trodde det var standard att medryttaren skulle betala. Hon vill inte ha ett öre just eftersom det är HON som får hjälpen och sedan så vill hon fortsätta se det som hennes häst. Hade jag betalat hade det kanske blivit lite mer delat ansvar och jag hade haft mer att säga till om då jag faktiskt skulle lägga mina pengar på honom också.

Nu är alla nöjda:
ägaren som får hjälp, jag som får rida en underbar häst och hästen som äntligen får komma ut regelbundet!

Om nån hjälper mig i stallet skulle jag betala personen i fråga på något sett, då den personen avlastar mig i mitt hästaägande = hon/han gör ett jobb.

Från en som ALLDRIG skulle betala för att jobba.

Ok! Det beror väl egentligen på vad man gör med hästen. Men som vissa säger, ibland borde man själv få betalt för att rida hästen (om ägaren inte har tid osv.). Tack för alla svar! :)

vi har en hel hög med gamla hästar här hemma, som vi har tjejer som rider. det betalar för sig. de som rider 1gång i veckan betalar 250kr/månaden, de som vill rida mer betalar 450kr/månaden. vi har några travhästar, någon ridhäst som promenadrids i skogen så några stjärnor som man kan träna å tävla på är det inte. det är upp till var och en att rida hos oss, men rider man här betalar man oavsett på vad.

vill ingen rida våra hästar så ställs de av å får gå i hagen så e det med det.

det finns olika situationer man som medryttare kan hamna i, har själv varit medryttare å då betalade jag mina egna träningar å ev tävlingar, men då blev jag tillfrågad å göra ett jobb därav betalade jag inte. men jag tycker att då man inte har något krav på sig att man ska utbilda hästen, tycker jag allt att man kan hjälpa till å betala en liten summa. för det kostar ju å ha häst som några här redan har påpekat. så varför inte erbjuda sig å betala för skoningen? eller en del på försäkringen? även om man gör personen ifråga en tjänst?

å resonera att har man inte råd att ha en häst själv ska man inte ha någon tycker jag är lite fel, kan man dela häst med någon så är ju två personer nöjda och även hästen får man ju hoppas. det gäller ju iså falll skriva bra avtal som efterföljs.

Jag tänker göra en jämförelse.

Om jag har en hund och annonserar efter någon som kan gå ut och gå med hunden några gånger i veckan så inte sjutton ber jag promeneraren om betalt för att han eller hon ska gå ut och gå med min hund. Visst om promeneraren vill gå på hundkurs så tycker jag att personen gott kan betala avgiften för kursen.

Tycker det är lite samma med en häst.
Inte betala om det är så att medryttaren/skötaren är till hjälp för ägaren. Att ägaren blir avlastad,hinner med annat ex. familjen. Det minsta medryttaren då ska göra är sköta hästen före och efter ridningen, mocka boxen och vara pålitlig på det viset att har medryttaren sagt att: Den och den dagen kommer jag och sköter och rider hästen så ska medryttaren också göra det. I det här fallet så bestämmer ägaren ALLT!!
Om medryttaren får tävla och eller träna så tycker jag medryttaren ska betala kostnaderna som hänger ihop med detta ex. om det behövs någon slags licens.

Medryttaren ska sköta hästen de dagar han/hon tagit på sig oavsett om hästen kan ridas då eller inte.

Frågar jag ägaren till en häst med bra utbildning i den gren jag är intresserad av om jag får rida ,sköta, träna, tävla med hästen , ja då får jag även räkna med att betala en summa för detta i och med att ägaren då egentligen inte behöver min hjälp.

Så alltså frågan är Vem hjälper vem? Då vet man också vem som ska betala.

Jag betalar en tredjedel av varmhyran!
Får fria händer, givetvis med hänsyn till hästen och hur den gott dagarna innan mig. ex. om den hoppat dagen innan, hoppar jag inte flera dagar i rad!!
Sedan har jag fullkomlig förståelse för att hon vill ha ut en del av stallhyran.
Att vara medryttare är inte direkt som att "hyra" häst, det är mkt större ansvar än så.

Sköter man däremot hästen gör man ägaren en ren tjänst! Alltså borde det vara gratis! :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att det beror så himla mycket på situationen! Vad det är för häst, vad det är för stall hästen står uppstallad i (= vad som finns), hur kunnig medryttaren är, hur mycket medryttaren får bestämma mm mm. En annan viktig sak är ju också om medryttaren gör något mer än att bara rida(och göra iordning hästen före och efter). T ex mockar, smörjer utrustning, fodrar, tar in/ut hästen o s v

Jag tar inte betalt av dom som är "medryttare" (ett syskonpar som jag känt i hela mitt liv...) på min häst 1 gång i veckan, men detta beror dels på att det är mina bästa kompisar samt att det finns ingen tillgång till ridhus mm, samt att de inte helt fritt kan välja hur de ska rida.
Jag skulle heller inte ta betalt om jag hade en unghäst som en mycket duktig ryttare utbildade åt mej, även om det fanns tillgång till rihus.

Däremot så skulle jag ta betalt om jag hade en mycket duktig välutbildad häst som stod uppstallad i ett fint stall med ridhus och fina ridvägar mm som en medryttare fick rida ca 2-3 dagar i veckan.

tycker att det var en dålig jämförelse. hund och häst, två helt olika saker. både kostnadsmässigt å djurtyp.

många här inne ser det nästan enbart som om medryttaren gör en tjänst till hästägaren, men många som är medryttare är det utav en anledning, ekonomiskt eller tidsmässigt. så alltså, man kan även se det från det andra perspektivet, att det är medryttaren som får en möjlighet att hålla på med hästar. för alla vill inte tävla, alla vill inte träna för instruktör, vi har flera stycken som bara vill hålla på med hästar, rida ut i skogen å ha det trevligt. om de börjar rida en gång i veckan på ridskolan betalar de vad jag tror mer än att rida ex hos oss en gång iveckan, de kan hos oss rida ut i skog å mark vilken tid som passar dem. ioch med att de inte är intresserade utav att rida i en manege med 8 andra ryttare får de mer utav det här.

sedan självklart, om någon av tjejerna vill ta med sig en kompis ibland behöver de inte betala extra.

men något man även kan tänka på är det här med försäkring och olyckor, hur löser man det? tänk om man rider å det händer något med hästen? vem står för vad?

läste även att det var någon här som hade erbjudit sig att betala för att få rida men ägaren ville inte att personen ifråga skulle göra det, tycker att det var bra av dig att erbjuda sig!

Om man får ut ngt för pengarna, som att t.ex rida några ggr i veckan tycker jag att är ok att tycka att man vill ha pengar för det! Med tanke på alla kostnader det är att vara hästägare, stallhyra, mat, hovslagare, ev. veterinär, utrusning m.m. m.m. så lägger man ut så pass mkt pengar på att ha hästen så om ngn annan kommer å rider får den ge nått för det.. hehe ;)

Senast ändrad av en moderator:

Som hästägare så ser jag skötare/medryttare som en tillgång. Tänk vilken avlastning/hjälp man får vid behov. Klart dom ska få rida gratis som "tack för hjälpen".

det finns tjejer som sköter hästarna på ridskolan, borstar och putsar på veckokvällarna, ska de oxå få rida gratis? då pratar jag inte om "helgjour" då man på vår ridskola får "ridcheckar". vad är det för skillnad? jo ridskolor lever på sina hästar. men varför ska man inte som privatperson ta "betalt" för att någon rider sina hästar? vi tjänar knappast på att tjejerna rider hos oss. det de betalar täcker inte kostnaderna för hästarna. men om man säger att de går under bemärkelsen halvfodervärdar? är det ok att ta betalt då?

jag anser även som jag har påpekat att det är olika fall till fall, rider man en häst i utbildningssyfte anser jag att man ska få träningar, tävlingar betalda. det finns ju folk som inte nöjer sig med att få saker å ting betalda utan vill även ha betalt för jobbet. men som hos oss rider tjejerna för eget intresse å eget nöje.

anser att det är upp till var och en hurvida man låter folk betala för att rida sin häst. viktigast är att båda parter är nöjda.

Lazio skrev:
rider man ut i skogen och sådär tycker jag inte man ska betala.
är det en häst som man får träna och tävla med tycker jag att man ska betala.

En reflektion bara, varför skulle det vara mindre värt att rida ut i skogen jämfört med att träna dressyr?
Jag vet människor som köper egen häst just för att få komma ut i skogen eftersom dom möjligheterna ofta är begränsande på ridskolan.

Vad som är värt att betala pengar för är väl egentligen en smaksak.

Jag har betalat när jag var medryttare innan jag skaffade egen häst. Jag tyckte det var lika självklart att jag skulle betala då som jag nu tycker att det är självklart att jag ska ta betalt av mina framtida medryttare!
Anledningen är för mig enkel: Jag valde att bli medryttare för att jag
1) hade tröttnat på att rida på ridskolan. :crazy:
2) ville få rida mer ute i skog och mark (uteritter är ju nästan mest poppis ridlektionerna på ridskolor, har ni missat det?!). :)
3) ville få tillgång till ett annat sorts hästmaterial än det som finns på ridskolor generellt. ;)
4) ville pröva på lite fler delar av hur det var att ha egen häst utan att behöva köpa en. :angel:
5) ville rida OFTARE och det har man banne mig inte råd med på ridskolor häromkring att rida i flera grupper i veckan. :eek:
6) ville rida SAMMA häst varje gång för att se hur vi kunde utvecklas tillsammans (och för att få veta om det var roligare än att rida olika eller om det var skittråkigt? :D ).

För mig som medryttare blev det en högre ridkvalitet (och nej, jag fick inga lektioner, men jag fick utveckla min ridning på sätt som ridskolan aldrig hade kunnat erbjuda), bättre hästar och det var självklart värt något för mig som ryttare och hästmänniska.

Så jag tycker det borde vara SJÄLVKLART att man tog betalt för att någon ska få rida ens häst. Det är inte gratis att HA häst, det är inte gratis att HYRA häst, det är inte gratis att gå på ridskola och en stor del av det man betalar för på ridskolor är ju faktiskt att de HAR hästar där. Inte bara för ridlärarens kunskaper. :bow:

Dessutom så är det ju otvivelaktigt så att om hästen blir halt så står man där själv med den, även om det är medryttaren som ridit sönder hästen. :mad:

/JES

Självklart ska medryttare betala, men det beror helt på forutsättningarna.
En välutbildad stor häst på fin anläggning i Stockholm med bra kommunikationer till stallet, 3 dagar i veckan = 1500 kr.
En gammal, outbildad häst ute på landet, som bara ska ridas i skogen = gratis.

Men det finns en massa saker som avgör pris, som
* stallhyra
* hästens utbildning
* ridmöjligheter - fin natur runt stallet? Ridhus? Ridbana? Avstånd till dessa?
* möjlighet att rida för tränare?
* övriga uppgifter - måste man mocka, ta in hästar, fodra etc?
* kommunikationer till stallet

Min häst står på en fin anläggning söder om Sthlm, och jag tänker ta 100 kr/gång när hon är fullt igångsatt.
Nu när man bara kan skritta är det gratis.

Ridhus tycker jag är guld värt. Det är 100 gånger roligare att rida ut på sommaren än i ridhus, men på vintern, när det bli kolsvart vid 3-4-tiden, marken är frusen och man måste stå och brodda för att sedan kunna skritta 20 min längsmed en oupplyst grusväg... nja.

Sköthäst-Näe,då är man där för att sköta hästen,om man sen får rida är det ju en bonus..

Medryttare-Ja,mina medryttare har fått betala för sig,haft vissa förbehåll,men på det stora helt fritt val,de har haft sina antal dagar i veckan.(På mina hästar har det varit ingen hoppning som gällt av den anledningen att den ena var ej inhoppad och den andra tränades 1 dag/v och tävlades rätt mkt i hoppning och fälttävlan)
Jag kan ju jämnställa det med perioden då den "gamle" lånades ut till ridskolan och nybörjarlektionerna 3 ggr/v,det fick jag betalt för.

Senast ändrad:

Jag tycker att man ska betala om man är medryttare och har tex 2 fria riddagar i veckan men inga hutlösa summor, kanske ett bidrag till uppstallning för hästen, sen får medryttaren bekosta ev ridlektioner om denna vill rida lektioner. Jag vet många här i sthlm som tar 1500 :eek: i månaden för sin medryttare för ca 2 ddg i veckan....Det är lite väl tycker jag personligen!!!

Jag är medryttare på en häst, och jag rider henne som jag vill en 3-4 gånger i veckan.
Hon som äger hästen tycker inte att det är så roligt längre, och hon har inte tid.

Egentligen är det emot mina principer att betala för att hjälpa någon annan, men jag har blivit så otroligt fäst vid hästen att jag inte vill släppa henne. För om jag inte betalar (800 / mån) så kommer ägaren att annonsera efter någon som är villig och betala.

Tottisen är den underbaraste och goaset som finns (såklart :love: ) och även om hon inte varit ordentligt ridbar sen Hmm... Sen jag började mer än korta stunder... Innan fång och ömma barfota fötter satt stopp för det igen...

Fast ibland känns det surt när inte ägaren själv åker ut "sina" dagar heller, utan kanske är ute 1 gång i veckan...

Dom andra i stallet blir ju lite konfunderade när det är mig dom ser mest, och bara mig dom ser träna hästen på volten...
(när det går då förståss)
:(

Iofs kanske det inte är så mkt med 800 / månad om man jämför med islandshästridlektioner i stockholmsområdet... Men... Förhoppningsvis så lär jag mig någonting medans jag skruttar runt på volten...
Men med största sannorlikhet hjälper jag ägaren mer med konditions och muskel och mjukgörande ridning, än vad jag själv lär mig... för än så länge (senaste året) är det det jag har fått ägna mig åt då hon varit ridbar...

// Minan

Ps. Ja, och just nu är det ju inte så mkt ide, förra veckan tordes jag knappt ta ut henne ur hagen eftersom det var glans is ute och jag själv knappt tog mig fram till hagen... Jag ville inte be fröken barfota försöka ta sig fram då utan varken boots eller broddar, så det blev gos i hagen med morötter istället :love:
Hoppas isen har tinat i stallet under helgen Ds

Jag tycker att man kan ta LITE betalt, säg en 10-20% av månadskostnaden (ej veterinärkostnader o liknande), om medryttaren är just en MEDRYTTARE!
Det beror på vad för slags häst (hur pass utbildad osv), vad medryttaren får göra (träna, tävla?), och hur många ggr i veckan.

Jag har en "skogsluffarhäst" som min medryttare får ta 2-3dagar/vecka ungefär (ibland MER ibland mindre) och jag vill ha en symbolisk summa på 200kr/månad... En liten slant till hjälp i min fattiga student plånbok!
Hon får dressyrträna lätt, om hon vill, men ej tävla (gammal häst).

Just nu när hästen har varit HALT och ej varit ridbar så behöver hon inte betala alls. Hon fortsätter att ta hand om hästen men kan ej rida så därför ingen betalning...
När hästn blir ridbar igen ska hon börja betala igen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka