Tycker ni det är fel att använda skarpa bett som pelham m.m?

E

Equiline

Ja som jag frågade i rubriken tycker ni det är fel att använda skarpa bett. Tycker ni att man inte är duktig nog för att ha en häst om man inte kan rida på vanligt bett? Bara nyfiken på era åsikter

Sv: Tycker ni det är fel att använda skarpa bett som pelham m.m?

om man kan rida, så nej det är inte fel, självklart är väl målet att man vill rida på "vanligt" bett. man kan vara hur duktig som helst, även fast att man rider på skarpare bett, man är absolut inte dålig för det, man kanske behöver lite skarpare hjälpmedel bara. eller så fungerar hästen på skarpare bett. jag själv rider på pelham, har hoppat på vanligt bett, men det funkar inte ennu, jag tycker att det är bättre e vissa tillfällen om man rider på ett skarpare bett och bara behöver ta små förhållningar, istället för att rida på vanligt bett och sitta och slita hästarna i munnen..

(hoppar bara på pelham, annars vanligt bett)

Senast ändrad av en moderator:

Det beror helt på vem och varför man betslar upp. Om man gör det för att man inte tycker att det är kul att rida dressyr, för att man är lat, för att det ör coolt eller förstår bettets inverkan på hästen så ska man tänka flera ggr.

nej det tycker jag inte. pelham är konstruerade för svårridna hästar och har du en svårridden häst så kan du använda ett sån bett. men det jag tycker e fel e att rida(som polly_mulle sa)det är synd om en lättriden häst med känslig mun att bli riden med ett skarpt bett föratt det är coolt! DET ÄR INTE COOLT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:mad::mad:

Säger som de andra; om du kan hantera bettet så nej! Olika hästar funkar bäst på olika bett, och anser att de inte i första hand är bettet som är skarpt i sig - utan de beror mest på handen som håller i de.

Har för övrigt fått en känslig häst "förstörd" i munnen på vanligt tränsbett när hon var utlånad en månad...

Har man skarpt bett som "genväg" till en "korrekt forum" :angel::angel::angel: något man aldrig kan få...:devil: anser jag att man är ute och cyklar och att det är helt fel att använda skarpa bett.

Men är hästen genomgången av tandläkare, veterinär, kiropraktiker, equiterapeut och allt vad man nu kan göra och man inte hittar något fysiskt fel, varför man inte skulle kunna rida med annat bett, så anser jag att det inte är fel att rida på skarpt bett, så länge det är utprovat av KUNNIG instruktör och handhas av ryttare som VET vad denne gör och rider regelbundet för instruktör.

nej det tycker jag inte, det är ryttarens händer som avgör hur starkt ett bett blir. håller med de andra att perlham skall bara användas på de hästar där det verkligen behövs.

nej det tycker jag inte, det är ryttarens händer som avgör hur starkt ett bett blir. håller med de andra att perlham skall bara användas på de hästar där det verkligen behövs.

:bow::bow::bow:

ja jag själv rider med perlham och får ofta höra, det hatade bettet osv. och blir så förbannad! DET är ryttarens händer som avgör hur starkt ett bett blir, fel händer på det mildaste bettet kan få det superstarkt. hade perlham varit så otroligt farligt som vissa påstår är jag säker på att det skulle slutas att sälja. Jag tycker det är ett superbra bett när det används rätt och på rätt hästar.

Jag red en del med pelham på ena pållen förut av den enkla anledning att hon inte lyssnade, och det kändes inte bra att behöva ta i av alla sina krafter för att få henne att stanna.
Nu rider jag med tredelat pessoa och det funkar jättebra. Hellre ett något skarpare bett och använda händerna försiktigt än tvärtom

Jag anser att om man måste bettsla upp sin häst så har det gått fel någonstans på vägen... Behöver inte vara nuvarande ryttares "fel", kan lika gärna bero på tidigare ryttare, inridare etc.
Har hittills aldrig sett en häst som är nöjd med sitt skarpa bett eller går i bra form/avslappnat på det samma. Undantaget får väl vara kandar på de som rider höga klasser i dressyr, men de kan rida på det och använder mest bridongen.

Jag varierar mellan tvådelat gummiklätt Pelham och ett vanligt tredelat tränsbett.
Min häst ( halvblod) är väldigt stark och pigg, men med Pelham behöver jag inte sitta och slita i munnen. Små förhållningar räcker och jag tycker att jag får ihop honom på ett bra sätt. Jag kan fokusera på min sits och ben utan att behöva sitta och slita i honom.

Tyvärr är jag fortfarande inte i bästa formen efter många års uppehåll, men jag har i stort sett daglig tillgån till instruktör. Det är hennes häst jag köpt.
Hon tycker att det ser bra ut med Pelhambettet, även om hon inte har några problem med att rida honom på vanligt tränsbett... JAg jobbar hårt på att komma dit jag också ;)

Nej det är absolut inget fel, vissa hästar är starkare och så än andra.
Men det är fel när man bara bettslar upp hästan fast den inte är stark och sånt det tycker jag är fel!

Jag känner nästan det motsatta, om jag skulle rida med ett skarpare bett skulle folk tycka att jag var taskig mot hästen. Däremot känner jag att det inte alltid är så jävla kul att behöva ta så mycket i hästens mun när hon blir het och hade gärna haft ett skarpare bett för att det inte ska behöva bli så "dramatiskt" alla gånger.

Det finns flera trådar om detta, om du söker. Dvs att betsla upp.

ja det tycker jag. om det då inte beror på att hästen har skador i munnen e.d. som gör att det inte går att rida på vanligt tränsbett.

men en frisk häst ska kunne ridas på träns, annars är den inte tillräckligt dressyrriden.

Jag anser att om man måste bettsla upp sin häst så har det gått fel någonstans på vägen... Behöver inte vara nuvarande ryttares "fel", kan lika gärna bero på tidigare ryttare, inridare etc.
Har hittills aldrig sett en häst som är nöjd med sitt skarpa bett eller går i bra form/avslappnat på det samma. Undantaget får väl vara kandar på de som rider höga klasser i dressyr, men de kan rida på det och använder mest bridongen.

Jag håller med dig i vartenda ord!
Man löser inte själva problemet genom att sätta på ett skarpare bett. Man kan möjligtvis lindra symtomen på problemet under en tid... (på samma sätt som man kan dra åt nosgrimman så att hästen inte gapar, dvs så syns det inte att den inte är bekväm med bettet)

Delvis kl

Bara en liten tanke, men igår när jag satt och tittade på världscups hoppning på eurosport så slog det mig att jag inte kunde skymta ett enda tränsbett. Någon som kan förklara för en okunnig hur dessa ryttare väljer bett? Jag menar de hästarna måste ju vara välridna... eller?

Ett bett är inte starkare än den hand som kontrollerar det
är ju et uttryck som stämmer, har du en känslig hand kan du ju rida på starkare bett utan att hästen tar skada.
Men ett vanligt tränsbett är ju att föredra absolut om det går, tyvärr finns det ju hästar som är mer eller mindre förstörda i munnen...

Beror på är man tillräckligt duktig för att använda ett skarpt bett så är det helt OK! Däremot tycker jag inte om när man som oerfaren ryttare, utan hjälp av duktig tränare, betslar upp för att kunna kontrollera hästen

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 062
Senast: Oknytt
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30