Tycker min ponny inte om mig?..

D

Diameter

Hej, jag har ett litet problem.. För ett halvfår sen ungefär, fick jag min B-ponny som var väldigt hanterad och snäll men inte inriden. Nu är han i stort sätt inriden och allt har gått bra, förutom en period då han stegra rakt upp när det gick mot hans vilja :angel:

I vilket som, känns det som att han inte tycker om mig. Försöker med allt, står o pysslar, borstar, pussar o kramar. Dock inte lika mycket längre, för de känns som han bara tycker jag är i vägen och jobbig. Under en period kändes det som att han inte såg mig, att jag bara var "en vanlig människa som red han" om man säger så. Han kollar knappt på mig, jag har jättesvårt att få hans uppmärksamhet och han verkar helt ärligt inte vilja ha nånting med mig o göra. I stallet har vi 7 minishettisar, en av dom började jag pyssla lite smått med och nu är vi som bästavänner, hon springer fram till staketet och gnäggar så fort jag kommer, försöker alltid göra så gott hon kan och har ett hjärta av guld. :love:

Vid nyår fick vi hem ännu en till häst, en nordsvensk. Hon var riktigt fin oså, men jag fastnade inte direkt. Men nu är jag helt kär, vi står varann otroligt nära och de känns som hon är mer försiktig med mig för att jag är så liten o ja de, älskar henne också. Men min B-ponny då? Jag kan ju inte göra något fel då jag fastnar för ALLA andra hästar och vi kommer överens, förutom med min egna?! Han är så fin.. Svart med fyra vita strumpor och bläs. Ur snäll och ja, även med lite egen vilja. Vad ska jag gör för att han ska uppskatta mig? För att han ska se mig? För att han villigt ska gå fram till mig o hälsa utan att jag får stå med en hink havre för att det ska väcka lite intresse? Jag känner mig mer död i hans ögon. Det är hemskt,.. Någon som vet några övningar vi kan göra? vad som.. Dock har vi varken ridhus, paddock, eller någon liten hage då alla går på lösdrift med jättestora hagar o de. Så vi har ingen annan stans att träna än i boxen. Och ska vi tex. åka till ridhus är de ju alltid någon med och då kan ja inte koncentrera mig på han utan att någon står o kollar , typ..

Någon som kan komma med lite hjälp :(? :confused:

Sv: Tycker min ponny inte om mig?..

Jag tror inte att du behöver oroa dig, alla hästar är inte sådär gosiga och sällskapliga. Att din ponny inte kommer i full galopp varje gång han ser dig betyder inte att han inte tycker om dig! Det samma med med att han inte vill stå och gosa, alla hästar tycker inte om det.

Om du har en kompis som inte vill kramas med dig hela tiden, tolkar du det då som att denne inte tycker om dig? ;)

Oroa dig inte helt enkelt, det ligger förmodligen i din hästs personlighet.

Min häst som jag haft i 5 år är inte ett dugg kelig. Han bryr sig öht inte om ifall det är jag som pysslar med honom, han vill inte kramas eller något sådant om man inte har med sig en morot (då älskar han alla ;))

Men däremot märks det tydligt att han respekterar mig som sin ledare, och det tycker jag är ett tecken på att han "tycker om mig". Han känner sig trygg i min närvaro helt enkelt. Jag behöver inte göra stora tecken för att han ska göra som jag vill, om vi är ute och går och jag stannar så stannar han. Han följer efter mig, och går gärna med mulen lite i ryggen som för att säga "gå du först, jag litar på att du varnar mig".

Jag tror ni behöver träna ledarskap. Det finns många nyttiga NH-övningar, och jag tycker faktiskt inte att hästen ska se dig som en jämbördig kompis utan som sin ledare. Då blir det en glad och trygg häst. Kan det vara så att din ponny inte riktigt litar på att du leder honom rätt om något händer? Om du vill träna utan att ha hela stora hagen, kan du inte stängsla av ett hörn i hagen? Nu är det kanske för hårt, men snart går det nog att sticka ner några plaststolpar och dra några trådar som stängsel.

Senast ändrad av en moderator:

Men en sån häst vill jag inte ha, om han nu har bestämt sig för o redan bli en surgubbe som ska stå o glo & skiter i allt annat.
Har jag en häst vill jag ha kontakt med den, iallafall så att den kollar på mig även om jag inte har morot i handen, även om han bara kollar på moroten då..
Jag får den känslan av att han skiter i mig, han skulle inte bry sig om han fick en ny ägare eller åkte runt i hela världen. Han litar väl inte på mig heller, och ledarskapet är de väl okej om.
Men finns mycket som kan förbättras. Men jag vill inte ha en ponny som inte bryr sig, ser, lyssnar, koncentrerar sig eller ja ni kanske fattar.. De är så tråkigt, han känns mer som en ridskolehäst då. Då är de bättre att jag slutar hålla på med han helt och tar andras hästar istället. Nu kanske jag låter helt dum i huvudet men jag har fan försökt allt för han men han bryr sig inte, han bryr sig verkligen inte..!

vad finns det vi kan öva på? ger upp snart.. :(

Men en sån häst vill jag inte ha, om han nu har bestämt sig för o redan bli en surgubbe som ska stå o glo & skiter i allt annat.
Har jag en häst vill jag ha kontakt med den, iallafall så att den kollar på mig även om jag inte har morot i handen, även om han bara kollar på moroten då..
Jag får den känslan av att han skiter i mig, han skulle inte bry sig om han fick en ny ägare eller åkte runt i hela världen. Han litar väl inte på mig heller, och ledarskapet är de väl okej om.
Men finns mycket som kan förbättras. Men jag vill inte ha en ponny som inte bryr sig, ser, lyssnar, koncentrerar sig eller ja ni kanske fattar.. De är så tråkigt, han känns mer som en ridskolehäst då. Då är de bättre att jag slutar hålla på med han helt och tar andras hästar istället. Nu kanske jag låter helt dum i huvudet men jag har fan försökt allt för han men han bryr sig inte, han bryr sig verkligen inte..!

vad finns det vi kan öva på? ger upp snart.. :(

ups, råkade skriva från min andra. men det är jag som har diameter också.. :angel:

min ponny var sån de första 7 åren ^_^ han tyckte aldrig om att stå och gosa och så långe man inte hade en äppel bit i handen så lyssnade han inte om han inte behövde :/. det som krävdes var helt enkelt tid ^_^ låång tid och att bara vara med honom i hagen, fick hem ponnyn för 11 år sedan förförra året så tränade jag agillity med honom då han var 28 år gammal och tidigare avskytt allt som har med hinder att göra :p man fick fortfarande ha ett äpple i handen men vi var verkligen samspelta och han lyssnade på minsta vink från mig :D. dock så fick vi avliva honom i förra veckan pga att han tappat allt hull av ålder :(.
han har alltid varit en gammal sur gubbe och att sitta och kela han inte varit hans stil. men han tyckte om när man bara var hos honom och pratade ^_^.

om du inte klarar av att inte ha en kelgalen häst så kanske du ska se dig om efter en annan ponny,dvs om dess andra egenskaper inte överväger hans brist på gosighet. annars så är det bara att vänta på att ponnyn ska börja intressera sig för dig :D

Åh ja, och de är just det tålamodet jag inte har! Han ska ända säljas sen liksom, jag kommer ju växa ur och då kommer han väl förmodligen till någon han tycker om bättre..
Det är inte så att "den här hästen älskar inte mig så nu ska den bort" utan de är mer så att jag känner mig inte betydelsefull hos han, hur jag nu ska förklara..
Jag kan inte åka ut till stallet o tänka att "nu ska jag träffa älskade hästen" istället tänker jag på minishettisen och nordsvensken som jag älskar såå mycket mer fast det inte ens är mina hästar. Och dom rider jag och tricktränar, Min b-ponny tar jag ibland, inte lika ofta längre. Det är inte kul, vi är som + & - , eller något sånt, vi går helt enkelt inte ihop! Även om han nu är jordens sötaste ;)

Finns det inga lekar, övningar eller något så han iallafall ser mig, försöker röra på fettet lite för min skull eller ska han stå i lösdriften resten av sitt liv? Jag tänker då inte lägga tid på en ponny som hatar mig, för exakt så känns det. Då är de bättre att han säljs o ja fortsätter rida o sköta andras hästar som i varje fall uppskattar mig! Han har redan haft hem innan mig, kanske är de någon han saknar därifrån och jag duger inte till lika bra som den personen? Känns faktist som så..

Ja jag tror du har rätt . Känns det fel så är det fel oavsett .
Vi har en häst som inte tycker om mej fast jag behandlar han som våra andra hästar .
Bara att acceptera .

Finns det inga lekar, övningar eller något så han iallafall ser mig, försöker röra på fettet lite för min skull eller ska han stå i lösdriften resten av sitt liv? Jag tänker då inte lägga tid på en ponny som hatar mig, för exakt så känns det. Då är de bättre att han säljs o ja fortsätter rida o sköta andras hästar som i varje fall uppskattar mig! Han har redan haft hem innan mig, kanske är de någon han saknar därifrån och jag duger inte till lika bra som den personen? Känns faktist som så..

Jag tycker du förmänskligar din häst lite för mkt. Det är en häst och hästar har inte känslor på samma sätt som människor (därmed inte sagt att de inte har känslor alls). Hästar hatar inte och de älskar inte, och framförallt inte på samma sätt som en människa gör. Hästar är flockdjur och är beroende av sina flockkamrater för att överleva. De uppskattar dem som ger den trygghet och hjälper den att få mat, och de som inte bidrar med så mkt behöver den inte bry sig om. Om din häst inte "ser" dig så är du inte en ledare för den och den ser ingen anledning till att lägga tid och energi på dig.

Ta kontakt med en vettig NH-tränare. Det tror jag kommer göra susen för er. Det finns massor med ledarskapsövningar på nätet om du googlar. Om du har gett upp så har du, om du inte tänker ägna tid åt din ponny så förtjänar den säkert någon bättre som faktiskt tycker om den. Men det är ju så att ju mindre tid man ägnar åt sin häst desto "vildare" blir den, särskilt på en lösdrift. Det är ju helt onaturligt för en häst att vara beroende av en människa egentligen.

Jag kan garantera dig att din häst inte "hatar" dig (försöker den döda dig? mest troligt inte...) utan du får jobba på ditt ledarskap gentemot den. Det verkar ju vara en ung häst, och då är ledarskapet inte lika befäst hos den utan de "glömmer" att du är den som är ledare. Efter några veckor på sommarbete när jag bara borstat i hagen så tycker min häst att han är vildhäst och kommer inte för mindre än en näve pellets. Efter någon vecka uppstallad på hösten så är han sig själv igen, när han är tillbaks i sitt tamhäst-jag igen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 589
Senast: Rosett
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: Cattis_E
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka