Tycker inte om betfor??!!

D

dolphinsmile

För ett par månader sen bestämde vi oss att vi skulle börja vara snälla mot våra hästar och ge dom betfor. Men tji fick vi, våran varmblodsvalack tycker inte om det? Det var ju meningen att dom skulle få det som lite godis som variation till den andra tråkiga torra.. Har ni varit med om en häst som inte tycker om betfor?

Sv: Tycker inte om betfor??!!

Typ alla mina 9 pållar....... Ingen gillar det, jag kan få vissa att äta det om jag blandar i kli och lucern och havre i det men ren betfor äter ingen...

jasså.. jag har fått för mig att alla hästar älskar betfor.. jag har aldrig kört med det själv däremot. Så jag väntade mig en annan reaktion av hästen.. Känns ju lite onödigt att få lov att blanda i massa annat i betforen som man nästan bara ger för att det ska vara gott.. det enda positiva med det är väl att tarmarna mår bra..

Enl min erfarenhet är det vanligast att de hästar som fått det redan som små när de börjat äta kraftfoder älskar det, medan de som får smaka när de redan vant sig vid annat foder tycker det är jättekonstigt.

Mitt nya sto tycker inte om det, och hon fick aldrig betfor på stuteriet hon är uppvuxen och har stått på tills vi köpte henne. Fjordingen och gamla kallblodet älskar det! Iaf kallblodet smet till betforhinken redan som föl om han kom åt. :love:

Ja det kan ligga något i det.. ja man lär sig nya saker varje dag :)

Min äter inte sockerbitar eller hästgodis! Han spottar bara ut det, jag blev helförvånad:rofl:

Min häst gillar inte betfor. Men avmaskningsmedel är hur gott som helst däremot... :smirk:

Det är INTE snällt att ge hästar betfor!! -Likaväl som det INTE är snällt att ge barn 10 sockerbitar om dagen!!!

Min valack älskar betfor! tycker det är helt underbart att stå och slafsa i sig massa betfor och vatten..det ska vara mycket vatten med så det går att dricka hehe:D
men han äter däremot INTE sockerbitar eller annat sånt sött! Hästgodis går ner ibland, ifall han märker att jag verkligen inte kan erbjuda han nåt annat...en kräsen herre helt enkelt:rofl:

smakar den inte ens på det? jag vet en häst som vägrar äta betfor om det är för blött, men annars äter hon.
kanske har för mycket vatten i? :idea:

Jag har också en häst som inte gillar betfor, så det är nog olika det där. Hon gillar inte blöt mat överhuvudtaget, det ska helst vara knastertorrt.

Våran Ardenner tycker inte heller om betfor, hon som annars brukar äta det mesta.
Min ponny åt inte godis i början eller så sög hon bara på dom....
Men numera äter hon de flesta godisar. Har en påse med skogsbärs-smak som hon gillar. :)
Jag ger aldrig våra hästar socker varken som belöning eller godis.

Det är INTE snällt att ge hästar betfor!! -Likaväl som det INTE är snällt att ge barn 10 sockerbitar om dagen!!!

Det där är ett vanligt missförstånd. Man kan inte jämföra en häst och en människa när det gäller socker. Hästen är byggd för att äta socker, sockerhalten i gräs är mkt hög.
Betfor är en restprodukt från tillverkan av socker så det är inte samma sak som att ge hästen sockerbitar. Självklart så är det precis som allt annat inte bra att ge för mkt.

smakar den inte ens på det? jag vet en häst som vägrar äta betfor om det är för blött, men annars äter hon.
kanske har för mycket vatten i? :idea:

Jag tänkte också det var det förut men det var ingen skillnad när jag lät det rinna av först. Han äter betforen, men inte nå gärna. Han är travhäst så har får ganska mkt foder så jag brukar lägga betforen längst upp i krubban så att han inte kan lämna den. Så han brukar mest försöka putta undan den för att komma ner till havren. Men på morgonen är det oftast tomt.

För ett par månader sen bestämde vi oss att vi skulle börja vara snälla mot våra hästar och ge dom betfor. Men tji fick vi, våran varmblodsvalack tycker inte om det? Det var ju meningen att dom skulle få det som lite godis som variation till den andra tråkiga torra.. Har ni varit med om en häst som inte tycker om betfor?

Du kanske inte behöver vara så ledsen :)

Jag gav också betfor förut, hästen åt om än motvilligt - hon vill ha sin havre torr ;) men så pratade jag med en "fodermänniska" som berättade(vilket jag inte visste) att betfor görs av de yttre bladen på sockerplantan dvs avfallet där smuts å skit sitter... det torkas och säljs som foder. Jag trodde i min enfalld tt det var själva plantan man fint och omsorgsfullt skördade.. :smirk: :o
Där ser man... slutade med betforen :D

Vill man ha ett alternativ till betforen ska ju melass och kli vara bra... Har inte fodrat med det själv men har hört att det ska vara finfint ;) !

Japp. Min varmblodiga travare gillar det inte, eller jo om man ger det med lucern, korn eller annat. Men inte när hon bara får betforen. Eller "saften" gillar hon ;) Det är mums.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024