Tycka det är kul.

L

Lucky_Me

Hur ska jag få min d-ponny att tycka det är kul med dressyr?
Jag rider och tävlar rätt så mycket dressyr men ser till att variera genom att också rida ute i naturen och träna, tävla och träna hoppning. Ändå när jag gör detta, när jag rider dressyr/markarbete så känns det som att han ska somna. Han älskar hoppning (särskilt ute i naturen) men jag kan inte hoppa alltför ofta (På veterinärs rekommendation) pga. att han har höga trakter vid hovarna och att han är lite "kobent".

Och han är faktiskt lite lat i vanliga fall också:angel:
Men finns det något mer jag kan göra för att få honom mer framåt och mer "ivrig"?
Vill gärna ha tips! :D

Sv: Tycka det är kul.

Kan du inte kombinera passen då? Rida ut i naturen, på ängar och så vidare. Ta några skutt och rid lite dressyr.l Håll inte på för långa pass och försök hitta de rörelser/övningar han tycker är roliga. :idea:

Jag har nog aldrig mött en häst som inte tycker om att göra olika specifika grenar, därimot tycker de inte om vissa träningsupplägg eller ridsätt. Så då är det bara att anpassa sig. :)

"Min" häst tycker egentligen inte det är så jätte upphetsande med dressyr men att lägga in övningar och rörelser som hon vet hon är bra på, samt massor med beröm och uppmuntran gör att hon tycker det är jätte roligt och dessutom blir hon stolt som en tupp när jag berömmer henne och vill bara ännu mer.

Btw; varför är hästen hög i trakterna? Är inte detta något man kan rätta till?

Har man en lite "lat" häst är det viktigt med eftergift för att de ska tycka det är kul (på alla andra hästar också förresten). Det blir lätt att man sitter och trycker och trycker med skänklarna eller "bär" hästen med tyglarna och då skulle jag också tyckt det var tråkigt :D Beröm hästen och eftergift när den gör rätt (ordentlig!). Det kan räcka långt.

Och så förmodar jag att du gör olika övningar och inte rider varv på varv på varv... runt runt runt.. Zzzzz.... :p

Han är född med höga trakter, särskilt på framhovarna. Hovslagaren försöker ändå rätta till det lite men han kommer aldrig bli helt "bra".
Och typ vid kotan/karleden är det ingen svikt.. det sliter mer.. :(

Och nej jag försöker faktiskt inte rida bara på en volt runt och runt :P

så fin din häst ser ut.. men trakterna går -enligt mitt amatör öga- att åtgärda mer så att säga.. hade en arab som såg likadan ut och hovslagaren sa att så var det bara men sen blev han sjukskriven och vi tog en annan hovslagare som "fixade problemet" på ca 6 månader. Det är viktigt att man gör förändringar gällande benställning på lång sikt..

Kör markarbete/dressyr med gymnastikövningar så som cavaletti, markbommar i formation av en låg studs. Prova i lla fall, det kanske blir uppskattat..

Träna dressyr ute i naturen inte bara på ridbana/ridhus. Att rida öppna, sluta och skänkelvikningar går utmärkt på en gräs el. grusväg. Serpentiner kan du rida tex. runt stenar el. träd. det finns mycket att öva i skog och mark så att din häst inte blir "uttråkad"
Om det är så att du tävlar mkt kanske hästen helt enkelt behöver vila en kort period?:)
Din häst ser väldigt fin ut!

bosätt dig i skogen :) rid alltid i skogen, på åkrar o gud vet var du kan träna lika bar där, så rid på banan max en gång i veckan-

Jag försöker variera väldigt mycket och det har jag nästan alltid gjort. Har tyvärr ingen skog där jag bor :( men mycket åkrar och fält.. !

och hans hovar har blivit lite bättre sen den bilden togs :)
Och nu den sista veckan har han varit väldigt glad, har bjudit och varit ambitiös när jag tränat dressyr! :D
Tack för tipsen! :D

Tycker du det är kul med dressyr? Jag brukar försöka att smitta av min egen iver på min ponny, lite Jeeha och sen har man framåtbjudningen:p ( Sen får man ju förståss tänka på de andra när man rider) possetiv inställning = possetiv häst:idea:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka